[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره مرکز::
معرفی افراد::
معرفی رشته ها::
امور آموزش::
امور مالی::
سوالات متداول::
اطلاعیه ها::
::
ورود به سایت دانشجویان

ورود به سایت دانشجویان جاری

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
اطلاعات تماس

 تماس با ما

  آدرس:  ایران، تهران، میدان رسالت، خ هنگام، خ دانشگاه، دانشگاه علم و صنعت ایران، طبقه همکف دانشکده فناوری های نوین - مرکز آموزش الکترونیکی صندوق پستی: ۳۶۳-۱۶۸۴۵

   وبگاه: http://vu.iust.ac.ir

  سامانه مدیریت آموزش مرکز: http://lms.iust.ac.ir

..
:: پرسش های متداول ::

AWT IMAGE

AWT IMAGE

بخش آموزشی

بخش فناوری


  پرسش های متداول آموزشی

 

سوال: مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران از چه طریقی دانشجو می‌پذیرد؟
پاسخ: تا سال ۱۳۸۷، پذیرش دانشجو در این مرکز به‌صورت غیر متمرکز صورت می‌گرفته است. در سال ۱۳۸۸ در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از طریق آزمون سراسری و در سال ۱۳۹۰ فقط در مقطع کارشناسی ارشد و از طریق آزمون اختصاصی تحت نظارت سازمان سنجش آموزش کشور.
لازم به ذکر است در هر سال چنانچه مرکز برنامه ای برای پذیرش دانشجوی جدید داشته باشد شرایط و نحوه پذیرش دانشجو را طی اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از طریق سایت مرکز و نیز سایت دانشگاه اطلاع رسانی می نماید.

 

سوال: اعتبار مدرک فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش الکترونیکی به چه صورت است؟
پاسخ: به فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش الکترونیکی، مدارک مرسوم دانشگاهی به‌نام دانشگاه علم و صنعت ایران تعلق می‌گیرد. با این توضیح که در مدرک صادره، در کنار نام دانشگاه و مقطع و رشته تحصیلی، عبارت " آموزش، به‌صورت الکترونیکی" قید می‌شود.
مدرک فارغ‌التحصیلی دانش آموختگان این مرکز، همانند دروه‌های حضوری، مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، استخدام و ترجمه از رسمیت برخوردار است.

 

 سوال: آیا برای دانشجویان مشمول بعد از پذیرش در این مرکز، معافیت تحصیلی صادر می‌شود؟
پاسخ: پاسخ این سوال برای سالهای مختلف، متفاوت بوده و بستگی به شرایط و نحوه پذیرش دانشجو در آن سال و نیز مجوزها و هماهنگی های به عمل آمده با سازمان سنجش آموزش کشور و حوزه نظام وظیفه دارد.
در هر حال در هر سالی که مرکز، برنامه ای برای پذیرش دانشجو داشته باشد از ابتدا پاسخ این سوال را برای همان سال/ نیمسال پذیرش، مشخص نموده و به اطلاع داوطلبان و دانشجویان پذیرفته شده می رساند.

 

 سوال: آیا تحصیل همزمان در رشته‌ها و دانشگاه‌های دیگر برای دانشجویان این مرکز مجاز است؟
پاسخ: تا قبل از سال ۱۳۹۱، تحصیل همزمان دانشجو در دو رشته و یا دو دانشگاه مجاز نبوده است. از سال ۱۳۹۱، مطابق با آئین نامه جدید برای آن دسته از دانشجویان که از این سال به بعد پذیرفته شوند تحصیل همزمان بلامانع است.
بدیهی است این قانون عطف به ماسبق نمی شود. همچنین در صورت تغییر/ ابلاغ آئین نامه جدید برای سالهای بعد، مرکز، برای هر ورودی مطابق آن عمل خواهد نمود.

 

سوال: در حال حاضر چه رشته‌های تحصیلی در این مرکز در مقطع کارشناسی دایر است:
پاسخ: مهندسی صنایع ( گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم ) و مهندسی فناوری اطلاعات (IT).

 

سوال: مدت مجاز تحصیل در مقطع کارشناسی برای دوره‌های آموزش الکترونیکی به چه صورت است؟
پاسخ: مدت مجاز تحصیل برای دانشجویان ورودی سال ۱۳۸۷ و ماقبل، ۷ سال ( چهارده ترم ) و برای دانشجویان ورودی ۱۳۸۸ ، ۶ سال ( ۱۲ نیمسال تحصیلی ) می‌باشد.
و برای ورودی های ۹۱ به بعد در صورت پذیرش دانشجو، مطابق آئین نامه جدید (آئین نامه ابلاغی سال ۹۱) خواهد بود.


سوال: آیا حذف ترم، مرخصی تحصیلی و حذف دروس موجب افزایش مدت مجاز تحصیل (سنوات) می‌شود؟
پاسخ: خیر.


سوال: وضعیت دانشجویی که نتواند در مدت مجاز تحصیل، دوره تحصیلی خود را به پایان برساند چگونه خواهد بود؟
پاسخ: در صورتی‌که حداقل، ۷۰ واحد گذرانده و معدل حداقل ۱۰ داشته باشد می‌تواند با ارائه درخواست، مدرک کاردانی دریافت نماید. در غیر این‌صورت اخراج خواهد شد.

