برگشت به شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
معرفی آزمایشگاه::
معرفی اعضا::
خدمات آزمایشگاه متعامل::
دستاوردهای آزمایشگاه::
تجهیزات و قابلیت های آزمایشگاه::
آزمایشگاه های همکار::
اخبار آزمایشگاه::
آلبوم تصاویر::
پایان نامه ها::
مقالات::
دانشجویان برتر::
اطلاعات تماس::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: اخبار آزمایشگاه
:: اخبار آزمایشگاه
:: اخبار آزمایشگاه
:: رزومه دانشجویان اصلی
:: رزومه دانشجویان اصلی
:: گزارش نشست منظر ریلی
:: نشست و کارگاه تخصصی منظر ریلی
:: اخبار آزمایشگاه
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
:: سامانه پشتیبان تصمیم مدیریت نگهداشت زیربناها
:: اسکن سه بعدی
:: ترسیم مدل سه بعدی CAD
:: شبیه‌سازی و تحلیل
:: ​بهینه‌سازی
:: ساخت نمونه
:: برگزاری چهارمین نشست مدیران آزمایشگاه های عضو در شبکه ی آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در تاریخ 29 آبان سال 96 به میزبانی آزمایشگاه مرجع مرکزی
:: راه اندازی آزمایشی سامانه آزمایشگاه هیدرودینامیک
:: آزمایشگاه تحقیقاتی شبیه سازی و طراحی بهینه خودرو
..
:: اخبار آزمایشگاه ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۷ | 
پوستر برگزاری کارگاه آموزش منظر ریلی

مقدمه

این جلسه در تاریخ ۳۰ خرداد ۹۷ هم‌زمان با ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برای کارشناسان و متخصصین حوزه ریلی از اداره کل راه‌آهن برگزار شد. در این کارگاه آموزشی تخصصی به معرفی پروژه و محورهای مهم پرداخته شد. این جلسه به‌منظور آشنایی آن دسته از کارکنان راه‌آهن که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند و به‌نوعی در مدیریت و اجرای پروژه نقش دارند برگزار شد.
در این جلسه به معرفی موضوع جدیدی در راه‌آهن دنیا که در حال حاضر موردتوجه قرار گرفته است و همچنین موضوع این پروژه است پرداخته شد. موضوع منظر ریلی اخیراً در کنوانسیون منظر اروپا مطرح شده است و موضوعی نوپا در سطح جهان به شمار می‌آید.
در ادامه به شرح مختصری ازآنچه در جلسه کارگاه آموزشی منظر ریلی رفت می‌پردازیم.

۱- ضرورت پرداختن به برنامه‌ریزی در ساماندهی منظر ریلی

مهندس منصور زند مشاور عالی پروژه «مدیریت و ساماندهی منظر دیداری خطوط ریلی کشور»
 
این جلسه با نام‌ و یاد خدا آغاز گشت و مهندس زند مشاور عالی پروژه منظر دیداری خطوط ریلی کشور به بیان ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع منظر ریلی پرداختند. مهندس زند با ارائه مطالبی درزمینه‌ی اهمیت منظر ریلی، مهم‌ترین و ایمن‌ترین وسیله نقلیه مسافرت خانوادگی را، قطار خواندند که همواره موجب خاطره‌سازی برای مخاطبان شده است. ولی در حال حاضر خاطره سازی برای مسافران به‌صورت مغشوشی انجام می‌گیرد و راه‌آهن برای مجاوران مسیر نیز باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی از قبیل کاهش قیمت زمین در اطراف مسیر آلودگی‌های بصری و صوتی شده است که بیشتر مجاوران از بودن راه‌آهن در شهر ناراضی هستند و مدیریت شهری نیز به فکر بیرون بردن مسیر راه‌آهن از داخل شهر است.

