دفاعیه آقای سیدمحمد سیدزاده
| تاریخ ارسال: 1398/4/22 |
چکیده
کنترل موتورهای الکتریکی ولتاژ بالا با استفاده از اینورترهای چندسطحی یکی از مباحث مطرح در بسیاری از صنایع کشور است. بهطوریکه این محرکههای الکتریکی بیشتر برای موتورهای با توان ۱ تا چهار مگاوات و با ولتاژ بین ۳/۳ تا ۶/۶ کیلوولت بسیار رایج شدهاند. قیمت بالای این دستگاهها و همچنین حساسیت مکانهایی که این دستگاهها نصب میشود موجب شده است تا کاربران این سیستمها به قابلیت اطمینان آنها توجه ویژهای داشته باشند. برای افزایش قابلیت اطمینان اینورترهای چندسطحی بر اساس پل Hمراجع زیادی میتوان یافت که سعی میکنند با الگوریتمهای ریاضی ولتاژ خروجی اینورترهای دچار خطا را متعادل بسازند. نکتهای که درباره این اینورترها موردتوجه قرار نگرفته مدلسازی اینورترهای دچار خطا شده است. در این رساله به منظور نشان دادن اهمیت مدلکردن رفتار غیرخطی اینورتر بهویژه برای موتور کمبار، نشان داده خواهد شد که چگونه عدم مدل کردن رفتار غیرخطی اینورتر میتواند موجب ناپایداری موتور القایی شود. برای نیل به این هدف بهصورت پله به پله، ابتدا روشی عددی برای بهبود عملکرد اینورترهای دوسطحی که در صنایع ولتاژ پایین بسیار رایج هستند، ارائه خواهد شد؛ سپس روشی کلی برای مدل کردن رفتار غیرخطی اینورترهای منبع ولتاژ بهمنظور استفاده در تخمین پارامترهای موتور القایی ارائه میشود بهطوریکه این روش حتی برای اینورترهای دچار خطا شده نیز قابل استفاده است و باعث افزایش دقت تخمین پارامترهای موتور میشود. یکی از مسائل حلنشده برای اینورترهای چندسطحی بر اساس پل Hکه بعضی از سلولهای آنها از مدار خارجشدهاند، افزایش ولتاژ dcبعضی از سلولها در هنگام عملکرد عادی مبدل در برخی از ضریب توانهای بار است. مراجع زیادی سعی کردهاند با تغییر ولتاژ مرجع، مانع از خطای این اینورترها در این ضریب توان بار شوند. در این رساله، نشان دادهشده است که با کنترل برداری ضریب توان موتور القایی میتوان قابلیت اطمینان این مبدلها را افزایش داد و مانع از افزایش ولتاژهای بعضی از سلولها شد. همچنین روشی برای بهبود تخمین اندوکتانس استاتور موتور القایی پیشنهادشده و بهصورت آزمایشگاهی صحت آن بررسی میشود. در پایان، تأثیر مدلسازی منحنی غیرخطی اینورتر منبع ولتاژ بر کنترل بدون حسگر موتور القایی در سرعتهای پایین ارائه میگردد.
واژههای کلیدی: مدلسازی منحنی غیرخطی اینورترهای منبع ولتاژ، اینورتر چندسطحی پل H، تخمین پارامترهای موتور القایی،کنترل ضریب توان موتور القایی.
دفعات مشاهده: 1696 بار |
دفعات چاپ: 189 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر