مهندس مهدی شهبازنیا دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی سازه، 6 مردادماه سال 99 از رساله خود تحت عنوان «شناسایی آسیب پلهای بتن آرمه با استفاده از روش قابلیت اعتماد» در محل سالن کنفرانس دکتر عباسنیا با راهنمایی دکتر مرتضی رئیسی دهکردی دفاع نمود.
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد:
در این کار تحقیقاتی، یک روش نوین احتمالاتی بر مبنای قابلیت اعتماد برای شناسایی همزمان بار عبوری و آسیب سازه ای پیشنهاد شده است. روش پیشنهادی با استفاده از به روز رسانی مدل المان محدود و صرفا با داشتن پاسخ ارتعاشی اندازه گیری شده، به کشف آسیب سازه ای و بار عبوری می پردازد. سیستم دینامیکی پل-وسیله نقلیه ذاتاً دارای عدم قطعیت هایی است که کارایی روشهای قطعی (غیر احتمالاتی) پیشنهاد شده تا کنون را محدود میکند. در این مطالعه تلاش شده تا کارایی روش قابلیت اعتماد برای شناسایی آسیب احتمالاتی با استفاده از مدلهای عددی اثبات و مزیت آن نسبت به روشهای قطعی و احتمالاتی ساده نمایش داده شود. بر مبنای نتایج عددی، روش قابلیت اعتماد قادر است آسیب های سازه پل را در حضور منابع مختلف عدم قطعیت با دقت بالا شناسایی کند. این روش در حضور بار نامشخص هم کارایی لازم و دقت کافی داشته و می تواند برای مطالعات عملی شناسایی آسیب پلها بکار گرفته شود. همچنین تأثیر پارامترهای کلیدی مختلفی همچون روش شبیه سازی، جرم و سرعت وسیله نقلیه، نویز اندازه گیری، میرایی، نامنظمی هندسی ریل و ... بر دقت شناسایی آسیب مطالعه شده است. به صورت خلاصه میتوان گفت: ورودی های مسأله تحقیق عبارتند از: حدث اولیه از مقدار بار عبوری و مدل المان محدود سازه سالم و خروجی های مسأله عبارتند از: وزن شناسایی شده محورهای عبوری، بردار اندیس خرابی که موقعیت و شدت آسیبهای وارده را آشکار میکند و بردار قابلیت اعتماد که میزان قابلیت اعتماد آسیبهای شناسایی شده را نمایش میدهد. کلمات کلیدی: شناسایی آسیب سازه، شناسایی بار متحرک، پل، به روز رسانی مدل المان محدود، شبیه سازی، قابلیت اعتماد رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: m.shahbazniayahoo.com