[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشگاه::
درباره روابط عمومی::
معرفی افراد::
اخبار دانشگاه::
افتخارات دانشگاه::
برقراری ارتباط::
سایت های مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
::
آرشیو نشریه پیام

AWT IMAGE

AWT IMAGE

نشریه پیام شماره 86

نشریه پیام شماره 85
نشریه پیام شماره 84

نشریه پیام شماره 83

نشریه پیام شماره 82

نشریه پیام شماره 81

نشریه پیام شماره 80

آرشیو نشریه پیام

..
آرشیو خبرنامه الکترونیک

AWT IMAGE

خبرنامه شماره ۲۱۴

خبرنامه شماره ۲۱۳

خبرنامه شماره ۲۱۲

خبرنامه شماره ۲۱۱

خبرنامه شماره ۲۱۰

خبرنامه شماره ۲۰۹

خبرنامه شماره ۲۰۸

خبرنامه شماره ۲۰۷

خبرنامه شماره ۲۰۶

خبرنامه شماره ۲۰۵

آرشیو خبرنامه الکترونیک

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سالروز امامت حضرت مهدی(ع) مبارک باد
..
:: دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۰/۵ | 

دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی

AWT IMAGE

                                          

آویده کامرانی، دانشجوی دوره دکتری دانشکده معماری و شهرسازی، پنجم دی ماه سال95 از رساله خود با عنوان «تبیـیـن عوامل موثر بر انـتـقـال پیام درمکان بـا بـهـره گـیـری از رویـکـرد نـشـانـه شـنـاسـی» دفاع نمود.

چکیده این رساله که راهنمایی آن را دکتر مصطفی بهزادفر و دکتر اسماعیل شیعه بر عهده داشتند به شرح زیر می باشد.

مکان در کنار بسیاری نقش‌ها، حامل و منتقل‌کننده پیام است و از این رو نقش رسانه‌ای دارد. مهم‌ترین دسته‌ از پیام‌هایی که به واسطه‌ی مکان منتقل می‌شوند، آن پیام‌هایی هستند که از سوی متخصصین و طراحان، برای مخاطبین و مردم در مکان به ودیعه گذاشته شده‌اند. در واقع طراحان با ایجاد مکان در پی انتقال اندیشه و پیام خود به مخاطبین هستند.

این پژوهش برای پاسخ به این پرسش که چگونه و با رعایت چه عواملی طراح می‌تواند با طراحی مکان پیام خود را به مخاطبان انتقال دهد شکل گرفته است. به منظور یافتن پاسخ این پرسش و شناخت عوامل موثر در انتقال پیام در مکان، از رویکرد نشانه‌شناسی بهره گرفته‌ شده‌است. نشانه‌شناسی به عنوان یکی از رویکردهای معناشناختی نشان می‌دهد که در زبان و در دیگر رسانه‌ها چگونه پیام مولف به مفسر انتقال پیدا می‌کند.

مطالعه اسناد و متون دست اولی و بنیادی در نشانه‌شناسی زبان و تحلیل آن‌ها به روش تحلیل محتوا پژوهش‌گر را به 22 عامل موثر در انتقال پیام در نظام نشانه‌ای زبان ‌رسانده است. به منظور موثر دانستن یا ندانستن همین عوامل در مکان، از روش اجماع خبرگان و نظرسنجی از متخصصان و اساتید رشته‌های مرتبط با مکان، معماری و شهرسازی بهره برده شده‌است.

نتایج بدست آمده از نظرسنجی از متخصصان و اساتید نشان می‌دهد که همان عواملی که در انتقال پیام در زبان موثرند در انتقال پیام در مکان هم به گونه‌ای مشابه تاثیر گذارند. از این میان بیست و دو عامل اصلی که شامل: اختیاری بودن، بی انگیزگی، ارزش، دلالت صریح و ضمنی، ساختار، متن، جانشینی، هم نشینی، نشانه نمادین، شمایلی، نمایه‌ای، دیجیتال، آنالوگ، اشتراک زبانی، هم عصر بودن، وجود نظام باورهای مشترک، هم فرهنگ بودن، مرجع ثابت و مفهومی، رمزگان محدود و گسترده هستند، همه به میزانی در انتقال پیام در مکان موثر دانسته شده‌اند.

بنابراین در نتیجه‌ی مطالعات این پژوهش، نشانه‌شناسی به عنوان یکی از رویکردهای معناشناسی، برای انتقال پیام به کاربران مکان، عواملی را در اختیار متخصصان شهرسازی قرار می دهد که رعایت آن‌ها می‌تواند منجر به انتقال بهتر پیام مولف مکان به مخاطبینش باشد.

کلمات کلیدی: مکان، نشانه‌شناسی، مولف، مفسر، پیام.

آدرس کانال تلگرام رسمی دانشگاه: https://telegram.me/IUST_Official

دفعات مشاهده: 2090 بار   |   دفعات چاپ: 232 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.178 seconds with 965 queries by yektaweb 3525