[صفحه اصلی ]     [ English ]  
بخش‌های اصلی
درباره مرکز کارآفرینی::
کارآفرینی::
کسب و کار::
آیین نامه ها::
اخبار مرکز کارآفرینی::
جشنواره ها::
کارگزاران فن راه ::
کتاب های کارآفرینی::
کارآفرینی دانش بنیان::
کارآفرینان ایرانی::
مقالات کارآفرینی::
پایگاه های مرتبط::
آلبوم تصاویر::
هسته های دانشجویی::
تماس با ما::
مراکز کاریابی::
::
لینک های مفید
..
تلگرام

کانال تلگرام ما را دنبال کنید

AWT IMAGE

https://telegram.me/karafariniiust

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
نظر خود را در رابطه با سایت مرکز کارآفرینی بفرمائید.
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
پیوندها
..
GEM IRAN

AWT IMAGE

..
Doing Business

AWT IMAGE

..
بنیاد ملی نخبگان

AWT IMAGE 

..
MBTI test

AWT IMAGE

..
ارزیابی شرکتهای دانش بنیان

AWT IMAGE

..
کتاب و نشریات
..
صندوق نوآوری و شکوفایی

AWT IMAGE

..

AWT IMAGE

:: تحقیقات کارآفرینی : زمینه های تحقیقانی مناسب در کارآفرینی ::

زمینه های تحقیقاتی مناسب در کارآفرینی

اهم موضوعات قابل تحقیق در کارآفرینی:
- جنبه های اقتصادی کسب و کار؛
- ویژگی های روانشناختی و فردی؛
- عوامل اجتماعی ونقش دولت؛
- آموزش کارآفرینی؛
- نقش شرکتهای کوچک؛
- نقش استراتژی و عوامل سازمانی؛
- تکنولوژی اطلاعات.

۱- جنبه های اقتصادی کسب و کار: 
- بررسی علل و عوامل عدم موفقیت کارآفرینان در ایجاد کسب و کارهای جدید؛
- مطالعه و بررسی فرآیند ایجاد کسب و کار توسط کارآفرینان و ارائه الگوی رفتاری آنان در صنایع مختلف؛
- بررسی و تجزیه و تحلیل اقدامات کارآفرینانه شرکتها بر اساس الگوی شومپیتر؛
- بررسی انواع کارآفرینان در ساختار اقتصادی (ارتباط نوع فرصتهای اقتصادی و نوع کارآفرینان)؛
- بررسی شیوه های تأمین مالی برای حمایت از کارآفرینان؛
- نقش کارآفرینان در رشد و توسعه اقتصادی از دیدگاه تئوریهای اقتصاد؛
- رویه ها و روش های مالی در موسسسات کارآفرینی؛
- نقش کارآفرینی در احیای صنایع رو به زوال؛
- نقش کارآفرینی و اشتغال زایی( بویژه جوانان)؛
- بررسی رابطه بین ارزشها و قوانین اسلامی و اشاعه فرهنگ کارآفرینی، کارآفرینی و مؤُسسات خیریه؛
- جهانی شدن (Globalization ) و کارآفرینی؛
- جایگاه کارافرینی در نظریات توسعه اقتصادی کشورهای جهان سوم؛
- کارآفرینی در بخش کشاورزی.

۲- ویژگی های روانشناختی و فردی:

- بررسی علل خروج نیروهای کلیدی شرکت ها و تجزیه روند ادامه آینده شغلی آنها در بخش های صنعت و خدمات؛
- شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقیت آنها در بخش صنعت و خدمات؛
- بررسی ویژگی های شخصیتی ( ) و روانشناسی کارآفرینان فردی( Entrepreneurs)؛
- بررسی ویژگی های شخصیتی - روانشناسی کارآفرینان سازمانی ( Intrapreneurs)؛
- بررسی متغیر های تسهیل کننده و نیازهای مختلف کارآفرینان در صنایع مختلف؛
- مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی بین ایران و امریکا؛
- مطالعه در خصوص ویژگی ها و انگیزه های کارآفرینان زن؛
- نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویژگی های شخصیتی در کارآفرینان؛
- اخلاق کارآفرینی( Entrepreneurship ethics)؛
- تفاوت بین مدیران و کارآفرینان در بخش صنعت و خدمات ایران؛
- عوامل مؤثر بر تصمیم گیری توسط کارآفرینان؛
- مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگی های کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف ایران؛
- بررسی و تطبیق ویژگی های کارآفرینان در صنعت و خدمات.Traits

