[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره گروه معارف::
معرفی افراد::
امورپ‍ژوهش::
کتابخانه گروه::
امورآموزشی::
اخبار::
آلبوم تصویری::
پایگاه های مفید::
مقالات درس اخلاق اسلامی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
لطفا نظرتان را درخصوص سایت گروه معارف بیان فرمایید.
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
rss

AWT IMAGE

..
جزوات درسی
..
:: سیمای امیرالمومنین ::

سیمای امیرمؤمنان از منظر نهج البلاغه

  دکتر علی نصیری

  ناخشنودی امام(علیه السلام) از ستایش خویشتن

  امیر مؤمنان تجسم انسان کامل و تفسیر مجسّد آیات نورانی کتاب حق است، چنین انسان قرآنی نیک می داند که آیه «فلا تزکرا انفسکم هو اعلم بمن اتقی» (نجم/32) پس خودتان را پاک مشمارید. او به ]حال[ کسی که پرهیزگاری دانا تو است». از آموزه های بلند اخلاقی قرآن است، از این رو از ستایش خود اظهار ناخشنودی می نماید:

  «و قد کرهت أن یکون جال فی ظنکم إنی أحب الاطراء و استماع الثناء و لست ـ بحمدلله ـ کذلک، و لو کنت احب ان یقال ذلک، لترکته إنحطاطاً له سبحانه عن تناول ما هو أحق به من العظمه والکبریاء. و خوش ندارم که در خاطر شما بگذرد که من دوستدار ستودنم، و خواهان ستایش شنیدنم. سپاس خدا را که چنین نیستم، و اگر دوست داشتم که درباره ام چنین گفته شود، آن را وا می نهادم! بخاطر فروتنی در پیشگاه خداوند سبحان. عظمت و بزرگی که او بدان سزاوار است.» [1] [1]

  و در جای دیگر اذعان می کرد که اگر نهی الهی از خودستایش نبود انبوه فضایل خود را بر می شمرد:

  «ولولا ما من الله عنه من تزکیه المرء نفسه، لذکر ذاکر فضائل جمّه تعرفها قلوب المومنین و لاتمجها آذان السامعین. و اگر نبود که خداوند پاک شمردن خویش را نهی کرد، گوینده فضیلتهای انبوهی را یاد می کرد که دلهای مومنان با آن ها آشناست و در گویش شنوندگان خوش آواست.» [2] [2]

  و در خطبه 45 با صراحت اعلام کرد که مرا ستایش نکنید، «ولا تثنوا علی بجمیل ثناء..»

...

دفعات مشاهده: 3537 بار   |   دفعات چاپ: 1255 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 159 بار   |   0 نظر
>
:: نقش عاشورا در بازسازی مفاهیم دینی ::

نقش عاشورا در بازسازی مفاهیم دینی

    چکیده

  نهضت سالار شهیدان که سرانجام به شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یارانش انجامید ، در عین آن که تلخ ترین حادثه در تاریخ دین داری به حساب می آید ، خود ثمرات و برکاتی داشته که تا کنون استمرار یافته است . یکی از برکات این نهضت عظیم ، بازسازی آن دسته از مفاهیم دینی است که در روزگار امام دچار تحریف و مسخ شد ؛ چنان که در دوران ما نیز در آستانه چنین خطری قرار دارد . این مفاهیم دینی را میتوان به سه دسته اساسی تقسیم کرد که عبارتند از : 1.مفاهیم سیاسی نظیر رابطه دین با سیاست ؛ 2. مفاهیم کلامی نظیر مساله امامت ؛ 3. مفاهیم فرهنگی نظیر رابطه امام با امت . نگارنده در این مقاله به نقش نهضت کربلا در باز سازی این مفاهیم پرداخته و این مساله را مورد توجه قرار داده که بسیاری از فرهنگ و سنت های رایج میان شیعیان از عشق غیر قابل توصیف آنان به امام حسین (ع) نشات گرفته است .

  کلید واژه ها : عاشورا ، نهضت امام حسین (ع) ، فرهنگ و سنت های عاشورا ، رابطه امام با امت

...

دفعات مشاهده: 5331 بار   |   دفعات چاپ: 1773 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 141 بار   |   0 نظر
>
:: کتاب شوروشیدایی ::

دفعات مشاهده: 2905 بار   |   دفعات چاپ: 1304 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 117 بار   |   0 نظر
>
:: عجب ::

    «بسم اللّه الرحمن الرحیم»

 

  عـُجْـب

 

  مدخل

  حب به ذات و گرایش به خویشتن جزو فطریات آدمی است که با هویت او سرشته شده و مصالحی را برای زیستن یا حتی نیک زیستن به همراه دارد. از این جهت حب ذات نه تنها نکوهیده نیست، بلکه از جهاتی می تواند ممدوح نیز باشد. اما همین امر فطری در صورتی که به افراط گراییده شود به مرحله عجب و خودشیفتگی رسیده و در مراحلی شدیدتر مرزهای نکوهیده ادلال ]= ناز کردن بر خداوند و منت گذاشتن بر اولیاء دین[ و کبر ]= برتر بینی خود نسبت به دیگران[ را درنوردیده و زیان های دنیوی و اخروی فراوانی را به همراه می آورد.

