[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
معرفی افراد::
امور آموزشی::
امور پژوهشی::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار و رویدادها::
آیین نامه ها و فرم ها::
تسهیلات پایگاه::
::
اطلاعات تماس

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی مکانیک

کدپستی: 13114-16846

صندوق پستی: 163-16765

تلفن:9-77491228

فاکس:77240488

کانال تلگرام تحصیلات تکمیلی  دانشکده

..
سیستم جامع گلستان

AWT IMAGE

..
..
برنامه کلاس
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده مکانیک را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
   
..
قطب علمی

AWT IMAGE

قطب علمی مکانیک جامدات تجربی و دینامیک

..
کادمان

AWT IMAGE

کانون دانش آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران

..
:: 98/04/22 دفاعیه دکتری ::
 | تاریخ ارسال: 1398/4/22 | 
AWT IMAGE

آقای علی راستی جهرمی دانشجوی دکتری جناب آقای دکتر منتظری، روز سه شنبه 98/04/25 از رساله دکتری خود تحت عنوان "طراحی و پیاده سازی کنترل پیش بین مدل برای کنترل موتور توربوفن و مقایسه با الگوریتم min-max" دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 17 روز سه شنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار خواهد شد.

چکیده:

سیستم کنترل موتورهای توربوفن از جمله مهم­ترین فناوری­های پیشرفته و کلیدی می­باشد.سیستم­های کنترل موتور استاندارد برای دهه­های متمادی است که بدون تغییرات مفهومی خاصی استفاده می­شوند و تا کنون نیز جوابگوی مسائل و نیازمندی­های موتورهای توربوفن بوده­اند. اما به طور همزمان، تکنیک­های کنترلی جدید و پیشرفته، که بسیاری از آنها دارای کاربردهای صنعتی نیز می­باشند،به منظور دستیابی به اهداف موتورهای آینده در حال توسعه هستند. از جمله این تکنیک­های کنترلی جدید که در سال­های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته، کنترل پیش­بین مدل است. از آنجا که این کنترلر می­تواند تمام قیود عملکردی و ساختاری موتور را طی یک فرآیند بهینه­سازی در نظر بگیرد و سیگنال کنترلی بهینه را تولید نماید، به عنوان راهکار کنترل موتور بسیار مناسب می­باشد. اما تا کنون تحقیقات اندکی بر روی این روش کنترلی انجام شده و عملکرد آن به درستی با الگوریتم کنترلی min-max که بطور سنتی در موتورهای توربوفن استفاده می­شود، مقایسه نشده است.
در این رساله کنترل پیش­بین مدل به عنوان یک کنترلر مدرندر جهت بکارگیری در سیستم کنترل موتور توربوفن طراحی، پیاده­سازی و تست شده و عملکرد آن با الگوریتم کنترلی min-max مقایسه شده است. بدین منظور، ابتدا مدلسازی ترمودینامیکی حالت پایای موتور توربوفن جهت تحلیل عملکرد و مدلسازی دینامیکی آن جهت طراحی کنترلر انجام شده است. سپس، مدل ترمودینامیکی با روش­های خطی­سازی مختلف و در نقاط عملکردی متعدد خطی­سازی شده است. سپس کنترل پیش­بین مدل چندمتغیره و الگوریتم کنترلی min-max، با در نظر گرفتن دو ورودی نرخ جریان سوخت و مقدار بلید و تمامی قیود لازم برای عملکرد ایمن موتور توربوفن، برای این نقاط کاری طراحی شده است. از آنجا که MPC یک الگوریتم کنترلی مدل­پایه می­باشد و دقت مدل خطی در آن بسیار حائز اهمیت است، یکی از مشکلاتی که در کنترل­های پیش­بین طراحی شده برای موتور تا کنون وجود داشت، مسئله عدم تطابق بین مدل خطی و پلنت (مدل ترمودینامیکی غیرخطی) بود. در تحقیقات انجام گرفته تا کنون، برای رفع این مشکل، قیود سیستم را به طور محافظه­کارانه تعیین می­کردند. در این رساله، با استفاده از روش اصلاح فیدبک سعی شده است تا مشکل عدم تطابق بین مدل خطی و پلنت تعدیل شود. بهره­های رگولاتورهای خطی الگوریتم min-max نیز با بکارگیری روش بهینه­سازی الگوریتم ژنتیک محاسبه شده­اند، تا نرخ سوخت بهینه به دست آید و مقایسه صحیحی با الگوریتم MPC، که سیگنال کنترلی بهینه را تولید می­کند، انجام گیرد. علاوه بر طراحی و شبیه­سازی، این دو کنترلر باید از دیدگاه بار محاسباتی و پیاده­سازی بر روی سخت­افزار نیز با یکدیگر مقایسه شوند. بدین منظور، سخت­افزار مناسب برای پیاده­سازی آنها انتخاب و پیاده­سازی هر دو کنترلر انجام شده است. یکی از بهترین روش­های متداول برای اطمینان از صحت پیاده­سازی و عملکرد کنترلر انجام تست سخت­افزار در حلقه می­باشد. بدین منظور، بستر تستی مهیا شده و شبیه­سازی سخت­افزار در حلقه با بکارگیری هر دو الگوریتم MPC و min-max، برای اولین بار، انجام شده است. در انتها عملکرد این دو کنترلر از زوایای مختلف شامل شبیه­سازی کامپیوتری، پیاده­سازی و شبیه­سازی سخت­افزار در حلقه مقایسه، تحلیل و ارزیابی شده است. نتایج این تحلیل نشان می­دهد که کنترل پیش­بین مدل به طور قابل توجهی سرعت پاسخ موتور را افزایش داده ضمن اینکه قیود عملکردی و ساختاری که برای اطمینان از عملکرد ایمن موتور لازم است را نیز رعایت می­کند. به علاوه، نشان داده شده است که بکارگیری روش اصلاح فیدبک توانسته است مشکل عدم تطابق بین مدل و پلنت را مرتفع نماید. اما از طرف دیگر، سرعت محاسبات در روش MPC، به علت وجود فرآیند بهینه­سازی در ساختار آن، کندتر از الگوریتم min-max است که نیازمند تحقیق روی الگوریتم و فرآیند پیاده­سازی آن است.
 
واژه‌های کلیدی: موتور توربوفن، مدلسازی ترمودینامیکی، خطی­سازی، کنترل پیش­بین مدل، الگوریتم Min-Max، پیاده­سازی و تست سخت افزار در حلقه

 
دفعات مشاهده: 4315 بار   |   دفعات چاپ: 555 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
School of Mechanical Engineering
Persian site map - English site map - Created in 0.16 seconds with 52 queries by YEKTAWEB 4709