۳- عوامل اجتماعی ونقش دولت:

-بررسی و مطالعه متغیرهای جمعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف؛
-بررسی نقش ساختارهای حقوقی و قانونی در توسعه کارآفرینی؛
- بررسی ویژگی های جمعیت شناختی کارآفرینان؛
- بررسی نقش سیاست های حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد شرکت های جدید؛
- نقش دولت در ایجاد مراکز آموزش و ترویج کارآفرینی؛
- بررسی جنبه های قانونی و حقوقی ایجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت؛
- نقش رسانه های گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه؛
- ارائه الگوی شبکه کارآفرینی و ارائه آن؛
- موانع کارآفرینی در کشورهای جهان سوم؛
- ارتباط قانون کار و مقررات مربوطه با فرهنگ کارآفرینی در ایران؛
- بررسی عوامل جامعه شناختی در کارآفرینی؛
- تأثیر هنر بر استعداد کارآفرینی.

۴- آموزش کارآفرینی:

- طراحی دوره های آموزشی در سطوح دبستان، راهنمایی و دبیرستان در خصوص کارآفرینی؛
- طراحی دوره های آموزشی در سطوح دانشگاه؛
- مدل ارزیابی بازده سرمایه گذاری در آموزش کارآفرینی؛
- ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی؛
- ارائه راهکارهای اجرایی آموزش کارآفرینی و ایجاد پرورشگاههای کارآفرین ( Incubator ) توسط نهادهای اجرایی و آموزشی.

۵- نقش شرکتهای کوچک:

- بررسی و تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیره های خدماتی - توزیعی فرانشیز (Franchise) در ایران؛
- نقش شرکتهای کوچک در توسعه اقتصاد؛
- بررسی و ارزیابی پروژه ها و فرصتهای کارآفرینی؛
- نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی؛
- ساختار سرمایه در مؤسسات کوچک و کارآفرین؛
- مدیریت استراتژیک در مؤسسات کوچک و نقش کارآفرین در تدوین استراتژی؛
- بررسی زمینه های کارآفرینی در صنایع کوچک ایران؛
- نقش فرانشیز در اشتغال زائی و توسعه اقتصادی.

۶- نقش استراتژی و عوامل سازمانی:

۷- تکنولوژی اطلاعات :

- ساختارهای تأمین مالی پروژه های کارآفرینانه و Capital Venture ؛
- بررسی استراتژی های کارآفرینی سازمانی در رشد و بقای شرکتها، رابطه مدیریت، رهبری و فرهنگ در مؤسسات کارآفرین، نقش تیم مدیریت در کارآفرینی (سازمانی)؛
- ارتباط چرخه عمر سازمان با کارآفرینی؛
- اثربخشی در مؤسسات کارآفرین و مقایسه با مؤسسات غیر کارآفرین؛
- ارتباط بین بازاریابی و کارآفرینی؛
- دورنمای کارآفرینی در قرن ۲۱ و پیامدهای آن برای ایران؛
- توسعه ساختارهای زیربنایی کارآفرینی در کشور؛
- نقش ساختار و استراتژی در مؤسسات کارآفرینی؛
- ایجاد تیمهای کارآفرینی جهت رشد مؤسسه؛
- چالشهای مؤسسات دارای رشد سریع و کارآفرینانه؛
- انحلال مؤسسات و شرکتها در بخشهای مختلف صنایع؛
- تبیین مدل مدیریت منابع انسانی مبتنی بر پرورش کارآفرین.

- نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصتهای کارآفرینی؛
- فرایند انتقال تکنولوژی و فرایند نوآوری در شرکتهای کارآفرین؛
- بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران؛
- طراحی سیستم اطلاعات کارآفرینی در صنعت و خدمات؛
- طراحی سیستمهای پاداش و حقوق و دستمزد مبتنی بر الزامات کارآفرینی.

AWT IMAGE

محورهای پیشنهادی مؤسسه کار و تأمین اجتماعی در حوزه کارآفرینی

۱. بررسی روشهای ترویج کارآفرینی؛
۲. بررسی نقش مشاوره شغلی درکارآفرینی و ایجاد اشتغال؛
۳. پتانسیل های اشتغالزایی در زمینه صنعت توریسم؛
۴. نقش خدمات مدرن در ایجاد اشتغال و شناسایی مشاغل جدید؛
۵. بررسی شیوه های ارتقاء بهره وری نیروی کار؛
۶. ایجاد مشاغل نوین؛
۷. نقش کارآفرینی زنان در  ایران در بازار کار با توجه به موانع و مشکلات؛
۸. بررسی تطبیقی شیوه های مؤثر پرورش کارآفرینی و ترویج کارآفرینی در ایران و سایر کشورها؛
۹. بررسی شیوه های نوین تجارت جهانی و مطالعه تطبیقی در زمینه راهنمایی و مشاوره شغلی کاریابیهای بین المللی؛
۱۰. بررسی نقش مشاوره شغلی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال؛
۱۱. نقش خدمات مدرن در ایجاد اشتغال و شناسایی مشاغل جدید در این حوزه؛
۱۲. بررسی اثر نوسازی صنایع بر اشتغال؛
۱۳. نقش و بررسی ظرفیت صنعت گردشگری در توسعه اشتغال در ایران؛
۱۴. نقش صنایع تبدیلی و ارائه راهکارهای مناسب برای حفظ و اشتغالزایی در فعالیتهای کشاورزی؛
۱۵. نقش تجربیات جهانی (کشورهای مختلف) در ایجاد فرصت های شغلی در بخش IT؛
۱۶. بررسی ابزار و روشهای توانمندسازی نیروی کار (نظیر آموزش، مشاوره، اطلاع رسانی، هدایت و راهنمایی، مدیریت و سازماندهی، کارورزی، فرهنگ سازی، قوانین و مقررات ....)؛
۱۷. بررسی تطبیقی روش آموزش و پرورش کارآفرینی؛
۱۸. برسی و شناسایی رویکردهای نوین در توسعه کارآفرینی؛
۱۹. شناسایی و تحلیل الگوهای برتر توسعه اشتغال و کارآفرینی روستایی در ایران و کشورهای منتخب؛
۲۰. تهیه برنامه و الگوهای عملی توسعه اشتغال و کارآفرینی در روستاها.


الف) جنبه های اقتصادی و کسب و کار
- بررسی علل و  عوامل عدم موفقیت کارآفرینان درایجاد کسب و کار جدید؛
- مطالعه و بررسی فرآیند ایجاد کسب و کار.

ب) ویژگیهای روان شناختی و فردی
- بررسی علل و خروج نیروی کلیدی شرکتهای و تجزه و تحلیل روند ادامه آینده شغلی آنها در بخش های صنعت و خدمات؛
- شناسایی کارآفرینان موفق و ارائه الگوی موفقیت آنها در بخش صنعت و خدمات؛
- بررسی ویژگیهای شخصیتی (traits) و روان شناسی کارآفرینان فردی (Entrepreneurs)؛
- بررسی ویژگیهای شخصیتی ـ روانشناسی کارآفرینان سازمانی (Entrepreneurs)؛

 - بررسی متغیرهای تسهیل کننده و نیازهای مختلف کارآفرینان سازمانی در صنایع مختلف
(با توجه به متغیرهای تعریف شده خاص)؛
- مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگیهای کارآفرینان  فردی بین ایران و آمریکا؛
- مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگیهای کارآفرینان سازمانی درایران و آمریکا؛
- مطالعه در خصوص ویژگی ها و انگیزه های کارآفرینان زن؛
- نقش والدین در تربیت و ایجاد خلاقیت و ویژگی های شخصیتی در کارآفرینان؛
- اخلاق کارآفرینی (entrepreneurship ethics)؛
- تفاوت بین مدیران و کارآفرینان در بخش صنعت و خدمات ایران؛
- عوامل مؤثر بر تصمیم گیری  توسط کارآفرینان؛
- مطالعه مقایسه ای و تطبیقی بین ویژگیهای کارآفرینان فردی و سازمانی در صنایع مختلف در ایران؛
- بررسی تطبیق ویژگیهای کارآفرینان در صنعت و خدمات.

ج) عوامل اجتماعی و نقش دولت
- بررسی و مطالعه متغیرهای جمعیت شناختی کارآفرینان در صنایع مختلف؛
- بررسی نقش ساختارهای حقوقی و قانونی در توسعه کارآفرینی؛
- بررسی ویژگیهای جمعیت شناسی کارآفرینان؛
- بررسی نقش سیاستهای حمایتی دولت در توسعه صنعتی و ایجاد شرکتهای جدید؛
- نقش دولت در ایجاد مراکز آموزش و ترویج کارآفرینی؛
- بررسی جنبه های قانونی و حقیقی ایجاد یک فعالیت جدید در قالب یک شرکت؛
- نقش رسانه‌های گروهی در ترویج کارآفرینی در جامعه؛
- ارائه الگوی شبکه کارآفرینی (entrepreneurship network) و پویا کردن آن؛
- موانع کارآفرینی در شرکت های کشورهای جهان سوم؛
- ارتباط قانون کار و مقررات مربوطه با فرهنگ کارآفرینی در ایران؛
- بررسی عوامل جامعه شناختی در کارآفرینی؛
- تأثیر هنر بر استعداد کارآفرینی؛
- بررسی نقش خانواده در توسعه کارآفرینی؛
- بررسی نقش مدارس در توسعه کارآفرینی؛
- بررسی نقش NGOs در توسعه کارآفرینی؛
- شناسایی کارآفرینان زن در کشور ایران؛
- بررسی نقش کارآفرینان اجتماعی در جوامع؛
- بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر توسعه کارآفرینی.
 
د) آموزش کارآفرینی
- طراحی دوره های آموزشی در سطوح دبستان، راهنمایی و دبیرستان درخصوص کارآفرینی؛
- طراحی دوره های آموزشی کارآفرینی در سطوح دانشگاه؛
- مدل ارزیابی بازده سرمایه گذاری در آموزش کارآفرینی؛
- ارتباط صنعت و دانشگاه و نقش آن در کارآفرینی؛
- ارائه راهکارهای اجرایی آموزش کارآفرینی وایجاد پرورشگاههای کارآفرینی (Incubator) توسط نهادهای اجرایی و آموزشی؛
- طراحی دوره های آموزش کارآفرینی در دوران سربازی؛
- بررسی چگونگی راه اندازی یک کسب و کار در ایران.

هـ )نقش شرکتهای کوچک
- بررسی و تجزیه و تحلیل علل عدم شکل گیری زنجیره های خدماتی ـ توزیعی فرانشیز (Franshise) در ایران؛
- نقش شرکتهای کوچک در توسعه اقتصادی کشور؛
- نقش فرانشیز در توسعه کارآفرینی؛
- بررسی و ارزیابی پروژه ها و فرصت های کارآفرینی؛

- ساختار سرمایه در مؤسسات کوچک و کارآفرین؛
- مدیریت استراتژیک در مؤسسات کوچک و نقش کارآفرینی درتدوین استراتژی؛
- بررسی زمینه های کارآفرینی در صنایع کوچک ایران؛
- نقش فرانشیز در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی.

و) نقش استراتژی و عوامل سازمانی
- ساختارهای تأمین مالی پروژه های کارآفرینانه و Capital Venture.