  باری، عجب و خودشیفتگی که در روان شناسی به آن «نارسیسم» گفته می شود [1] [1] یکی رذیلت اخلاقی و آفت روح و روان آدمی به شمار می آید که در تمام نظام های اخلاقی به طور عام و نظام اخلاقی اسلام به طور خاص از آن نکوهش شده و ضمن برشمردن آفات و زیان های عجب برای مقابله و علاج آن راههایی پیشنهاد شده است.

  افزون بر شماری از آیات قرآن که به طور صریح یا به اشاره به این امر پرداخته، بخش قابل توجهی از روایات اخلاقی به بررسی ابعاد این رذیلت اخلاقی اختصاص یافته است. و در عموم منابع اخلاق اسلامی فریقین به صورت نسبتاً مشروح درباره این مسأله گفتگو شده است. در این منابع که متأثر از فلسفه اخلاق ارسطو و با الهام از نظریه «اعتدال طلایی» او فراهم آمده، [2] [2] از عجب به عنوان یکی از رذائل برخاسته از افراط در قوه غضبیّه یاد شده است. [3] [3]

...

دفعات مشاهده: 10793 بار   |   دفعات چاپ: 1513 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 160 بار   |   0 نظر
>
:: دکترین محدویت ::

دکترین مهدویت، پرسش‌ها و چالش‌ها

  نویسنده: علی نصیری

خلاصه و چکیده مقاله

  در این مقاله ضمن تاکید به ویژگی‌های خاص و منحو به فرد دکترین مهدویت از نگاه شیعه، و متبین این‌که این دکترین ما بیان گرفته عرصه از اصل مهدویت است که عبارتند از: 1. دوران پیش از ظهور امام عصر 4 2. دوران آستانه ظهور؛ 3. دوران پس از ظهور؛

  هم‌پرسش‌ها و چالش‌های هر یک از سه عرصه پیشگفته برشمرده شده و اعلام شده که بر آن پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها و چالش‌ها کاری گروهی و تدوین «دانشنامه جامع مهدویت» لازم است. آن‌گاه با گزینش یک پرسش از پرسش‌های هر مقطع، سه پرسش مهم در این باره مورد بررسی قرار گرفته است. پرسش نخست به بررسی اداء حیات و حضور امام عصر 4 اختصاص یافته و شواهدی از قرآن، روایات، عقل و نیز تجربه‌های شمودن برای اثبات حیات امام ارائه شده است. پرسش دوم ناظر به چگونگی تمهید مقدمات لازم برای ظهور امام مهدی 4 است. در پاسخ این پرسش این نکتۀ تعیین شده که این تمهید به صورت کاملاً طبیعی و با افول تمام دولت‌ها و نظام‌های فکری داعیه‌دار نجات و سعادت بشر تحقق خواهد یافت. پرسش سوم به بررسی چگونگی شکل‌گیری حکومت‌سازی پرداخته است. نگارنده در پاسخ به این پرسش، موانع تشکیل حکومت جهانی یعنی تکزودینی، تکژ مرزهای جغرافیایی، تکژ نظام‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی و نیز قومیت‌گرایی بر شمرده و بر این نکته‌های فشرده که با بیداری جهانیان و خواست خود آنان و با تدبیر حکیمانه امام عصر 4 این موانع محو شده و در نتیجه تمام عوامل همگرایی مستحکم ملت‌ها برای تحقق حکومت جهانی موردنظر امام عصر 4 به منصه ظهور خواهند رسید.

...

دفعات مشاهده: 3661 بار   |   دفعات چاپ: 1298 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 158 بار   |   0 نظر
>
:: حکومت ازنگاه امام علی (ع) ::

  «بسم اللّه الرحمن الرحیم»

   

  حکومت از نگاه علی (علیه السلام)

 

  نخست باید دانست که حکومت و زمامداری از نگاه امیر مؤمنان(علیه السلام) امری گریزناپذیر است. از اینرو در پاسخ به شعار خوارج که می گفتند:

 

  «لا حکم الا للّه» فرمود: «سخنی است حق که بدان باطلی را خواهند. آری حکم، جز از آنِ خدا نیست، لکن اینان گویند فرمانروایی را، جز خدا روا نیست; در حالی که مردم را حاکمی باید نیکوکار یا تبه کار، تا در حکومت او مردِ با ایمان کار خویش کند، و کافر بهره خود برد، در سایه حکومت او مال دیوانی را فراهم آورند و با دشمنان پیکار کنند و راهها را ایمن سازند...» [1] [1]

دفعات مشاهده: 13668 بار   |   دفعات چاپ: 1577 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 137 بار   |   0 نظر
>
:: نقدشبهه دکترسروش ::
   پیوند ناگسستنی خاتمیت با ولایت

  و نقد شبهه آقای سروش در این زمینه

  علی نصیری

  فروردین 1385

  بسمه تعالی

 

