[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشگاه::
درباره روابط عمومی::
معرفی افراد::
اخبار دانشگاه::
افتخارات دانشگاه::
برقراری ارتباط::
سایت های مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
::
آرشیو نشریه پیام

AWT IMAGE

AWT IMAGE

نشریه پیام شماره 86

نشریه پیام شماره 85
نشریه پیام شماره 84

نشریه پیام شماره 83

نشریه پیام شماره 82

نشریه پیام شماره 81

نشریه پیام شماره 80

آرشیو نشریه پیام

..
آرشیو خبرنامه الکترونیک

AWT IMAGE

خبرنامه شماره ۳۰۱

خبرنامه شماره ۳۰۰

خبرنامه شماره ۲۲۹

خبرنامه شماره ۲۲۸

خبرنامه شماره ۲۲۷

خبرنامه شماره ۲۲۶

خبرنامه شماره ۲۲۵

خبرنامه شماره ۲۲۴

خبرنامه شماره ۲۲۳

خبرنامه شماره ۲۲۲

آرشیو خبرنامه الکترونیک

..
حدیث هفته

 پیامبر اکرم(ص)فرمودند:

طالِبُ العِلمِ مَحفوفٌ بِعِنایَهِ اللَّهِ؛
عنایت خداوند جویای دانش را فرا گرفته است
حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، ج ۱، ص ۳۱۳، ح ۳۰۹

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز: دانشگاه علم و صنعت ایران به یکی از پنج دانشگاه در تراز بین المللی مبدل می شود ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۰/۴ | 

معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز: دانشگاه علم و صنعت ایران به یکی از پنج دانشگاه در تراز بین المللی مبدل خواهد شد


 


مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز سال تحصیلی 97-96، سوم دیماه 97 با حضور دکتر شریعتی نیاسر (معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری) و اعضای هیات رییسه دانشگاه در سالن آمفی تئاتر شهید بهرامی برگزار شد.
در این مراسم که توسط دفتر استعدادهای درخشان و معاونت آموزشی دانشگاه، برگزار شد، دانشجویان ممتاز آموزشی و پژوهشی سال تحصیلی 97-96 تقدیر شدند.
دکتر شریعتی نیاسر (معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز آموزشی و پژوهشی دانشگاه، با تشکر از ریاست و هیات مدیره دانشگاه برای ایجاد فرصت حضور وی در جمع دانشجویان ممتاز ابتدا یاد و خاطره شهدای انقلاب و اسلام و به ویژه شهدای دانشگاه علم و صنعت ایران را گرامی داشت و گفت: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران هستیم و در این مدت، اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را شاهد بوده ایم.
وی مقایسه وضعیت آموزش عالی کنونی کشور با پیش از انقلاب را قیاس مع الفارق توصیف و تصریح کرد: واقعا کشور ما به لحاظ علمی و رشد آموزش عالی، وضعیت بسیار مطلوبی دارد و در تایید این مطلب همین بس که دانش آموختگان ما امروز در بهترین دانشگاههای خارج از کشور پذیرش می شوند و به خوبی می درخشند.
دکتر شریعتی نیاسر گفت: چهل سال قبل، بین 170 تا 175 هزار دانشجو در کل کشور داشتیم که امروز این تعداد بالغ بر چهار میلیون دانشجو را شامل می شود. وی افزود: در آن دوران چنانچه جوانی قصد ادامه تحصیل در رشته های مهندسی داشت، راهی که برایش باز بود تحصیل در خارج از کشور بود ولی اکنون مجری تمام دوره های آموزش عالی در تمام مقاطع هستیم. در آن زمان 3000 عضو هیات علمی در کشور بود و امروز بیش از 80 هزار هیات علمی داریم. وی ادامه داد: امروز بالغ بر 270 رشته/مقطع در حوزه های بین رشته ای داریم و تنها در سنوات گذشته، 71 مورد مجوز بین رشته ای صادر کرده ایم.