ز) تکنولوژی و اطلاعات

- نقش تکنولوژی اطلاعات و اینترنت در توسعه فرصت های کارآفرینی؛
- فرآیند انتقال تکنولوژی و فرآیند نوآوری در شرکت های کارآفرین؛
- بررسی استفاده از تکنولوژی اطلاعات در کارآفرینی در ایران؛
- طراحی سیستم اطلاعات کارآفرینی درصنعت و خدمات؛
- طراحی سیستم پاداش و حقوق و دستمزد مبتنی بر الزامات کارآفرینی؛
- کارآفرینی و رابطه آن با انرژی های تجدید پذیر؛
- کارآفرینی و رابطه با نانوتکنولوژی.


ح) پیامدهای کارآفرینی در جامعه
-  بررسی نقش کارآفرینی در توسعه پایدار؛
- بررسی نقش کارآفرینی در توسعه اشتغالزایی؛
- بررسی نقش کارآفرینی در تولید ثروت در جامعه؛
- بررسی نقش کارآفرینی در ایجاد رفاه در جامعه؛
- بررسی نقش کارآفرینی در ایجاد و توسعه تکنولوژی های جدید؛
- بررسی نقش کارآفرینی در پرکردن فاصله علم و بازار؛
- بررسی آثار و پیامدهای اجتماعی کار آفرینی؛
- بررسی نقش کارآفرینان در توسعه علم.

ط) رسانه های ارتباط جمعی و کارآفرینی
- بررسی نقش صدا و سیما در توسعه کارآفرینی؛
- بررسی نقش مطبوعات در توسعه کارآفرینی؛
- بررسی نقش اینترنت در توسعه کارآفرینی؛
- بررسی نقش سینما در توسعه کارآفرینی.

ی) کارآفرینی در علوم مختلف
- بررسی فرصت های کارآفرینانه در علوم انسانی (علوم بازرگانی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و ..)؛
- بررسی فرصت های کارآفرینانه در  علوم پایه؛
- بررسی فرصت های کارآفرینانه در رشته های کشاورزی؛
- بررسی فرصت های کارآفرینانه در رشته هنر؛
- بررسی فرصت های کارآفرینانه در رشته های فنی – مهندسی؛
- بررسی فرصتهای کارآفرینانه در تربیت بدنی.

 
تحلیل آماری و انفورتیک
۱. طرح نمونه گیری جمع آوری شاخص های فعالیتهای کارآفرینی در ایران(بررسی نرخ فعالیتهای کارآفرینانه در ایران)؛
۲. ارایه مدل ریاضیاتی و آماری به منظور تخصیص بهینه تسهیلات و  اعتبارات به متقاضیان دریافت تسهیلات بنگاههای کوچک و زود بازده کار آفرین (پروپوزال (پیشنهادیه)اولیه این طرح تیرماه در اختیار جنابعالی قرار گرفته است)؛
۳. پروژه سامانه آمار و اطلاعات کارآفرینی وزارت کار از طریق نیاز سنجی آمار و اطلاعات مورد نیاز فعالیتهای کارآفرینانه؛
۴. پروژه ساماندهی آمار و اطلاعات و ۲۰۰ میلیون رکورد موجود پایش شده و توسط مرکز آمار واطلاعات بازار کار به منظور انتخاب آمار و اطلاعات مناسب و بهینه برای انتشار و درج در سامانه، و بگاه و درگاه کارآفرینی و بروز رسانی آنها؛
۵. طرح ملی ایجاد نظام ثبتی در فرآیند تولید آمار و اطلاعات کارآفرینی در طی برنامه چهارم توسعه با همکاری مرکز آمار و اطلاعات بازار کار؛
۶. پروژه آگاه سازی کلیه بخش های مرتبط با آمار و اطلاعات کارآفریین در وزارت کار و امور اجتماعی و سایر دستگاهها و نهادهای تولید کننده آمار (آگاه سازی دفاتر کارآفرینی دستگاهها و نهادها جهت و تولید همسان سازی و بروزرسانی داده ها و اطلاعات کارآفرینی مورد نیاز کارآفرینان کشور)؛
۷. پژوهش در زمینه شیوه های نوین جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات برای اجرای طرح های آماری در وزارتخانه؛
۸. طرح پژوهشی ماهیت مشاغل در عصر اطلاعات و ارتباطات، لزوم و چگونگی ایجاد مشاغل جدید در ایران با رویکرد ICT،IT (فرهنگ ملی مشاغل، مشاغل جدید در  ایران)؛
۹. بررسی شاخصهای فناوری اطلاعات و  ارتباطات در وزارت کار و امور اجتماعی و سازمانهای وابسته به آن و امکان سنجی چگونگی ارایه خدمات به کارآفرینان کل کشور به صورت ONLIN (پروپوزال (پیشنهادیه)قبلاً در اختیار جنابعالی قرار گرفته است.).
 