 

سوال: منظور از برنامه درسی چیست؟
پاسخ: منظور، مجموعه دروسی است که یک دانشجو باید در طول دوران تحصیل در رشته مربوطه بگذراند تا فارغ‌التحصیل شود.
یک برنامه درسی مرکب است از: دروس عمومی، دروس پایه، دروس اصلی و دروس تخصصی. هردانشجو می‌تواند برنامه درسی گرایش خود را با کد کاربری خود از طریق سیستم آموزش دانشگاه مشاهده نماید. همچنین برنامه درسی هر یک از رشته های مقطع کارشناسی در لینک اختصاصی مربوطه در سامانه آموزش الکترونیکی بارگذاری شده و قابل رویت می باشد.


سوال: منظور از تطبیق واحد چیست؟
پاسخ: منظور، منطبق بودن دروسی که دانشجو می‌گذراند با برنامه درسی اوست. یکی از شروط اصلی فارغ‌التحصیلی دانشجو همین است. یعنی در نهایت کارنامه دانشجو باید با برنامه درسی گرایش مربوطه تطبیق داشته باشد.


سوال: گزارش تطبیق واحد چیست؟
پاسخ: گزارشی است که در هر زمان، سیستم آموزش دانشگاه از تطبیق واحد دانشجو می‌دهد. دانشجو یا کارشناسان آموزشی با مراجعه به این قسمت در سیستم آموزش دانشگاه می‌توانند مشاهده کنند که دانشجو تا آن زمان از هر دسته دروس عمومی، پایه، اصلی و ..... چه دروسی را گذرانده و چه دروسی باقیمانده است.
ملاک ظاهر شدن یک درس در گزارش تطبیق واحد، کسب نمره قبولی در آن درس است بعد از این‌که به سطح تایید دانشگاه برسد.

سوال: سقف تعداد واحدهای مجاز قابل اخذ برای هر دانشجو در هر ترم چیست؟
پاسخ: سقف تعداد واحدهای قابل اخذ دانشجو در هر نیمسال بر مبنای معدل نیمسال قبل و از جدول زیر مشخص می‌شود:

معدل نیمسال

سقف تعداد واحد درسی قابل اخذ

کمتر از ۱۲

۱۴

حداقل ۱۲

۲۰

حداقل ۱۷

۲۴

 

سوال: برای دانشجویان ترم آخر وضعیت به چه صورت است؟
پاسخ: دانشجویی که برای فراغت از تحصیل، حد اکثر ۲۴ واحد باقیمانده داشته باشد، بدون در نظر گرفتن معدل نیمسال قبل می‌تواند همه ۲۴ واحد را اخذ نماید. اما اگر نخواهد یا نتواند همه ۲۴ واحد را اخذ کند دیگر دانشجوی ترم آخر محسوب نشده و تعداد واحد قابل اخذ او تابع معدل نیمسال قبل می‌باشد.


سوال: کف (حد اقل) تعداد واحد قابل اخذ در هر نیمسال چقدر است؟
پاسخ: در شرایط عادی دانشجو موظف است در هر نیمسال حداقل ۱۰ واحد درسی اخذ کند.


سوال: آیا دانشجوی ترم آخر از رعایت حداقل واحدهای قابل اخذ در نیمسال مربوطه معاف است؟
پاسخ: بلی. به‌عنوان مثال دانشجویی که برای فارغ‌التحصیلی فقط ۳ واحد باقیمانده دارد به طبع در نیمسال آخر فقط همان سه واحد را اخذ و می‌گذراند.

 

سوال: سقف و کف تعداد واحدهای قابل اخذ در نیمسال تابستانه چقدر است؟
پاسخ: حداکثر واحدهای قابل اخذ در تابستان ۶ واحد می‌باشد، و برای نیمسال تابستانه شرط حداقل وجود ندارد.
نکته مهم:
۱- ترم تابستانه، حذف و اخذ ندارد.
۲- چنانچه دانشجوئی بدون رعایت مقررات و ضوابط، واحدی را اخذ کند، از سوی امور آموزش مرکز حذف موجه خواهد شد و دانشجو ملزم به پرداخت شهریه آن درس می باشد.


سوال: در نیمسال تابستانه معمولا چه دروسی ارائه می شوند؟
پاسخ: طبق مصوبه شورای آموزشی دانشگاه فقط دروس عملی و دروس پایه.
ضمنا فقط دانشجویانی مجاز به اخذ دروس پایه می باشند که قبلا یک بار درس مربوطه را اخذ و مردود شده باشند.

 

سوال: آیا کارآموزی، جزو تعداد واحدهای قابل اخذ یک نیمسال محسوب می‌شود؟
پاسخ: بلی. برای ورودی های ۸۸ رشته مهندسی صنایع که کارآموزی، ۱ واحدی است به عنوان همان یک واحد و برای سایر دانشجویان مقطع کارشناسی با وجود آن‌که کارآموزی، صفر واحدی است، اما در محاسبه تعداد واحدهای دانشجو در یک نیمسال (اعم از نیمسال‌های معمول و تابستان)، معادل ۲ واحد محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، دانشجویی که در یک نیمسال، کارآموزی را اخذ نموده (با فرض اینکه مشروط نبوده) علاوه بر کارآموزی فقط ۱۸ واحد دیگر می‌تواند اخذ نماید.

 

سوال: وضعیت انتخاب واحد دانشجویان ورودی جدید (ترم یک) چگونه است؟
پاسخ: در صورتیکه مرکز در مقطع کارشناسی پذیرش داشته باشد برای دانشجویان ورودی جدید در نیمسال اول تحصیل، امور آموزش مرکز انتخاب واحد می‌نماید.

 

سوال: آیا حضور در کلاسها الزامی است؟
پاسخ: در مورد کلاس‌های عملی شامل: کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، تربیت بدنی و دروس نقشه‌کشی که به‌صورت حضوری برگزار می‌شوند، حضور دانشجو در تمامی جلسات الزامی است و در صورت غیبت دانشجو حتی در یک جلسه، استاد می‌تواند دانشجو را از ادامه آن درس محروم نماید.
در مورد دروسی که کلاس‌های آنها به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود تصمیم‌گیری برعهده استاد است. لذا موکدا توصیه می‌شود که دانشجویان به محض انتخاب واحد در هر نیمسال در اولین جلسات کلاس حتما حاضر شوند و از برنامه استاد در مورد حضور و غیاب دانشجو مطلع شوند.

سوال: وظایف یک دانشجو در هر درس چیست؟
پاسخ: به طور کلی انتظار می‌رود یک دانشجو با اخذ و گذراندن یک درس، به اهداف آموزشی پیش‌بینی شده برای آن درس، نایل شود. برای نیل به این مقصود، دانشجو وظیفه دارد مطابق با نظر استاد نسبت به فراگیری مطالب درسی، ارائه تکالیف و انجام پروژه‌های درسی اقدام نماید.
شیوه و انتظار اساتید از دانشجو در دروس مختلف متفاوت است و دانشجو در هر درس وظیفه دارد خود را با انتظارات آموزشی و درسی استاد تطبیق دهد.
 
سوال: منابع اصلی هر درس در نظام آموزش الکترونیکی کدامند؟
پاسخ: منابع درسی عبارتند از:
o محتوای الکترونیکی از قبل تهیه شده که در فضای الکترونیک هر درس قرار داده شده و در هر نیمسال بر مبنای انتخاب واحد دانشجویان، برای دانشجویان درس مربوطه قابل دسترسی می‌باشد.
o کتاب یا کتب معرفی شده توسط استاد.
o فایلهای مختلف (پاورپوینت، پی‌دی‌اف، ورد و ....) ارائه شده یا بارگذاری شده در فضای الکترونیکی درس توسط استاد.
o آرشیو کلاس‌های ضبط شده.
o مطالب ارائه شده در کلاس‌های حضوری.
نکته مهم: وجود و میزان تاثیر هر یک از منابع فوق و سهم هر مورد در طراحی سوالات امتحانی و ارزیابی‌های طول ترم در هر درس توسط استاد تعیین و اعلام می‌شود.

 

سوال: روش ارزیابی و نمره‌دهی در هر درس به چه صورت است؟
پاسخ: به طور کلی:
o طبق آیین‌نامه آموزشی، ارزیابی و نمره‌دهی در هر درس فقط در حیطه اختیار استاد می‌باشد.
o طبق آیین‌نامه آموزشی، برگزاری امتحانات پایانی به‌صورت حضوری برای تمامی دروس الزامی است و شرکت دانشجو در امتحان پایانی، یکی از شروط اساسی گذراندن ( پاس کردن ) هر درس است.
o استاد می‌تواند ارزیابی دانشجو در درس را فقط از طریق امتحان پایانی انجام دهد و یا مجموعه ای از ارزیابی‌های دیگر در قالب امتحان میان‌ترم، کوییز، تکالیف، پروژه و مشارکت دانشجو در مباحث کلاسی را نیز علاوه بر امتحان پایانی مد نظر قرار دهد.

 

سوال: دانشجو به چه صورت می‌تواند درخواست خود برای تجدید نظر را ارائه دهد و چگونه به او پاسخ داده می‌شود؟
پاسخ: با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه آموزشی مرجع ارزیابی و نمره‌دهی در هر درس فقط استاد مربوطه می‌باشد، مرجع رسیدگی به درخواست تجدید نظر در نمره نیز فقط استاد می‌باشد.
دانشجو می‌تواند درخواست تجدید نظر خود را از طرق زیر به استاد اعلام نماید:
۱- گزینه درخواست تجدید نظر در سایت آموزش دانشگاه که معمولا بعد از ورود نمرات و قبل از تایید آنها توسط استاد فعال می شود.
۲- آدرس ایمیل استاد که در هر درس در کنار نام استاد در سامانه ال ام اس مرکز منظور گردیده است.
۳- لینک پرسش و پاسخ در فضای هر درس در سامانه ال ام اس مرکز.
۴- سوال: آیا طبق آئین نامه، استاد موظف است نتیجه بررسی درخواستهای تجدید نظر را به اطلاع دانشجویان برساند؟
۵- پاسخ: خیر
نکته مهم: پاسخ ندادن استاد به درخواست‌های تجدید نظر به معنای عدم توجه استاد به درخواست‌ها نمی‌باشد. در واقع به‌علت تعداد زیاد دانشجویان در هر درس، و محدودیت وقت اساتید امکان پاسخ دادن به کلیه ایمیل‌های دانشجویی وجود ندارد.
ضمنا عدم تغییر در نمره بعد از ارائه درخواست تجدید نظر بدین معناست که استاد مجددا برگه امتحانی و سایر آیتم‌های دخالت داده شده در ارزیابی را مرور کرده و مجددا به این نتیجه رسیده که نمره دانشجو همان نمره قبلی است.