 


دکتر شریعتی نیاسر در ادامه تاکید کرد: یک پژوهشگر خوب حتما باید آموزش خوب دیده باشد و یک آموزشگر خوب حتما می تواند پژوهشگر خوبی هم باشد و مسیر رسیدن به پژوهش خوب، از مسیر آموزش خوب و مطلوب است.
معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: اولا دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از دانشگاههای سطح یک کشور و از دانشگاههای پر افتخار آموزش عالی ماست و من افتخار تدریس در این دانشگاه را داشته ام.
وی افزود: مدیریت این دانشگاه در دوره های مختلف خدمات بزرگی انجام داده و گامهای بزرگی برای اعتلای این دانشگاه برداشته اند و من افق بسیار خوبی برای این دانشگاه پیش بینی می کنم. معاون آموزشی دانشگاه گفت: همگام با اقتصاد مقاومتی، 15 طرح اقتصاد مقاومتی تعریف شد که 4 تای آن به آموزش عالی واگذار شد و این تعداد نیز 2 طرح مربوط به معاونت آموزشی بود. یکی از این دو طرح، ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز جهانی است که دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از دانشگاههایی است که در این طرح قرار گرفت.
معاون آموزشی وزیر علوم سپس با اشاره به فشارهای سیاسی علیه کشورمان، چند مورد از سیاست های آموزشی وزارت علوم از جمله اجازه جذب 40 درصدی دانشجویان ممتاز دانشگاههای سطح یک در همان دانشگاه، تصویب آیین نامه تحصیل همزمان و ابلاغ آیین نامه مهارت افزایی و ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری را تذکر داد. وی سپس در خصوص آیین نامه مهارت افزایی گفت: بر اساس این آیین نامه، دانشگاه ها از سال تحصیلی جدید ملزم به اجرایی کردن برنامه هایی در راستای ارتقای سطح مهارت افزایی در دانشگاه ها هستند. این آیین نامه 4 محور دارد که سه تای آن به دانشجویان مربوط است. یکی توجه به دروس کاربردی است که عموما در رشته های فنی و مهندسی بیشتر نمود و ظهور دارد؛ دوم دروس اختیاری برای افزایش مهارت دانشجویان است که بین 4 تا 10 واحد توسط دانشگاه ارایه می شود و تاثیر در معدل نیز دارد؛ سوم کسب مهارت های عمومی است که دانشجو بتواند توانمندی خود را به جامعه ارایه کند. دکتر شریعنی نیاسر تاکید کرد: مهارت افزایی و ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری یعنی اگرچه وزارت علوم، مسئول ایجاد اشتغال در کشور نیست ولی باید بتواند زمینه را برای آن فراهم کند.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خطاب به مدیران دانشگاه گفت: نگاهتان به دانشگاه به مثابه نگاه کارخانه دار به محصول باشد. رد پای محصول خود را دنبال کنید ببینید چگونه می توانید آن را ارتقا دهید. اینکه امام (ره) فرمود دانشگاه، کارخانه آدم سازی است مصداق درستش همین است که کارخانه دار، متوجه محصول و دانش آموختگان خود باشد. اتفاقا یکی از پارامترها در رتبه بندی دانشگاهها هم این مورد اضافه شده که کدام دانشگاه، دانش آموخته خود را رصد کرده و اطلاع دارد دانش آموخته اش کجا مشغول به کار است.
دکتر شریعتی نیاسر همچنین بر لزوم متناسب سازی ظرفیت دانشگاهها با ظرفیت بازار کار تصریح و تاکید کرد رشد بی رویه ای که در افزایش ظرفیت دانشگاهها در دهه 80 داشتیم باید اصلاح شود و ما از سال 1390 مشغول کنترل رشد کمی و انجام اقداماتی برای افزایش رشد کیفی بوده ایم. وی افزود: نگاه ما باید نگاه تحولی باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در پایان بر سلامت علمی دانشگاهها تاکید کرد و گفت: یکی از توفیقات آموزش عالی کشور این است که در مقایسه با سایر فضاهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، سالم ترین فضاست و کمترین ناهنجاریها را در نظام دانشگاهی داریم.


 