مطالعه و بررسی بازارکار
۱. بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی در دستگاههای اجرایی کشور(با تأکید بر وزارت کارو امور اجتماعی)؛
۲. بررسی نقش مراکز رشد و پارکهای علمی و تحقیقاتی در توسعه کارآفرینی؛
۳. بررسی موانع قانونی توسعه کارآفرینی در صنایع کوچک ایران؛
۴. بررسی عوامل مؤثر بر بهره وری کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی؛
۵. بررسی نقش صنایع کوچک و متوسط درتوسعه کارآفرینی؛
۶. بررسی نقش تجارت الکترونیک در توسعه کارآفرینی؛
۷. بررسی کار از راه دور و نقش آن در توسعه کارآفرینی؛
۸. بررسی و تدوین الگوی مناسب توسعه کارآفرینی با استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته؛
۹. نقش آموزشهای علمی و کاربردی در توسعه کارآفرینی.

اجرای سیاستهای اجرایی
۱. تهیه و تدوین نظام توسعه کارآفرینی در کشور؛
۲. تهیه و تدوین الگویی کاربردی به منظور تخصیص بهینه تسهیلات و اعتبارات به متقاضیان دریافت تسهیلات بنگاه های کوچک و زودبازده کارآفرین، ارائه نتایج و راهکارهای لازم؛
۳. مطالعه و بررسی نحوه تخصیص بهینه تسهیلات و اعتبارات به متقاضیان دریافت بنگاههای کوچک و زود بازده کارآفرین، ارائه نتایج و راهکارهای لازم؛
۴. تهیه و تدوین الگوی علمی به منظور فراهم آوردن زمینه های ایجاد شرکت و بنگاههای اقتصادی مبتنی بر ایده ها و طرحهای کارآفرینی؛
۵. تهیه و تدوین الگوی ساختاری طرح های تیپ در بخش های مختلف اقتصادی؛
۶. بررسی شیوه های حمایت، هدایت، مشاوره و راهنمایی کارآفرینان کشور؛
۷. تهیه بسته ها و بروشورهای اطلاعاتی و کاربردی با موضوع کارآفرینی مانند نرم افزار کسب و کار؛
۸. بررسی نقش و جایگاه حمایت های دستگاههای دولتی و سازمانهای غیردولتی (NGOs)در توسعه کارآفرینی درکشور؛
۹. تهیه و تدوین الگوی ارزیابی طرحهای کارآفرینی متقاضیان دریافت تسهیلات بنگاههای کوچک و زود بازده کارآفرین دربخش های مختلف اقتصادی؛
۱۰. مطالعه، طراحی و تدوین استاندارد، رویه ها و کاربرگ های مربوط به ایجاد و راه اندازی شرکت های مشاور عالی و شرکتهای مشاوره و توسعه کارآفرینی؛
۱۱. تهیه و تدوین REP انتخاب شرکتهای مشاوره و توسعه کارآفرینی و شرکتهای مشاورعالی.

 منبع: سایت خانه کارآفرینان ایران

دفعات مشاهده: 43327 بار   |   دفعات چاپ: 2665 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 273 بار   |   0 نظر
>
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز کارآفرینی دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد . نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد .
Persian site map - English site map - Created in 0.244 seconds with 1235 queries by AWT YEKTAWEB 3169