[صفحه اصلی ]    
بخش‌های اصلی
درباره دانشکده::
مدیریت دانشکده::
اعضای هیات علمی ::
معرفی افراد::
امور آموزش::
امور فرهنگی::
امور پژوهشی::
اخبار و رویدادها::
فضاهای آموزشی و تحقیقاتی ::
تسهیلات پایگاه::
تماس با ما::
::
ورود به سایت دروس
دانشجویان روزانه و پردیس
دانشجویان مرکز آموزش الکترونیکی
..
اطلاعیه ها
 اطلاعیه های آموزشی
..
فراخوان ها
فراخوان های همکاری با صنعت و سازمان ها
..
دفاعیه‌ها

دفاعیه های دکتری

۱۴۰۲/۸/۱۷ - زهرا رشیدی
۱۴۰۲/۶/۲۷ - حجت‌اله اسماعیلی


دفاعیه های کارشناسی ارشد

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: امید رضا روشنی طلب ::
 | تاریخ ارسال: 1401/7/20 | 

   ارائه­ دهنده:
امید رضا روشنی طلب


 استاد راهنما:
دکتر
بهروز مینایی بیدگلی

هیات داوری: 
 دکتر آنالویی
دکتر سعید فرضی


زمان:
 ۱۴۰۱/۰۷/۲۰

ساعت ۱۰:۳۰
 

آقای امید رضا روشنی طلب دانشجوی کارشناسی ارشد آقای دکتر بهروز مینایی بیدگلی روز چهارشنبه  ۲۰ مهرماه ساعت ۱۰:۳۰ از پروژه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان "تخصیص منابع به زیروظایف در محیط گرید با در نظر گرفتن کیفیت سرویسدفاع خواهند نمود.

چکیده پایان نامه:
استخراج رابطه یکی از وظایف مهم در پردازش زبان‌های طبیعی است. از اطلاعات استخراج شده می‌توان پایگاه‌های دانش برای علوم دیگر ساخت. به‌ عنوان‌ مثال برای علوم پزشکی، میکروبیولوژی پایگاهی شامل اطلاعات آن دامنه ایجاد کرد تا به محققین آن حوزه کمک کرده و سرعت گسترش آن حوزه را بهبود دهیم. در این پژوهش ما روی استخراج رابطه روی متون آزاد و ایجاد پایگاه دانش عمومی برای کمک به وظایف پردازش زبان طبیعی تمرکز می‌کنیم. خروجی این پژوهش یک روش برای استخراج سه‌تایی در زبان فارسی است.
در زبان فارسی که منابع محدودی وجود دارد، تعداد روش‌های کم و دقتشان نیز پایین است. مدل‌های استخراج رابطه جملات را همراه با موجودیت‌های نامزد به‌ عنوان ورودی گرفته و نوع رابطه را میان دو موجودیت نامزد بر‌می‌گردانند. ایده ما برای بهبود این مدل‌ها استفاده از جانمایی گراف دانش است. این کار باعث بهبود رده‌بندی رابطه برای روابط با مثال‌های آموزشی محدود شد. به بیان دیگر، علاوه بر سایر پژوهش‌ها که جانمایی جمله و موجودیت‌های آن وارد رده‌بند رابطه می‌شدند، در این کار موجودیت‌ها توسط جانماگر گراف دانش جانمایی شده سپس بردارشان نیز به ورودی رده‌‌بند اضافه می‌شوند. برای این کار، ابتدا دادگان بخش آموزش تبدیل به گراف دانش شده، سپس مدل TransE آن را جانمایی کرده و به رده‌ بند تحت عنوان ویژگی کمکی می‌دهد. برای موجودیت‌هایی که مدل آن‌ها را مشاهده نکرده، یک مبدل فضا از BERT به TransE نیز معرفی کردیم.
در این پژوهش از دادگان جمع‌آوری شده آزمایشگاه داده کاوی دانشگاه علم و صنعت استفاده شده است. به دلیل غنی بودن گراف دانش و کافی بودن اطلاعات جانمایی آن، کلاس‌هایی از رابطه که در دادگان آموزشی کم بودند دقتشان بالاتر رفت ولی برای کلاس‌هایی که مثال به تعداد کافی داشتند دقت عموما کاهش داشت. در نهایت بدلیل آن که بیشتر کلاس‌ها دادگان کمی در دادگان آموزشی دارند، دقت کل بالاتر رفت. دقت   بهترین مدل قبلی که ۷۷.۶ بود به ۷۸.۵ رسید.




 


دانشکده مهندسی کامپیوتر مدیریت تحصیلات تکمیلی

 



 

 
  
 
دفعات مشاهده: 729 بار   |   دفعات چاپ: 103 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

data
Persian site map - English site map - Created in 0.14 seconds with 55 queries by YEKTAWEB 4623