دفاعیه دکتری در دانشکده معماری و شهرسازی

 AWT IMAGE

  

دفاعیه دکتری در دانشکده معماری و شهرسازی 

  آقای مهندس حسن اکبری(دانشجوی دوره دکتری معماری- فیزیک ساختمان)، بیست و چهارم دیماه 1391 از رساله دکتری خود با عنوان«بررسی تحلیلی رابطه بین ویژگی­های کالبد خیابان­های شهری و شاخص­های صوتی محیط» دفاع نمود.

  استادان راهنمای این پروژه دکتری، دکتر مصطفی عباس­زادگان و دکتر منصور سپهری مقدم و استاد مشاور آن، دکتر پروین نصیری است.

  چکیده این رساله دکتری به شرح زیر است:

  خیابان­ها و میادین از عناصر مهم محیط شهری بوده و شرایط آکوستیکی و آسایش صوتی آنها با گسترش و احیای مراکز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. هدف از این رساله، بررسی تاثیر تغییرات معماری و طراحی شهری فرم جداره خیابان­های شهری بر انتشار صوت و ارایه راهکارهای طراحی مطلوب جداره خیابان­های شهری از منظر آکوستیکی می­باشد.

  روش تحقیق در این پژوهش، ترکیبی از روش تجربی و شبیه­سازی می­باشد. مرحله اول تحقیق روش تجربی است. در این مرحله ابتدا بر اساس تراز صدای زمینه ترافیک و ویژگی­های کالبدی خیابان، نمونه موردی انتخاب گردیده، سپس متغیرهای وابسته توسط دستگاه­ها و نرم­افزارهای تخصصی آکوستیکی در محیط واقعی اندازه­گیری و مورد بررسی قرار گرفته است. در مرحله دوم، پس از اعتبارسنجی و روایی داده­های نرم­افزار، تاثیر متغیرهای مستقل کالبدی بر شاخص­های صوتی با استفاده از راهبرد شبیه­سازی مطالعه شده است. مداخله در وضع موجود توسط راهبرد شبیه­سازی و بر اساس روش­های ترکیبی حل معادله Image source method ، Ray tracing method و قانون کسینوس لامبرت انجام شده است. در این پژوهش، ویژگی­های کالبدی همچون نسبت فاصله طولی و ارتفاعی منبع- گیرنده، میزان پیش­آمدگی و پس­رفتگی جداره­ها، پراکنش سطوح بازتابی (فرم خط آسمان)، نسبت ابعادی خیابان، الحاقات معماری (رواق، بالکن) و ضریب جذب- پراش صوتی مصالح؛ به عنوان متغیرهای مستقل و شاخص­های صوتی تراز فشار صوت، زمان واخنش و زمان افت اولیه، به عنوان متغیرهای وابسته، مورد مطالعه قرار گرفته است.

  نتایج، بیانگر آن است که متغیرهای کالبدی همچون پیش­آمدگی جداره­ها، تمرکز سطوح بازتابی در وسط جداره­ها، الحاقات معماری رواق و بالکن، افزایش نسبت ابعادی و کاهش ضریب جذب- پراش مصالح جداره، باعث افزایش میزان زمان واخنش، زمان افت اولیه و تراز فشار صوت در خیابان­های شهری شده است. همچنین متغیرهای کالبدی همانند پس­رفتگی جداره­ها، کاهش مساحت جداره­های بازتابی در وسط خیابان، کاهش نسبت ابعادی و افزایش ضریب جذب- پراش صوتی مصالح جداره­، باعث کاهش میزان زمان واخنش، زمان افت اولیه و تراز فشار صوت شده است.

  کلید واژه:

  جداره خیابان، شبیه­سازی آکوستیکی، زمان واخنش، زمان افت اولیه، تراز فشار صوت 

 

 


دفعات مشاهده: ۶۳۴۸ بار   |   دفعات چاپ: ۱۸۰۱ بار   |   دفعات ارسال به دیگران: ۱۵۵ بار   |   ۰ نظر



CAPTCHA

  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.