 

سوال: دانشجو در صورت عدم دریافت پاسخ یا پاسخ قانع کننده از جانب استاد آیا می‌تواند اعتراض خود را به مرجع دیگری اعلام نماید؟
پاسخ: بلی. دانشجو می‌تواند در کمال احترام اعتراض خود همراه با توضیحات و ادله را جهت بررسی به مدیر گروه آموزشی مربوطه ارائه نماید. (از طریق لینک گروه آموزشی مربوطه که در تمامی نیمسال‌ها در صفحه "دروس من" برا ی هر دانشجو وجود دارد).
مدیر گروه پس از بررسی توضیحات و ادله دانشجو مراتب را با استاد مربوطه مطرح نموده و موضوع را بررسی می‌نماید. تغییر در نمره درس مربوطه در سایت دانشگاه بدین معناست که توضیحات دانشجو موجه تشخیص داده شده و به اعتراض او ترتیب اثر داده شده است و عدم تغییر نمره دانشجو در سایت دانشگاه بدین معناست که مدیر گروه پس از بررسی بدین نتیجه رسیده که نمره صحیح دانشجو همان است که در سایت اعلام شده است.

 

 سوال: منظور از روابط پیش‌نیازی چیست؟
پاسخ: در برنامه درسی هر رشته، تعدادی از دروس وجود دارند که فراگیری مطالب آنها مستلزم فراگیری مطالب دروس دیگری است که به‌عنوان پیش‌نیاز آن تعریف شده است. مثلا درس ریاضی عمومی۱، پیش‌نیاز ریاضی عمومی ۲ و فیزیک پایه ۱ پیش‌نیاز فیزیک پایه ۲ می‌باشد.
شرح این روابط در برنامه درسی هر رشته و نیز در گزارش تطبیق واحد هر دانشجو قابل مشاهده است.
دانشجو در انتخاب واحد موظف است این روابط پیش‌نیازی را رعایت نماید. در غیر این‌صورت مرتکب تخلف آموزشی در انتخاب واحد شده است.


سوال: چرا سیستم آموزش دانشگاه به طور اتوماتیک روابط پیش‌نیازی را کنترل نمی‌کند؟
پاسخ: زیرا به‌علت دیر اعلام شدن برخی از نمرات، در هنگام انتخاب واحد هنوز معلوم نیست که دانشجو درس پیش‌نیاز را پاس می‌کند یا نه؟
به عنوان مثال فرض کنید دانشجویی در یک نیمسال درس ریاضی۱ را اخذ نموده و در هنگام انتخاب واحد نیمسال بعد هنوز نمره درس ریاضی ۱ اعلام نشده است. چون هم امکان قبولی و هم امکان مردودی دانشجو در درس ریاضی ۱ وجود دارد سیستم امکان اخذ هر دو درس ریاضی عمومی ۱ و ریاضی عمومی ۲ را به دانشجو می‌دهد.


سوال: در مواردی مانند مثال فوق، تکلیف دانشجو چیست؟
پاسخ: در این‌گونه موارد دانشجو موظف است قبل از شروع انتخاب واحد نیمسال، موضوع را (از طریق ای میل با تکمیل فرم عمومی درخواست) به اطلاع کارشناس مسئول رشته برساند و با مشورت و اخذ نظر او نسبت به انتخاب واحد اقدام نماید.
یادآوری: امور آموزش مرکز، دروسی را که بدون رعایت پیش نیاز اخذ شده باشند حذف موجه می نماید و دانشجو ملزم به پرداخت شهریه آن خواهد بود.
سوال: آیا برای جبران عقب ماندگی از برنامه درسی امکان اخذ همزمان دروس پیش‌نیاز و پس‌نیاز در یک نیمسال تحصیلی وجود دارد؟
پاسخ: طبق آیین‌نامه، اگر دانشجویی درس پیش‌نیاز را با نمره حداقل ۷ مردود شده باشد می‌تواند با ارائه درخواست و تصویب کمیته منتخب شورای آموزشی مرکز درس پیش‌نیاز و پس‌نیاز را به‌صورت همزمان در نیمسال بعد اخذ کند. ارائه این درخواست باید قبل از شروع انتخاب واحد نیمسال مربوطه باشد.
نکته مهم اینکه استفاده از این قانون فقط دو بار در طول دوران تحصیل مجاز است.


سوال: آیا دانشجوی ترم آخر از رعایت روابط پیش‌نیازی معاف است؟
پاسخ: بلی.


سوال: تکلیف دانشجویی که ندانسته در نیمسال‌های گذشته دروسی را بدون رعایت روابط پیش‌نیازی اخذ نموده و گذرانده است چیست؟
پاسخ: دانشجو موظف است به محض متوجه شدن موضوع، مراتب را به اطلاع کارشناس مسئول رشته برساند تا از طریق مسئول رشته در کمیته منتخب مرکز مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

 

سوال: ارزشیابی دروس به چه معناست؟
پاسخ: برای دانشجویی که قبل از پذیرش در مقطع کارشناسی، دانشجوی انصرافی یا اخراجی بوده و یا فارغ التحصیل مقطع کارشناسی باشند، به درخواست دانشجو، تعدادی از این دروس با احراز شرایطی که در ذیل خواهد آمد برای او قابل ارزشیابی اند
دانشجو در رشته فعلی از گذراندن مجدد دروسی که برای او ارزشیابی می‌شود معاف است.