تصویر 2 ارایه مهندس منصور زند در خصوص ضرورت پرداختن به برنامه‌ریزی در ساماندهی منظر ریلی ۱
مسافرت با قطار یکی از پرمخاطب‌ترین وسایل نقلیه نه‌تنها برای جابه‌جایی، همچنین برای گشت‌وگذار و تفریح به شمار می‌آید. در گذشته نگاه مسافرت با قطار تنها به‌عنوان رسیدن از شهر مبدا به شهر مقصد مطرح بود و به ویژگی‌های مسیر و منظر دیداری مسیر و ایستگاه توجه خاصی نمی‌شد و مسیر دارای آشفتگی‌های فراوانی بود که نه‌تنها منظر خوشی را برای مسافر فراهم نمی‌ساخت بلکه باعث به وجود آمدن دیدی مبهم و شلخته است از مسیر و شهر پیش رو را در ذهن مسافرین به وجود می‌آورد که در این پروژه با تعامل و همفکری با کارفرما و کنشگران مختلف در جلسات متعدد، هم‌اندیشی و همفکری صورت گرفته است و با اهدافی که در ضمن این پروژه تعریف شده است تلاش شده است که مدیریت و ساماندهی بهینه منظر مسیر و ایستگاه‌های راه‌آهن موردتوجه قرار گیرد.
مهندسین با تقسیم منظر ریلی برای دو نوع مخاطب مسافر و مجاور ادامه دادند و منظر ریلی رابرای هر دو گروه از مخاطبان مطرح کردند. با توجه به اینکه در حال حاضر مشکلاتی بین مدیریت شهری و مدیریت راه‌آهن درزمینه‌ی عبور قطار از داخل شهر مطرح شده است، رسیدن به تعامل و بهبود وضعیت مسئله راه‌آهن در شهر را یکی از هدف‌های محوری پروژه خواندند. پروژه منظر ریلی نه‌تنها برای مسافران بلکه برای تعامل هر چه بیشتر مجاوران راه‌آهن برنامه تعریف کرده است.

تصویر 3 ارایه مهندس زند در خصوص ضرورت پرداختن به برنامه‌ریزی در ساماندهی منظر ریلی ۲
 

۲- ساماندهی منظر ریلی-به دنبال شیوه‌ای نو

دکتر آیدا آل‌هاشمی؛ عضو کمیته راهبردی پروژه مطالعاتی «مدیریت و ساماندهی منظر دیداری خطوط ریلی کشور»
 
ارائه خانم دکتر آل‌هاشمی با عنوان ساماندهی منظر ریلی-به دنبال شیوه‌ای نو، به مفهوم‌سازی منظر ریلی و مطالب مرتبط به آن پرداختند خانم دکتر آل‌هاشمی با تعریف منظر آن را به‌عنوان پدیده‌ای عینی- ذهنی معرفی کردند و راهآهن را صحنه و بستر شکل‌گیری روایات، داستان‌ها، سرگذشت‌ها و سرنوشت‌ها قلمداد کردند. ایشان بحث خود را با هنرمندی با خوانش تخصصی و منظرین داستان دهقان فداکار آغاز و ادراک منظرین از رابطه شهروندان با عبور قطار و راه‌آهن را بازگویی کردند.

تصویر 4 ارایه خانم دکتر آل‌هاشمی در خصوص شیوه‌ای نو برای ساماندهی منظر ۱
نیاز به گذار از رویکردهای فنی صرف به رویکردهای چندبعدی
دکتر آل‌هاشمی منظر ریلی را پدیده‌ای چندبعدی و اجتماعی-تکنیکی بیان کردند که مسافران ریلی را همسان با مجاورین مسیر ریلی در نظر می‌گیرد. بنا بر اظهار ایشان در رویکرد چندبعدی منظر، منظر ریلی به عناصر و مؤلفه‌های بصری خلاصه نمی‌شود و مؤلفه‌های زیست‌محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ارزش¬های ذهنی در آن اهمیت می‌یابد. طبق این تعریف مؤلفههای منظر ریلی عبارت‌اند از: مؤلفه¬های طبیعی، فرهنگی، تاریخی، مردمی- اجتماعی و مؤلفههای انسانساز.
تصویر 5 نگاهی چندبعدی به منظر ریلی
خانم دکتر آل‌هاشمی در ادامه به ارائه تعریف‌های متداول منظر ریلی  پرداختند و منظر ریلی را به شکل زیر تعریف کردند:
«منظور از منـظر ریلی ادراک مسافرین از بستر عبوری و مجاورین از حضور ریل و قطار است.»
در این تعریف مسافران و مجاوران دارای اهمیت بسیاری هستند و باید منظر ریلی به هر دو عامل  مهم توجه داشته باشند.
برای رسیدن به این مهم لازم است تا تغییرات ساختاری در ارکان سازمانی و رویکردی به وجود بیاید که این تغییرات در محورهای ذیل ارائه شده است:
 تغییر نگاه به راه‌آهن
 تغییر در ترکیب گروه و چارت سازمانی طراحی و مدیریت مسیرهای ریلی
ایجاد یکپارچگی و پیوند میان سازمان‌ها و ارگان‌های متنوع تأثیرگذار و تأثیرپذیر
یافت روش‌هایی برای بهبود مشارکت با ساکنین و منتفعان
کاهش تأثیرات نامطلوب محیطی-اجتماعی
 
در ادامه راه خانم دکتر آل‌هاشمی بیان مفهوم  «ساماندهی منظر ریلی» و سپس اصول به‌کارگیری ساماندهی منظر ریلی پرداختند:
 
«مقصود از ساماندهی منظر شناخت و خوانش منظر، ارزش‌گذاری مؤلفه‌های مختلف شکل‌دهنده به آن و بازنمایی، احیاء و یا تقویت و تغییر آن در برابر دید و ادراک مخاطب است.
ساماندهی منظر بر خلف حفاظت و یا مدیریت منظر، اقدام و حرکتی روبه‌جلو برای بهسازی، احیاء یا تولید منظر در راستای هدایت متوازن تغییراتی که توسط جریانات اجتماعی، اقتصادی و محیطی شکل می‌گیرد و مناظر را دستخوش تغییر می‌کند.»

تصویر 6 ارایه اصولی که باید در ساماندهی منظر ریلی رعایت شود توسط خانم دکتر آل‌هاشمی

اصولی که باید در ساماندهی منظر ریلی  رعایت شود به شرح ذیل معرفی شدند:
1 -پایبندی به اصل کل‌نگری منظر و به رسمیت شناخت مؤلفه‌های متنوع شکل‌دهنده به آن
2 -پایبندی بر اصل پیوستگی منظر در ابعاد مختلف
3 -پایبندی بر اصل مداخله حداقلی در منظر (Intervention Minimal) در ساماندهی منظر ریلی
4 -پایبندی به اصل اصالت دادن به منظر بومی و اصالت بخشیدن به بوم
5 -پایبندی به اصل اصالت بخشیدن به ادراکات مختلف از منظر ریلی
الف) ادراک ساکنین و مخاطبین اطراف مسیر ریلی
ب) ادراک مسافرین یا استفاده‌کنندگان خط آهن از محیط اطراف
۶ -پایبندی به اصل تغییر دائم منظر و به رسمیت شناخت بازیگران متعدد در شکل‌گیری منظر و برقراری تعادل میان این جریان‌ها
در ادامه خانم دکتر آل‌هاشمی به‌صورت کلی به بررسی شخصیت منظرین محدوده پروژه در محدوده مسیر راه‌آهن تهران و مشهد که در پروژه به آن‌ها پرداخته‌شده است، اشاره کردند و با توجه به مقیاس مداخله سیاست‌های کلی برخورد را در سکانس‌های مختلف مطرح کردند.

۳- معرفی مسیر‌‌های موردمطالعه و لزوم تعامل با کنشگران مختلف

دکتر رضا خیرالدین، دانشیار دانشگاه علم‌وصنعت ایران و مجری پروژه «مدیریت و ساماندهی منظر دیداری خطوط ریلی کشور»

تصویر 7 تشریح موقعیت پروژه و هماهنگی با کارفرما در خصوص انتخاب موقعیت پروژه
آقای دکتر رضا خیرالدین  در خصوص نحوه گرفتن پروژه از  کارفرما  و دغدغه‌های دانشگاه و محیط آکادمیک در خصوص ساماندهی منظر ریلی و نقش مهم راه‌آهن  در توسعه شهرها صحبت کردند و در خصوص ابلاغ محدوده پروژه از سمت کارفرما  به مشاور و ضرورت‌ها و دغدغه‌های کارفرما برای ساماندهی منظر در محدوده‌های ابلاغ‌شده این نکته را متذکر شدند  در ساماندهی منظر ریلی این گروه پژوهشگر  بنا به دلایل سکانس‌بندی  روش کار ناچار بود تا محدوده فراگیر را نیز موردمطالعه قرار دهد و سپس نسبت به برنامه‌ریزی و ساماندهی منظر ریلی  اقدام نمایند.
در ادامه آقای دکتر رضا  خیرالدین مسیرهای موردمطالعه را معرفی کردند و به بیان ویژگی‌های هرکدام از مسیرها در سکانس‌های مختلف و همچنین چالش‌های مختلف پیش‌رو در هر سکانس، پرداختند  و ویژگی هر سکانس را برای حضار بازگو کرده و ویژگی‌های مهم  هر سکانس  را که در مطالعات شناسایی شدند را برای کارشناسان و متخصصان تشریح کرده  و لزوم برنامه‌ریزی  در راستای این ویژگی مهم را با توجه به هر  سکانس برای  حضار  یادآور شدند. 
هر یک از این سکانس‌ها با توجه به ویژگی‌های مختص آن محدوده، نام‌گذاری شده‌اند مثلاً در محدوده قبل از ورود به ایستگاه راه‌آهن شهرری به دلیل دید وسیع به قله دماوند و ویژگی‌های یکپارچه این محدوده که در سراسر آن، دید به قله دماوند وجود دارد را سکانس شکوه و احترام و نشانه‌ای از  نزدیک شدن به شهر تهران دانستند که در این سکانس  هدف اصلی برنامه‌ریزی و ساماندهی حفظ دید به این نماد است و  پروژه‌های تعریف‌شده در این محدوده  باید دید این نماد طبیعی را تقویت نمایند. 
در ادامه دکتر رضا خیرالدین  به بیان ویژگی هر یک از سکانس‌ها  در شهر تهران و شهر مشهد اشاره کردند و پروژه‌های مختلف را که توسط مشاور برای این سکانس‌ها پیشنهادشده راه برای کارشناسان متخصص راه‌آهن حاضر در جلسه بازگو و تشریح نمودند.

تصویر 7  ارایه دکتر رضا خیرالدین در خصوص مسیرهای موردمطالعه
در ادامه ارائه  ایشان به  کنشگران مختلف حوزه منظر ریلی  که در این پروژه موردتوجه قرارگرفته بود اشاره کردند.  کنشگران مختلفی از قبیل سازمان‌های  زیباسازی و نوسازی شهر تهران،  شرکت عمران شهرهای جدید، شهرداری‌های مناطق مختلف شهرداری تهران و مشهد،  آستان قدس رضوی و... اشاره کردند و ضرورت تعامل و همکاری مشترک راه‌آهن و  این سازمان‌ها، برای انجام این پروژه‌ها را متذکر شدند.

۴- از هدف‌گذاری تا برنامه‌ریزی برای ساماندهی منظر مسیرهای ریلی

مهندس منصور زند مشاور عالی پروژه «مدیریت و ساماندهی منظر دیداری خطوط ریلی کشور»
 
در ادامه جناب آقای مهندس زند  در تکمیل صحبت‌های آقای دکتر خیرالدین و خانم دکتر آل‌هاشمی به تشریح اهداف مختلف  پروژه منظر دیداری خطوط ریلی  پرداختند و اهداف کلی پروژه و راهبردهای مختلف تهاجمی، اقتضایی، انطباقی و تدافعی که برای اجرایی شدن طرح در این پروژه پیش‌بینی‌شده بود را ارائه دادند.  پروژه‌های پیشنهادشده برای ساماندهی منظر ریلی را  در قالب این راهبردها برای شهرهای تهران و مشهد در سکانس‌های مختلف را مرور کردند.  این پروژه‌ها  در قالب راهبردهای مختلف برای سال‌های زمانی متفاوت و با هزینه‌های متفاوتی پیش‌بینی شده است این پروژه‌ها را برای کارشناسان و متخصص  قسمت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران  تشریح نمودند  و  لزوم تغییرات سازمانی و ایجاد  بخش‌های جدید در شرکت راه‌آهن به‌منظور تسریع در اجرای پروژه و تعامل بیشتر راه‌آهن و مدیریت شهری را برای متخصصان و حضار بازگو نمودند.
پروژه‌هایی که برای  ساماندهی منظر ریلی در این پروژه تعریف شده بودند  توسط مهندس زند ارائه شد  و اهداف هر یک از این پروژه‌ها  و ضرورت و اهمیت آن برای مخاطبان ارائه گردید. این پروژه‌ها که هم برای  ساماندهی منظر دیداری مسیر ریلی برای مسافران به هم  برای ساماندهی منظر دیداری مسیر ریلی  برای مجاوران خطوط ریلی تعریف شده بود در قسمت‌های مختلف مسیر بنا به‌ضرورت هر قسمت از مسیر و ویژگی‌های که توسط  دکتر خیرالدین بیان شد، تعریف شدند.  مهندس زند  با بیان تحلیل راهبردی و اهداف مختلف هر یک از سکانس‌ها و ارائه راهبردهای پیشنهادشده برای آن،  پروژه‌های مختلف تعریف شده برای هر سکانس را در راستای رسیدن به این هدف را بیان نموده و ویژگی‌های هر یک از این پروژه را برای متخصصین راه‌آهن حاضر در جلسه و حضار دیگر تشریح نمودند.

