[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشگاه::
درباره روابط عمومی::
معرفی افراد::
اخبار دانشگاه::
افتخارات دانشگاه::
برقراری ارتباط::
سایت های مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
::
آرشیو نشریه پیام

AWT IMAGE

AWT IMAGE

نشریه پیام شماره 86

نشریه پیام شماره 85
نشریه پیام شماره 84

نشریه پیام شماره 83

نشریه پیام شماره 82

نشریه پیام شماره 81

نشریه پیام شماره 80

آرشیو نشریه پیام

..
آرشیو خبرنامه الکترونیک

AWT IMAGE

خبرنامه شماره ۲۱۴

خبرنامه شماره ۲۱۳

خبرنامه شماره ۲۱۲

خبرنامه شماره ۲۱۱

خبرنامه شماره ۲۱۰

خبرنامه شماره ۲۰۹

خبرنامه شماره ۲۰۸

خبرنامه شماره ۲۰۷

خبرنامه شماره ۲۰۶

خبرنامه شماره ۲۰۵

آرشیو خبرنامه الکترونیک

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سالروز امامت حضرت مهدی(ع) مبارک باد
..
:: دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی معماری وشهرسازی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۱۰/۱ | 

دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی معماری وشهرسازی

AWT IMAGE

                                                                          

امیرکاکی، دانشجوی دوره دکتری دانشکده معماری و شهرسازی، یکشنبه دوازدهم دی ماه سال 95 از رساله خود با عنوان «تحلیل کالبدی سازماندهی پلان مدارس ایرانی دوره قاجاردر قیاس با مدارس دوره صفویه» دفاع خواهد نمود.

چکیده این رساله که راهنمایی آن را دکتر اصغر محمدمرادی و دکتر غلامحسین معماریان بر عهده دارند به شرح زیر می باشد.

ضمنا این دفاعیه در سالن آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی و راس ساعت 14 برگزار خواهد شد.

بررسی معماری مدارس ایرانی به دلیل پیوند قوی آن ‌با میراث و ویژگی‌های محیطی وفرهنگی از اهمیت ویژه‌ای در مطالعات معماری ایرانی برخورداراست. یکی از مهمترین جنبه ها در این بررسی، مطالعه و تحلیل کالبدی سازمانده یپلان این مدارس است که به واسطه نمایش روابط فضایی و جایگزینی عناصر کالبدی در طرح کلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دوره قاجار نیز به دلیل تحولات تاریخی، فرهنگی و آموزشی و تأثیر این تحولات بر تحول و ظهور خلاقیت‌های فضایی در معماری این دوره، بسیار مورد توجه است.

هدف اصلی این تحقیق بررسی و تحلیل میزان و نحوه تحول کالبدی سازماندهی پلان مدارس ایرانی دوره قاجار در قیاس با  مدارس دوره صفوی و رابطه این تحولات با شرایط تاریخی و فرهنگی و نظام آموزشی است.

پژوهش حاضر در پی تحلیل سازماندهی پلان مدارس ایرانی دوره قاجار و تبیین نحوه تحول عناصر معماری و ویژگی‌های فضایی و سازماندهی این عوامل در مجموعه معماری مدارس آن دوره و نیز تأثیر شرایط تاریخی، فرهنگی و آموزشی دوره مذکور بر تحول مدارس دوره قاجار است. تحقیق حاضر از نوع کیفی است که در برخی بخش‌ها از داده‌های کمی نیز بهره ‌برده، از سویی با توجه به ماهیت تاریخی تحقیق درباره مدارس دوره قاجار، رویکرد اصلی تحقیق ترکیبی از دو رویکرد تاریخی- تفسیری و همبستگی است، که با بررسی ارتباط و همبستگی تحول عناصر و ویژگی‌های فضایی با کلیت سازماندهی پلان و تفسیر این روابط تکمیل گردیده است.

یافته‌های تحقیق نشان می‌دهند که اغلب عناصر کالبدی و فضاهای مدارس دوره قاجار دچار تغییر و تحول شده‌اند. به جز مدرس که تنها عنصر کالبدی مجموعه است که در دو دوره همواره بر مبنای یک الگوی ثابت و با کمترین تغییر بوده و تغییرات عرصه و تحولات سایر عناصر تأثیری بر آن نداشته، پنج عنصر کالبدی و فضای معماری شامل ایوان، ایوانچه و رواق، حجره، صحن اصلی و مجموع فضاهای آموزشی در دوره قاجار دچار کاهش مساحت نسبی نسبت به دوره صفوی شده‌اند و به بیان دیگر از میزان حضور و نقش این عناصر در مجموعه پلان کاسته شده است. شش عنصر کالبدی و فضای معماری شامل راهرو، مهتابی، شبستان، گنبدخانه، صحن فرعی و مجموع فضاهای عبادی نیز در مدارس دینی دوره قاجار نسبت به کلیت و زیربنا، افزایش مساحت نسبی داشته‌اند و جایگاه و نقش پر رنگ‌تری پیدا کرده‌اند.

در مجموع با وجود تغییرات برخی از فضاها که به تنوع عملکردی در طبقات مدارس دوره قاجار انجامیده و با وجود بزرگتر شدن مدارس و افزایش ارتباط آن‌ها با بافت اطراف، اما الگوی غالب قرارگیری ایوان‌ها، شکل کلی صحن و کلیت طبقات بنا و در نتیجه طرح کلی سازماندهی پلان این مدارس نسبت به دوره صفوی تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

تحول فضاها و عناصر کالبدی مجموعه سازماندهی پلان مدارس دوره قاجار برخی به دلیل تغییرات عرصه و زیربنا و برخی بر اثر عوامل بیرونی مانند شرایط تاریخی، فرهنگی و آموزشی صورت پذیرفته‌اند. با توجه به این که تحول عرصه و کلیت بنا به دلیل تلفیق بیشتر عملکردهای عبادی و آموزشی و نتیجه‌ی عوامل بیرونی معماری است، بنابراین می‌توان تنوع و تحول ایجاد شده در اجزا و طرح کلی سازماندهی پلان مدارس دوره قاجار را هم به طور مستقیم و هم غیر مستقیم تحت تأثیر عوامل بیرونی و شرایط تاریخی، فرهنگی و آموزشی و تلفیق عملکردهای عبادی و آموزشی در کالبد سازماندهی پلان مدارس دوره قاجار دانست.

کلیدواژه: سازماندهی، پلان، مدارسایرانی، دوره قاجار.

آدرس کانال تلگرام رسمی دانشگاه: https://telegram.me/IUST_Official

دفعات مشاهده: 2070 بار   |   دفعات چاپ: 227 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

کد امنیتی را در کادر بنویسید >
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.175 seconds with 965 queries by yektaweb 3525