[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
پردیس و مجازی::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

پست الکترونیکی:

meresearch@iust.ac.ir

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: 95/12/14 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ | 
AWT IMAGE

آقای مرتضی رشیدی مقدم دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر آیت اللهی، روز دوشنبه 95/12/16 از رساله دکتری خود تحت عنوان "بررسی تاثیر هندسه قطعه بر روی رفتار شکست مواد ترد به روش انرژی" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 17 روز دوشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

در این پایان­نامه، مدل­های شکست مود ترکیبی بر پایه انرژی کرنشی تعمیم داده شده و برای پیش بینی چقرمگی شکست مواد ترد و شبه ترد استفاده می­شود. این مدل­های شکست تعمیم یافته شامل معیارهای حداقل چگالی انرژی کرنشی و حداقل چگالی انرژی کرنشی متوسط می­باشد. این معیار­ها از سه پارامتر مربوط به ترک، شامل ترم­های ضریب شدت تنش مود I و مود II و ترم تنش T تشکیل شده­اند. هدف اصلی این پایان­نامه نشان دادن تأثیر ترم تنش T بر روی ضریب شدت تنش مود I بحرانی، مسیر رشد ترک در مود I و همچنین چقرمگی شکست مود ترکیبی I/II مواد ترد با استفاده از این معیارهای بر پایه انرژی می­باشد. همچنین با استفاده از این معیارهای تعمیم یافته، نرخ رشد ترک و عمر قطعات ترک­دار در بارگذاری خستگی بررسی شده و تأثیر هندسه قطعه روی آن­ها پیش­بینی می­شود.

 ضریب شدت تنش مود I بحرانی بدست آمده از آزمایش­های شکست بر روی یک قطعه آزمایشگاهی اغلب به عنوان چقرمگی شکست مواد ترد و شبه ترد در نظر گرفته می­شود. ضریب شدت تنش مود I بحرانی و همچنین مسیر رشد ترک برای پنج هندسه مختلف از جنس PMMA به صورت تئوری و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می­گیرد. در حالی که تمامی قطعات تحت بارگذاری مود I می­باشند، در بعضی اشکال هندسی انحراف ترک از مسیر اولیه رخ می­دهد که این مقدار انحراف وابسته به هندسه و شرایط بارگذاری می­باشد. نشان داده خواهد شد که تفاوت مسیرهای رشد ترک و مقدار مقاومت در برابر شکست برای قطعاتی با هندسه­های متفاوت وابسته به مقدار و علامت ترم تنش T می­باشد.

 در ادامه نتایج تئوری حاصل از این معیار­های تعمیم یافته بر پایه انرژی با نتایج آزمایشگاهی چقرمگی شکست مود ترکیبی گزارش شده در تحقیقات گذشته که روی مواد ترد و شبه تردی مانند PMMA و سنگ انجام گردیده است، مقایسه شده و نشان داده خواهد شد که معیارهای تعمیم یافته نسبت به معیارهای متداول که فاقد ترم تنش T می­باشند نتایج آزمایشگاهی را به مراتب بهتر پیش­بینی می­نمایند. همچنین با استفاده از یک هندسه پیشنهاد شده، یک سری آزمایش­های مود ترکیبی I/II (از مود I خالص تا مود II خالص) بر روی سنگ مرمر سفید قروه انجام گردیده و مطابقت بسیار خوب نتایج آزمایشگاهی با نتایج حاصل از معیارهای پیشنهاد شده ارائه خواهد شد.

 در نهایت با انجام آزمایش­های خستگی پر چرخه بر روی نمونه­هایی از جنس آلومینیوم 7075 برای چهار هندسه مختلف با مقادیر تنش T مثبت و منفی گوناگون، نشان داده خواهد شد که نرخ رشد ترک و عمر این قطعات ترک­دار به ­خوبی توسط این معیارهای تعمیم یافته بر پایه انرژی قابل پیش­بینی می­باشد.

 واژه‌های کلیدی:شکست مواد ترد، ترم تنش T، انرژی کرنشی، رشد ترک، خستگی

دفعات مشاهده: 767 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.165 seconds with 995 queries by yektaweb 3388