  چکیده

  برغم آن‌که خاتمیت رسالت پیامبر اکرم (ص) مستند به شواهد عقلی و نقلی فراوان ـ‌اعم از قرآن و روایات‌ـ بوده و افزون بر اجماع جزو ضروریات اعلام شده، اما در گذشته و حال هماره با تشکیک‌ها و شبهاش روبرو بوده است. پیدایش دو فرقه گمراه بابیه و قادیانه نتیجه نامبارک همین تردیدهاست. یکی از شبهات که در این زمینه از سوی آقای سید عبدالکریم سروش ارایه شده عدم هماهنگی میان مفهوم خاتمیت با مفهوم ولایت از نگاه شیعه است. به ادّعای ایشان از آنجا که تشیع غالی برای ائمه (ع) افزون بر تبیین کتاب و سنت نبوی، نقش نوگستری ] = ارایه آموزه‌های نوین مسکوت گذاشته در کتاب و سنت نبوی [ قایل است، عملاً بر خاتمیت رسول اکرم (ص) خط بطلان کشیده است. در این مقاله با بررسی مفهوم و عناصر معنایی مفهوم خاتمیت این نکته را مورد بررسی قرار دادیم که با فرض پذیرش نقش نوگستری ائمه (ع) به هیچ‌وجه مفهوم خاتمیت دچار خلل یا کمرنگ نشده است.

  کلید واژه‌ها، خاتمیت، نبوت، تبیین و تشریح، نوگستری، سنت نبوی، سنت ولوی، جامعیت، جاودانگی.

  

  خاتمیت در گستره علوم اسلامی

  خاتمیت یکی از مباحث پرچالش روزگار ماست که از چند سو باید مورد بررسی عمیق و همه‌جانبه قرار گیرد،

  کلام؛ زیرا بسته شدن کتاب وحی و شریعت و پایان‌پذیری ارتباط رسمی آسمان با زمین مباحثی همچون فلسفه خاتمیت، رابطه با جامعیت دین، چگونگی پاسخگویی دین به نیازهای نوپیدای فرمان، نقش عقل در روزگار دین خاتم، رابطه ظهور و منجی و آموزه‌های دینی‌ای که ـ‌در مقام تبیین با نوگستری‌ـ خواهد آورد، مفهوم خاتمیت و نیز چگونگی نقد و رعیان رسالت نوین، پرسش‌هایی از این دست را مطرح می‌سازد که پاسخگویی به آنها بر عهده کلام است.

  قرآن و حدیث؛ زیرا قرآن آیات متعددی است که یا به دلالت وظایفی و یا به سایر دلالتها همچون دلالت التزامی و تضمنّی بر خاتمیت رسالت پیامبر اسلام (ص) پای فشرده است.

 

  ...

دفعات مشاهده: 4651 بار   |   دفعات چاپ: 1287 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 140 بار   |   0 نظر
>
:: رازجاودانگی قرآن ::

قرآن کتاب شور و شیدایی

   علی نصیری 

  بسم الله الرحمن الرحیم

  مقدمه

  قرآن کتاب آسمانی و معجزه جاوید پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) است که 6236 آیه را در قالب 114 سوره بلند و کوتاه ودر حدود 600 صفحه منعکس ساخته است. در نگاه نخستین و برای کسی که با عمق و عظمت این کتاب آشنا نباشد برخورد با چنین کتابی پدیده ای کاملا عادی و طبیعی تلقی خواهد شد ؛ زیرا :

  اولا: حجم کتاب بسان شماری از کتب همچون تلموده تاریخ ویل دورانت، فرهنگ دهخدا به دهها جلد نمی رسد که از نظر حجم و اندازه چشم انسان را خیر سازد. و به پدیده آورنده آن دست مریزا بگوید که چه عمری را به پای فراهم آوردن آن ریخته است! بلکه کتابی است در حجم معمولی که بسان ظاهر آن میلیون ها جلد در کتابخانه های دنیا یا تنها در کتابخانه کنگره ملی آمریکا که حاوی بیش از ده میلیون کتاب است، وجود دارد.

  ثانیاً: زبان آن زبان ناشناخته انسان های ماقبل تاریخ یا زبان فلسفی، عرفانی یا علمی پیچیده نیست که بازخوانی آن جز برای شماری اندک از باستان شناسان یا صاحب نظران و آشنایان به مبانی فلسفه، عرفان، ریاضیات، فیزیک یا شیمی قابل فهم باشد. زبان آن زبان عربی آن هم از نوع سای آن است که از شناخته ترین واژه ها، ترکیب ها، اشعارها و تشبیهات استفاده کرده است. [1]

...

دفعات مشاهده: 12951 بار   |   دفعات چاپ: 4144 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 147 بار   |   0 نظر
>
Department of Islamic Studies
«بجز از حشق که ابزار سرافرازی بود ‌آزمودیم همه کار جهان بازی بود.»
Persian site map - English site map - Created in 0.493 seconds with 1477 queries by yektaweb 3455