ارائه دهنده:
فاطمه حقیقی
استاد راهنما:
دکتر
محمدرضا کنگاوری
هیات داوری:
دکتر بهروز مینایی
دکتر آزاده شاکری
زمان:
۱۴۰۱/۰۶/۲۷
ساعت ۱۴:۳۰
دانشجو فاطمه حقیقی دانشجوی کارشناسی ارشد آقای دکتر محمدرضا کنگاوری روز یکشنبه مورخ ۲۷ شهریور ماه ساعت ۱۴:۳۰ از پروژه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان " خلاصهسازی برخط متن چندسندی با محوریت کاربر" دفاع خواهند نمود.
چکیده پایان نامه:
امروزه با افزایش محبوبیت میکروبلاگها، همانند توییتر، بستری مناسب جهت به اشتراکگذاری دیدگاهها و انتشار اخبار، ایجاد شده است. محتوای به منتشرشده، دربردارنده موضع، احساس و هیجان نویسنده میباشد و تاثیر بهسزایی بر روی افکار عمومی، و جو حاکم بر مردم، دارد. کاربران این شبکهها برای حفظ مخاطبین خود و تاثیرگذاری بر افکار آنها، نیازمند بررسی و تحلیل طیف وسیعی از اطلاعات منتشر شده میباشند.
دستیابی به اطلاعات موجود در شبکهی اجتماعی، بررسی آنها و ایجاد یک متن، متناسب با خواست کاربر، نیازمند صرف زمان بسیاری میباشد. برای مقابله با این چالش، ایجاد یک خلاصه از دادههای موجود در شبکه میکروبلاگ، به گونهای که حاوی احساساتی باشد که کاربر میخواهد، سودمند میباشد. به کمک خلاصه تولید شده، کاربر میتواند به محتوای مطلوب خود دستیابد؛ و متناسب با اطلاعاتی که بدست آورده است، دیدگاه خود را مطرح کند. این امر به مشارکت بالای کاربر در انتشار محتوا، و حفظ موقعیت او در شبکه، کمک میکند.
در این پروژه، به تولید برخط خلاصه چند سندی که متناسب با خواست کاربر میباشد، میپردازیم. خلاصه در یک موضوع مشخص با توجه به نوع هیجان، احساس و موضعی که کاربر میخواهد، تولید میشود. در این پژوهش، به جهت دستیابی به هیجان مطلوب، «واحد تغییر هیجان متن» تعریف شده است. این واحد، موجب ایجاد و ارتقاء هیجان مورد نظر در متن خلاصه میشود. همچنین برای نمایش تفکر کاربر در خلاصه، از جملهی هدایتگر و مجموعهای از کلمات کلیدی، که کاربر آن را ارائه میدهد، استفاده شده است. جملهی هدایتگر دربردارنده دیدگاه کاربر، به جهت کسب اطلاعات مرتبط با آن، میباشد. در نتیجه به کمک روشهای شباهتسنجی، خلاصهای که دربردارنده محتوای مطلوب کاربر میباشد، تولید میشود.
روش ارائه شده در این پژوهش بر روی دادههای توییتر مورد ارزیابی قرا گرفته است. ارزیابی روش پیشنهادی نشان میدهد که، ۷/۸۲ درصد از خلاصههای تولید شده تغییرات مطلوب را دارا میباشند. به احتمال ۱۸/۷۵ درصد هیجان هدف در خلاصه، توسط کاربران، قابل تشخیص میباشد. همچنین، احتمال فهم مفهومی که کاربر میخواهد در خلاصه نمایان شود، ۴۸/۶۱ درصد میباشد.
واژههای کلیدی: خلاصهسازی متن چندسندی، رسانه اجتماعی، شبکه اجتماعی، خلاصهسازی microblogها
دانشکده مهندسی کامپیوتر مدیریت تحصیلات تکمیلی
|