[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
دانشکده::
معرفی افراد::
امورآموزش::
امور پژوهش::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار::
آیین نامه ها و فرمها::
تسهیلات پایگاه::
تور مجازی ::
::
مجله بین المللی مهندسی معماری

AWT IMAGE

..
اولین کنفرانس منظر راههای شهری

AWT IMAGE

..
انجمن علمی معماری و شهرسازی

AWT IMAGE

..
وب سایت قطب علمی
AWT IMAGE
..
آزمایشگاه تحقیقاتی متعامل

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده معماری را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
:: دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۲/۹ | 

AWT IMAGE

دانشجو سمانه جلیلی صدرآباد در تاریخ10 اسفند 95ساعت 17:00از پایان نامه خود تحت عنوان "تأثیر ایجاد بزرگراه های درون شهری بر میزان جدایی گزینی فضایی-اجتماعی محله­های همجوار با آنها " در آمفی تئاتر دانشکده معماری دفاع کردند.اطلاعیهدفاع

چکیده

بررسی فرآیند تحولات فضایی شهرها نشان می­دهد محله­های مختلف شهرها عمدتاً بر اساس ویژگی­های قومی، صنفی و مذهبی شکل گرفته و از رشد آرام و سازمان­یافته برخوردار هستند. در دهه­های اخیر با وجود توسعه سازمان یافته شهرها و هماهنگی میان محله­ها، اجرای برنامه­های عمرانی نظیر احداث بزرگراه­ها و راه­های شریانی، بدون درنظر گرفتن پیامدهای اجتماعی، باعث جداسازی فضایی (کالبدی) محله­های شهری شده است. این جداسازی محله‌های شهری منجر به جدایی­گزینی فضایی-اجتماعی محله­ها می شود. هدف این پژوهش بررسی تأثیرات بزرگراه­ها بر میزان جدایی­گزینی فضایی و اجتماعی ایجاد شده در محله­های همجوار آن­ها می‌باشد. با توجه به هدف تحقیق، در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته و از شیوه­های پرسشگری عمومی و عمیق، بررسی و مطالعات اسنادی، مشاهده برای جمع­آوری داده و تنظیم اطلاعات استفاده شد. بعلاوه، از نرم­افزارهای SPSS، MATLAB، ArcGIS، Geo Segregation Analyzer و GeoDa جهت تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده شده است. در این پژوهش میزان تأثیر بزرگراه امام علی (ع) در دو محدوده منطقه 1 شهرداری تهران (شامل محله­های ازگل و اراج) و منطقه 8 شهرداری تهران (شامل محله­های کرمان و فدک) به عنوان نمونه­موردی بررسی شده است. در ابتدای این پژوهش بر اساس نظریه­های مختلف و مطالعات انجام شده، شاخص­های جدایی­گزینی دسته­بندی و توسعه پیدا کرده است. موارد تکمیلی که سهم پژوهشگر در ارتقاء دانش شهرسازی است، شامل قومیت، ویژگی­های شغلی، سطح تحصیلات، وضعیت کیفی و کمی مسکن، درآمد، قیمت زمین، رضایت از سکونت و سابقه سکونت، میزان تمایل به سکونت در محله و دسترسی به کاربری­های مهم می­باشند که ورای نظریه های یادشده بدان پرداخته شد. یادآوری می­شود، تاکنون شاخص­های مختلفی برای اندازه­گیری میزان جدایی­گزینی فضایی-اجتماعی ابداع شده ولی هیچ یک از این شاخص­ها برای بررسی تأثیر یک عامل بیرونی بر میزان جدایی­گزینی فضایی-اجتماعی مورد استفاده قرارنگرفته اند. در این پژوهش برای اولین بار تأثیر بزرگراه بر میزان جدایی­گزینی فضایی-اجتماعی محله­های همجوار آن با توجه به میزان فاصله بلوک­ها نسبت به بزرگراه، بررسی شده است. با توجه به یافته­های پژوهش می‌توان بیان کرد که بزرگراه امام علی (ع) سبب جدایی­گزینی در محله­های کرمان و فدک شده است. اما تاثیر این بزرگراه بر میزان جدایی­گزینی محله­های ازگل و اراج کمتر از محله­های کرمان و فدک می­باشد. این یافته به این دلیل است که قبل از ایجاد بزرگراه جدایی­گزینی فضایی-اجتماعی بین محله­های ازگل و اراج وجود داشته و ایجاد بزرگراه تأثیر کمی بر میزان جدایی­گزینی داشته است. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که ایجاد بزرگراه­ها بر جدایی­گزینی فضایی-اجتماعی محله­های همجوار آنها تاثیر می‌گذارند، اما شدت تاثیرگذاری آن­ها بسته به ویژگی­های محله­های همجوار آن­ها متفاوت می­باشد.

واژه‌های کلیدی: بزرگراه، محله، جدایی­گزینی فضایی-اجتماعی، بزرگراه امام علی(ع)، ازگل، اراج، کرمان، فدک.

دفعات مشاهده: 518 بار   |   دفعات چاپ: 60 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان