 |
آقای وحید بردبار دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر بیدآبادی، روز چهارشنبه 97/08/23 از رساله دکتری خود تحت عنوان "احتراق غیرهمگن مخلوط گاز و ابر ذرات " دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 12 روز چهارشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.
|
چکیده:
احتراق ذرات فلزی با توجه به چگالی بالای انرژی در واحد حجم در کنار مشخصههای احتراقی منحصر به فرد آنها در دهههای اخیر مورد توجه بسیاری از تحقیقات قرار گرفته است. احتراق مخلوط ذرات فلزی مانند بریلیم، بورون، منیزیم، آلومینیم، تیتانیوم و آهن در محیطهای اکسایشی مقادیر بالایی انرژی در مقایسه با سوختهای فسیلی و هیدروکربنی، آزاد میکند. هزینه، دسترسیپذیری و قابلیت بازیابی مجدد سوختهای فلزی در کنار تولید آلایندههای کم و قابل کنترل از دیگر عواملی است که استفاده از این سوختها را به عنوان جایگزینی برای سوختهای هیدروکربنی و سنتی مطرح میکند. همچنین وقوع حوادث متعدد در صنایع مختلف و لزوم بررسی این حوادث از دیدگاه ایمنی اهمیت شناخت پدیده احتراق ابر ذرات فلزی را دو چندان میکند.
با وجود اهمیت زیاد و کاربردهای متعدد احتراق ابر ذرات فلزی شناخت این پدیده همچنان در مراحل ابتدایی خود به سر میبرد. در این رساله به منظور مطالعه و بررسی مشخصههای احتراقی و رفتار شعله در فرایند احتراق ابر ذرات یک مدل سه بعدی گسسته بر مبنای احتراق تک ذره و سپس محاسبه برهمکنش حرارتی میان ذرات متمایز توسعه داده شده است. دو مکانیزم انتقال حرارت هدایت و تشعشع به عنوان مکانیزمهای غالب انتقال حرارت در این پدیده در نظر گرفته شده و مدلسازی به طور خاص برای ذرات آلومینیم به دلیل سرعت سوزش مناسب و ذرات بورون به دلیل انرژی احتراق بالا انجام گرفته است. از آنجا که بسیاری از پدیدههای احتراقی در فرایند سوزش ابر ذرات از پخش تصادفی و نامنظم ذرات ناشی میشود، در این مدلسازی توزیع ذرات در محیط و در غلظتهای مختلفی از سوخت به صورت تصادفی انجام شده است. مشخصههای احتراقی مانند رفتار جبهه موج احتراقی و موقعیت مکانی شعله در زمانهای مختلف، سرعت انتشار شعله در محیط و حد رقیق اشتعال به عنوان حداقل غلظت لازم سوخت برای شروع احتراق، در پدیده سوزش ابر ذرات مخلوط در هوا به ازای مقادیر مختلفی از غلظت سوخت، غلظت اکسیژن و قطر ذرات بررسی گردیده و نتایج در هر حالت با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شدهاند. همچنین با استفاده از مدل توسعه داده شده احتراق ترکیبی ابر ذرات آلومینیم و بورون برای نسبتهای وزنی مختلف از هر دو جزء به منظور دستیابی به سوخت با مشخصههای احتراقی مطلوب و بهینه مورد مطالعه قرار گرفته و در پایان از این مدل جهت مدلسازی انتشار شعله نوسانی در احتراق تصادفی و چندپخشی ابر ذرات آلومینیم بهره گرفته شده است.
کلمات کلیدی: احتراق ابر ذرات، مدلسازی سه بعدی گسسته، توزیع تصادفی ذرات، انتشار شعله نوسانی، احتراق ترکیبی ابر ذرات، احتراق ابر ذرات چندپخشی
|