سوال: چه دروسی قابل ارزشیابی هستند؟
پاسخ: هر درسی که دانشجو قبلا گذرانده و با دروس موجود در برنامه درسی رشته فعلی او همخوانی داشته باشد بالقوه قابل ارزشیابی است.


سوال: شرایط ارزشیابی دروس چیست؟
پاسخ:
برای دروس عمومی: الف- نمره حداقل ۱۲ ب- گذرانده شدن در یک دانشگاه یا موسسه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
برای دروس: پایه، اصلی و تخصصی: الف- نمره حداقل ۱۲ ب- گذرانده شدن در یک دانشگاه دولتی ج- موافقت گروه آموزشی.
مثال: برای یک دانشجوی رشته مهندسی فناوری اطلاعات مرکز که قبلا در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کرده و انصراف داده فقط دروس عمومی‌گذرانده شده با نمره بالاتر از ۱۲ و برای همین دانشجو چنانچه قبلا در دانشگاه دولتی تحصیل می‌کرده، علاوه بر دروس عمومی، سایر دروس گذرانده شده با نمره بالاتر از ۱۲ با نظر گروه آموزشی قابل ارزشیابی‌اند.


سوال: روند ارائه درخواست ارزشیابی دروس چگونه است؟
پاسخ: دانشجو می‌تواند از طریق " فرم الکترونیکی در خواست ارزشیابی دروس" عناوین دروسی که در دانشگاه دیگری گذرانده و مایل به ارزشیابی آنها می‌باشد را به امور آموزش و تحصیلات تکمیلی مرکز (از طریق ارسال به ای میل کارشناس مسئول رشته) ارائه نماید. امور آموزش مرکز طبق ضوابط فوق و با اخذ نظر گروه آموزشی نسبت به ارزشیابی دروس و اعمال دروس ارزشیابی شده در سیستم آموزش دانشگاه اقدام خواهد نمود.
برای این امر، کارنامه تایید شده دانشجو در دانشگاه قبلی مورد نیاز است که دانشجو می‌تواند راساً نسبت به دریافت آن از دانشگاه مبداء و تحویل آن به همراه فرم درخواست ارزشیابی دروس به امور آموزش و تحصیلات تکمیلی مرکز اقدام نماید و یا می‌تواند از امور آموزش و تحصیلات تکمیلی مرکز درخواست نماید که کارنامه را از دانشگاه مبداء استعلام نمایند.
نکته مهم: درخواست ارزشیابی دروس فقط در نیمسال اول ورود دانشجو به دانشگاه، قابل بررسی است.

 

سوال: تعریف هر یک از واژه های فوق چیست؟
پاسخ:
الف- مرخصی تحصیلی: عبارت است از ترک تحصیل موقت و مجاز دانشجو در یک نیمسال. (که در صورت ارائه درخواست و موافقت مرکز تا قبل از شروع موعد انتخاب واحد نیمسال مربوطه تحقق می یابد).
ب- حذف ترم: عبارت است از انصراف موقت و مجاز دانشجو از ادامه تحصیل در یک نیمسال بعد از انتخاب واحد آن نیمسال. (که در صورت ارائه درخواست و موافقت مرکز بعد از انتخاب واحد نیمسال و تا قبل از شروع امتحانات پایانی محقق می شود.)
ج- حذف کلیه دروس غایب: عبارت است از حذف کلیه دروس دانشجو در یک نیمسال بعد از امتحانات پایانی. (که در صورت ارائه درخواست و موافقت مرکز بعد از برگزاری امتحانات نیمسال، برای دانشجویی که با مشکل مواجه بوده و در تمام امتحانات پایانی نیمسال مربوطه غیبت داشته محقق می شود.)
د- حذف اضطراری: دانشجوی مقطع کارشناسی می‌تواند تا قبل از امتحانات پایانی یک نیمسال، در موعدی که امور آموزش مرکز اعلام می‌نماید درخواست حذف اضطراری یکی از دروس نظری خود را بدهد. موافقت با حذف اضطراری تابع شرایطی است از جمله اینکه تعداد واحدهای باقیمانده دانشجو در نیمسال مورد نظر از ۱۰ واحد کمتر نشود.
حذف تکدرس: دروس نظری یک نیمسال که دانشجو در امتحانات پایانی آنها شرکت نکرده باشد بدون نیاز به ارائه درخواست از سوی دانشجو توسط امور آموزش مرکز به‌عنوان حذف موجه، حذف خواهند شد. مشروط بر آنکه تعداد واحدهای باقیمانده دانشجو در نیمسال مربوطه کمتر از ۱۰ واحد نشود.


سوال: در کدامیک از شرایط فوق دانشجو ملزم به پرداخت شهریه است؟
پاسخ: در تمامی موارد فوق، دانشجو ملزم به پرداخت شهریه های ثابت و متغیر مطابق با تعرفه امور مالی مرکز می‌باشد.


سوال: روند و شرایط ارائه و بررسی درخواست دانشجو در هر یک از موارد فوق چگونه است؟
پاسخ: بررسی هر یک از درخواستهای فوق، از طریق فرمهای اختصاصی مربوطه امکان پذیر است. نمونه خام هر کی از فرمهای فوق الذکر در لینک اختصاصی هر یک از گروههای اموزشی در سامانه آموزش الکترونیکی مرکز (ال. ام. اس) وجود دارد.