تصویر 8 تحلیل راهبردی و برنامه‌های مرتبط با هر راهبرد در پروژه منظر دیداری خطوط ریلی کشور


تصویر 9 ارایه بخش از هدف‌گذاری تا برنامه‌ریزی توسط مهندس زند، مشاور عالی پروژه منظر دیداری خطوط ریلی کشور

۵- پرسش و پاسخ

در ادامه جلسه کارگاه آموزشی به پرسش و پاسخ  پرداخته شد.  در این قسمت از جلسه کارکنان و متخصصان راه‌آهن که در جلسه حضور داشتند به بیان سؤالات خود در این زمینه پرداختند.  ازجمله سوا لاتی که مطرح شد درزمینه‌ی  نحوه تعامل ساکنان واقع در حریم مسیر ریلی بود که توسط خانم دکتر آل‌هاشمی و مهندس زند از گروه مشاور و مهندس مختارزاده از شرکت راه‌آهن به آن پاسخ داده شد و در این زمینه بحث انجام گرفت.
نحوه تعامل ساکنان و مجاوران  که در قسمت‌های قبلی اشاره شد  به‌صورت مفصل‌تری به بحث گذاشته شد.  در این بحث به این نکته اشاره شد که تعامل مجاوران  با مسیر ریلی باید در چارچوب قوانین موجود صورت پذیرد و  نیازمند ورود راه‌آهن در زمینه‌های حقوقی و فعال شدن بخش ویژه‌ای برای  اجرای قوانین موجود در حفاظت از حریم راه‌آهن می‌باشد.  نکته دیگری که موردتوجه قرار گرفت پتانسیلهای مسیر ریلی برای ایجاد توسعه بود که در حال حاضر از این پتانسیل‌ها نه‌تنها استفاده‌نشده است بلکه مجاوران مسیر ریلی  از عبور خط آهن در بافت مسکونی ناراضی هستند چراکه تنها باعث ایجاد آلودگی‌های صوتی و کاهش قیمت زمین و در نتیجه آن افزایش بزهکاری و مشکلات بعدی شده است.  در ادامه به این نکته اشاره شد که پروژه‌هایی که در این طرح پیشنهاد شده (ازجمله پل طبیعت، ‌پل نظرگاه و سایر پروژه‌های مطرح‌شده در توضیحات) به این موضوع توجه ویژه داشته و در صورت اجرا باعث ایجاد هویت برای راه‌آهن در بافت خواهد شد و همچنین مردم از این پروژه‌ها منتفع می‌شوند و ارزش زمینهای اطراف مسیر راه‌آهن بهبود پیدا خواهد کرد.

تصویر 10 نمونه‌ای از پروژه‌هایی که در طرح مدیریت و ساماندهی منظر دیداری خطوط ریلی کشور، با توجه ویژه به مجاوران پیشنهاد شده است



تصویر 11 جلسه پرسش و پاسخ


 
دفعات مشاهده: 96 بار   |   دفعات چاپ: 14 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA code
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 45 queries by YEKTAWEB 3772