سوال: وضعیت دانشجویی که به هر دلیل دچار مشکل شده و نتواند برای انتخاب واحد یک نیمسال اقدام نماید، به چه صورت خواهد بود؟
پاسخ: دانشجویی که بدون ارائه درخواست مرخصی تحصیلی اقدام به انتخاب واحد ننماید مصداق عدم مراجعه قرار می‌گیرد و بعد از یک ماه از شروع ترم حکم اخراجی او صادر خواهد شد. مگر آنکه ظرف مدت یک ماه از شروع ترم دلایل خود را به امور آموزش مرکز ارائه نماید و دلایل او موجه تشخیص داده شود. در صورتی که دلایل دانشجو موجه تشخیص داده شود برای او در نیمسال مربوطه مرخصی تحصیلی صادر خواهد شد.


سوال: دانشجو در طول دوران تحصیل تا چند نیمسال می‌تواند از هر یک از حالت‌های فوق استفاده نماید؟
پاسخ: مجموع نیمسال‌های مرخصی تحصیلی، حذف ترم و حذف کلیه دروس غایب بر اساس ارائه درخواست دانشجو و تصویب کمیته منتخب شورای آموزشی مرکز:
برای ورودی های ۸۷ و ماقبل تا ۴ بار در طول دوران تحصیل
برای ورودی های ۸۸ دو بار در طول دروران تحصیل
و برای ورودی های بعدی در صورتی که مرکز در مقطع کارشناسی پذیرش داشته باشد تابع آئین نامه جدید، امکان پذیر خواهد بود.


سوال: آیا انتخاب واحد در نیمسال تابستانه هم اجباری است و در صورت عدم تمایل دانشجو به شرکت در نیمسال تابستانه باید درخواست مرخصی تحصیلی بدهد؟
پاسخ: خیر. نیمسال تابستانه اجباری نیست لیکن با توجه به آنکه برخی از دروس عملی ممکن است فقط در نیمسال تابستانه ارائه شوند (به خصوص برای دانشجویان رشته مهندسی صنایع) ممکن است دانشجو عملا ناگزیر باشد در یک یا دو تابستان، دروسی را اخذ و بگذراند.

 

 سوال: مشروطی به چه معناست؟
پاسخ: به طور کلی انتظار می‌رود معدل دانشجوی مقطع کارشناسی در هر نیمسال حد اقل ۱۲ باشد. چنانچه معدل یک دانشجو در یک نیمسال کمتر از ۱۲ بشود ادامه تحصیل او در نیمسال بعد به‌صورت مشروط خواهد بود.


سوال: تعداد نیمسالهایی که دانشجو می‌تواند به‌صورت مشروط ادامه تحصیل دهد چقدر است؟
پاسخ: چنانچه معدل دانشجوی مقطع کارشناسی در ۳ نیمسال متوالی و یا ۴ نیمسال متناوب (غیر متوالی) کمتر از ۱۲ بشود دیگر به ‌صورت مشروط هم نمی‌تواند ادامه تحصیل بدهد و از ادامه تحصیل محروم می‌شود. (اخراج).


سوال: آیا دانشگاه واقعا دانشجوی دارای شرایط اخراجی را اخراج می نماید یا فرصتی برای جبران به او می دهد؟
پاسخ: تصمیم‌گیری در خصوص اعطای فرصت به دانشجوی دارای شرایط اخراجی در حیطه اختیارات کمیته منتخب شورای آموزشی دانشگاه است.
مرکز آموزش الکترونیکی در پایان هر نیمسال و قبل از انتخاب واحد نیمسال بعد، فهرست اسامی دانشجویان حائز شرایط اخراجی را به کمیته منتخب دانشگاه اعلام می‌نماید. چنانچه دانشجوی حائز شرایط اخراجی، دلایلی ارائه دهد که ضعف تحصیلی او که منجر به شرایط اخراجی شده ناشی از مشکلات و بحران‌های خارج از اراده او بوده و نیز دلایلی ارائه دهد که در صورت اعطای فرصت، امکان جبران ضعف تحصیلی را دارد ممکن است کمیته منتخب دانشگاه به او اجازه ادامه تحصیل بدهد.
در عین حال کمیته به شاخص‌های دیگری از جمله تعداد واحد گذرانده دانشجو، معدل کل و .... نیز توجه می‌نماید.
نکته مهم: مجوز ادامه تحصیل کمیته منتخب در اینگونه موارد تا زمانی شامل حال دانشجو می‌شود که دیگر مشروط نشود. به عبارت دیگر برای دانشجویانی که فرجه گرفته اند در اولین نیمسال بعدی که معدل کمتر از ۱۲ احراز نمایند اخراج قطعی است.


سوال: آیا به دانشجوی اخراجی هیچ‌گونه مدرکی تعلق می‌گیرد؟
پاسخ: دانشجویی که شرایط اخراجی پیدا می‌کند در صورتی‌که حد اقل ۷۰ واحد درسی گذرانده باشد می‌تواند با ارائه درخواست، مدرک کاردانی دریافت نماید. در این‌صورت دیگر دانشجوی اخراجی محسوب نمی‌شود بلکه فارغ‌التحصیل مقطع کاردانی به‌حساب می آید.
نکته: در مدرک فارغ‌التحصیل مقطع کاردانی، عنوان مهندسی قید نمی‌شود.


سوال: آیا معافیت تحصیلی دانشجوی اخراجی باطل می‌شود؟
پاسخ: بلی. همزمان با صدور حکم اخراج، وضعیت دانشجوی مشمول از سوی دانشگاه به حوزه نظام وظیفه اعلام می‌شود و رونوشت معرفی‌نامه نیز به خود دانشجو داده می‌شود. دانشجوی اخراجی موظف است ظرف مدتی که در رونوشت معرفی‌نامه قید شده است خود را به حوزه نظام وظیفه معرفی نماید.


سوال: شرایط ادامه تحصیل دانشجویی که حکم اخراج برای او صادر می‌شود چگونه است؟
پاسخ: دانشجوی اخراجی علاقه‌مند به ادامه تحصیل می‌تواند در صورت شرکت مجدد و قبولی در آزمون سراسری/ یا آزمون‌های احتمالی دیگر در هر دانشگاه و رشته‌ای که پذیرفته شود ادامه تحصیل بدهد.


سوال: ارزش آموزشی دروس گذرانده شده دانشجوی اخراجی به لحاظ آموزشی به چه صورت است؟
پاسخ: اگر دانشجوی اخراجی مرکز مجددا از طریق آزمون ورودی در همین دانشگاه یا در دانشگاه دیگری پذیرفته شود در پاسخ به استعلام دانشگاه مقصد، ریز نمرات دروس اخذ شده وی از سوی امور آموزش مرکز برای دانشگاه مورد نظر ارسال خواهد شد.. دروس گذرانده شده مطابق ضوابط دانشگاه بعدی قابل ارزشیابی خواهند بود.

 

سوال: شرایط و الزامات اخذ و گذراندن واحد کار آموزی چیست؟
پاسخ: کار آموزی، مثل سایر دروس تخصصی، از جمله دروسی است که دانشجو ملزم به اخذ و گذراندن آن است.
شرایط و گردش نحوه اخذ و گذراندن کارآموزی و فرمهای مربوطه در لینک اختصاصی هر یک از گروههای آموزشی مقطع کارشناسی در ال ام اس درج گردیده است.
دانشجو به هنگام دارا شدن شرایط اخذ کار آموزی لازم است ضمن اخذ واحد کار آموزی در انتخاب واحد نیمسال مربوطه نسبت به هماهنگی‌های اجرایی برای انتخاب و تایید محل کار آموزی با نظر استاد راهنما مطابق گردش کار مربوطه اقدام نماید.
 
سوال: آیا امکان مهمان شدن در سایر دانشگاه‌ها برای دانشجویان مرکز آموزش الکترونیکی وجود دارد؟
پاسخ: به‌صورت ترم کامل، نه!
اما مهمان شدن در دروس عملی برای دانشجویان ساکن شهرستان بلامانع است.
تذکر مهم: دانشجویان مرکز می‌توانند فقط در دانشگاههای دولتی (اعم از دوره های روزانه یا الکترونیکی) مهمان شوند.


سوال: روند مهمان شدن به چه صورت است؟
پاسخ: دانشجوی حائز شرایط، پس از بررسی و اطمینان از اینکه دانشگاه مقصد، درس یا دروس مورد نظر را ارائه داده و مهمان می‌پذیرد می‌تواند با تکمیل و ارائه "فرم درخواست مهمانی" که در لینک اختصاصی هر یک از گروههای آموزشی مقطع کارشناسی در ال ام اس درج گردیده است نسبت به دریافت معرفی‌نامه از امور آموزش مرکز و مراجعه به دانشگاه مقصد اقدام نماید.
مهلت ارائه درخواست و دریافت معرفی‌نامه، حداکثر یک ماه قبل از شروع انتخاب واحد نیمسال مورد نظر می‌باشد.


سوال: روند اخذ و انجام پروژه پایانی به چه صورت است؟
پاسخ: پروژه پایانی یکی از دروس تخصصی در برنامه درسی مقطع کارشناسی در رشته‌های دایر در مرکز آموزش الکترونیکی است ودانشجو موظف است با احراز یک سری شرایط و طی گردش کار مشخصی نسبت به اخذ و انجام آن اقدام نماید.
"گردش کار و فرم‌های مربوط به تعیین موضوع و استاد راهنمای پروژه پایانی" نیز در لینک اختصاصی هر یک از گروههای آموزشی مقطع کارشناسی در ال ام اس درج گردیده است


سوال: مهلت انجام پروژه پایانی چقدر است؟
پاسخ: مهلت معمول انجام پروژه پایانی مقطع کارشناسی، یک نیمسال تحصیلی است. یعنی دانشجو موظف است در همان نیمسالی که واحد پروژه را اخذ می‌نماید نسبت به انجام و دفاع از آن اقدام نماید.


سوال: آیا امکان تمدید مهلت انجام پروژه وجود دارد؟
پاسخ: در صورتی‌که انجام پروژه به بیش از یک نیمسال زمان احتیاج داشته باشد دانشجو می‌تواند با تایید استاد راهنما و ارائه درخواست و تصویب کمیته منتخب مرکز به مدت یک نیمسال، مهلت انجام پروژه پایانی خود را تمدید نماید.
تذکر: دانشجویی که با تمدید پروژه او موافقت شده موظف است در مهلت انتخاب واحد نیمسال بعد واحد پروژه را مجددا اخذ نماید.
در این حالت برای پروژه در نیمسال اخذ پروژه " ناتمام" و در نیمسال بعد که پروژه را تمدید نموده نمره ثبت می‌شود.
تذکر۱ : برای دانشجویی که نسبت به تمدید مهلت پروژه بی اعتنا بوده و یا با درخواست تمدید مهلت انجام پروژه او مخالفت شده باشد در نیمسال اخذ پروژه نمره صفر و در نیمسال بعد، نمره احراز شده از پروژه منظور می گردد.
تذکر۲: مهلت درخواست تمدید پروژه تا قبل از انتخاب واحد نیمسال بعد می‌باشد.
تذکر۳: یکی از شروط اساسی موافقت کمیته منتخب با تمدید پروژه آن است که دانشجو سنوات داشته باشد.

 

سوال: تعداد واحدهای گذرانده شده برای فراغت از تحصیل در مقطع کارشناسی در هر یک از رشته های دایر در مرکز چقدر است؟
پاسخ: ۱۴۲ واحد


سوال: شرایط امتحان فارغ‌التحصیلی چیست؟
پاسخ: چنانچه تمام نمرات یک دانشجو اعلام شده و دانشجو برای فراغت از تحصیل فقط یک درس نظری باقیمانده داشته باشد که یک‌بار در آن درس نمره مردودی اخذ نموده، می‌تواند آن درس را به‌صورت فارغ‌التحصیلی امتحان دهد و در صورت کسب نمره قبولی فارغ‌التحصیل شود.


سوال: زمان ارائه درخواست و نحوه شرکت در امتحان فارغ‌التحصیلی چه موقع است؟
پاسخ: زمان امتحان فارغ‌التحصیلی در یک ماه ابتدایی هر نیمسال طبق تقویمی است که از سوی امور آموزش مرکز اعلام می‌شود.
دانشجویی که شرایط امتحان فارغ‌التحصیلی را داشته و علاقه‌مند به گذراندن درس مورد نظر از طریق امتحان فارغ‌التحصیلی می‌باشد موظف است در زمان انتخاب واحد، نسبت به اخذ درس مورد نظر اقدام نموده و درخواست خود را به امور آموزش مرکز (از طریق ارسال فرم مربوطه به ای میل کارشناس مسئول رشته) تسلیم نماید.
این فرم نیز در ال ام اس درج گردیده است.
 
سوال: دانشجو چگونه می‌تواند مسائل و مشکلات آموزشی خود را مطرح کند؟
پاسخ: دانشجویان می‌توانند مسائل و مشکلات تحصیلی خود را از طریق ایمیل‌های اعلام شده در ال ام اس با کارشناس مسئول رشته خود و در صورت نیاز با مدیر امور آموزش مطرح نمایند.
همچنین برای هر یک از گرایشهای تحصیلی دایر در مرکز، یک مدیر گروه تعیین شده است. دانشجویان می‌توانند مسائل مربوط به کیفیت آموزش، اهداف آموزشی، محتوای دروس و ... را از طریق لینک گروه آموزشی مربوطه با مدیر گروه مطرح نمایند.

 

بالای صفحه


  پرسش های متداول بخش فناوری

  پرسش: برای اتصال به سیستم حداقل پهنای باند مورد نیاز چقدر خواهد بود؟

  پاسخ : برای استفاده از کلاس های آنلاین، حداقل پهنای باند برای اتصال ۵۱۲Kb بوده، ولی توصیه میگردد پهنای باند ۱Mbps و یا بالاتر تهیه گردد.

 

  پرسش: حداقل ترافیک مصرفی در این سیستم چقدر خواهد بود؟

  پاسخ : ۵ گیگ در ماه
 

  پرسش: محتوای برخی از دروس را قبلا ( مثلا از طریق دوستان ترم بالایی ) تهیه کرده ام. آیا از مراجعه به محتوای این دروس در LMS بی نیاز خواهم بود؟

  پاسخ : از انجا که محتوای درس پس از تولید و ارائه به دانشجویان، دوباره مورد بازنگری مولف و کارشناس درس قرار می گیرد تا ضمن تکمیل ، اشکالات و نواقص احتمالی آن برطرف گردد، توصیه می شود حتما از آخرین نسخه دروس که از طریق سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی در اختیارتان قرار داده می شود استفاده کنید.

 

  پرسش: آیا می توانم محتوای دروس را با مراجعه به مرکز آموزش الکترونیکی ، مستقیما تحویل بگیرم؟

  پاسخ : جز در مواردی که خود مرکز با اطلاع رسانی عمومی جهت تحویل درسی اعلان آمادگی می کند به هیچ عنوان هیچ درسی به صورت مستقیم به دانشجویان تحویل نمی شود و دانشجویان می توانند برای تهیه آنها به سامانه مدیریت آموزش الکترونیکی مراجعه کنند.

 

  پرسش: آیا محتوای دروس را می توان Download کرد؟دراینصورت آیا قابل استفاده خواهند بود؟

  پاسخ : خیر. تمامی محتوای تهیه شده تحت قانون مالکیت معنوی دانشگاه علم و صنعت ایران بوده و دانشجویان تنها مجاز هستند محتوای دروس را بصورت آنلاین و در خود سایت LMS مشاهده نماییند.
 

  پرسش: آیا مرکز اسناد Hardcopy دروس (نسخ چاپی یا دستنویس) را در اختیار دانشجویان قرار می دهد؟

  پاسخ : خیر . نسخه چاپی دروس را خود دانشجو، تنها با استفاده از مکانی که در خود محتوای دروس پیش بینی شده است ، تهیه می کند.

بالای صفحه 



>

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .

Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4447