پیش از سخنان دکتر شریعتی نیاسر دکتر ذاکری (رییس دانشگاه) سخنان کوتاهی ایراد کرد. وی ضمن خیر مقدم گویی به معاون وزیر، از حضور در جمع دانشجویان ممتاز دانشگاه ابراز خرسندی کرد و گفت: میوه و محصول دانشگاه، دانش آموختگان آن است و گلهای سر سبد آن نیز شما نخبگان علمی کشور هستید که پس از دانش آموختگی در مراکز علمی و اجرایی کشور مشغول کار خواهید شد.
وی سپس به ذکر دو نکته بسنده کرد. اول اینکه تسهیلاتی در وزارت علوم و دانشگاه برای ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز در مقاطع بالاتر فراهم شده و از دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه خواسته ایم شرایطی را فراهم کند که حداکثر پذیرش را از دانشجویان ممتاز خود داشته باشیم. وی در ادامه به رتبه دانشگاه علم و صنعت ایران اشاره کرد و گفت: همه شما می دانید که دانشگاه ما در رتبه بندی های جهانی متعدد، در بین دانشگاههای صنعتی کشور رتبه اول تا سوم را داشته و دارد و به همت اعضای هیات علمی و دانشجویان که موتور محرک بخش تحقیقات دانشگاه هستند امیدواریم این وضعیت بهتر و بهتر شود.
رییس دانشگاه سپس به ارایه آماری از وضعیت اشتغال دانش آموختگان مقاطع مختلف دانشگاه علم و صنعت ایران پرداخت و گفت: به لطف خدا در پایش دانش آموختگان 94 و 95 مشخص شد 78 درصد دانش آموختگان مقطع کارشناسی؛ 86 درصد دانش آموختگان کارشناسی ارشد و 93 درصد از دانش آموختگان مقطع دکتری این دانشگاه مشغول به کار شده اند که این آمار، خوشبختانه پتانسیل علمی و مهارت های اجرایی دانشجویان و دانش آموختگان ما را نشان می دهد.

 


دکتر ذاکری تاکید کرد: قطعا دانش آموختگان ممتاز ما جزو درصدهای اول افرادی هستند که در نهادهای علمی، مراکز پژوهشی و یا اجرایی دولتی یا خصوصی مشغول به کار می شوند و انتظار ما از شما این است که شعار امسال انجمن دانش آموختگان که می گوید هر علم و صنعتی، دست یک علم و صنعتی دیگر را بگیرد را اجرایی کند.
در ادامه مراسم از دانشجویان ممتاز به تفکیک دانشکده ها تقدیر شد و سپس دکتر برزین پور (مدیر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه)، گزارشی از روند انتخاب دانشجویان ممتاز و آماری از تعداد آنها در بخش های مختلف ارایه کرد. مطابق توضیحات مدیر دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه، مطابق توضیحات مدیر دفتر استعدادهای درخشان، این معرفی در بخش های افتخار آفرینان (شامل دانشجوی نمونه کشوری، دانشجوی نمونه دانشگاهی، برگزیدگان جشنواره های معتبر ملی و بین المللی، برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی کشوری، مبتکر برگزیده، دانشجوی فناور برتر و دانشجوی ورودی برتر کارشناسی)؛ ممتازین آموزشی و ممتازین پژوهشی صورت گرفته است. جمع کل دانشجویان ممتاز سال 97 – 96، 515 نفر بوده که تعداد ممتازین آموزشی در مقطع کارشناسی، 180، کارشناسی ارشد، 278 و دکتری، 12 نفر بوده و ممتازین پژوهشی در مجموع 24 نفر که مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی بوده است. دانشجویان افتخارآفرین نیز 21 نفر بوده اند. به تفکیک مقطع، 56 درصد ممتازین مربوط به مقطع کارشناسی ارشد، 38 درصد کارشناسی و 6 درصد دکتری بوده اند. در تفکیک دانشکده ای نیز بیشترین دانشجوی ممتاز در مقطع کارشناسی مربوط به دانشکده مهندسی برق و سپس مهندسی راه آهن و در مقطع کارشناسی ارشد، مرکز آموزش الکترونیکی و سپس پردیس دانشگاهی بیشترین آمار ممتازین را داشته اند. همچنین در تفکیک دانشکده ای دانشجویان ممتاز پژوهشی، دانشکده مهندسی مکانیک و سپس دانشکده معماری و شهرسازی بالاترین تعداد را داشته اند.
دکتر برزین پور همچنین از رشد تعداد دانشجویان ممتاز دانشگاه خبر داد و گفت: تعداد دانشجویان ممتاز کارشناسی دانشگاه در سال 97 نسبت به سال 96، 12 درصد رشد داشته است. وی در خصوص تسهیلات حمایتی دانشجویان ممتاز این موارد را شامل حمایت تشویقی از مقالات، کتب و ثبت اختراع دانشجویان توسط دفتر استعداد های درخشان؛ حمایت های مالی و جوایز بنیاد ملی نخبگان کشور؛ عقد قراردادهای آموزشیاری یا پژوهشیاری برای دانشجویان منتخب و اعطای اعتبار هسته های پژوهشی و هسته های نخبگانی اعلام کرد.
گرفتن عکس یادگاری به تفکیک دانشکده ها و با حضور دانشجویان ممتاز آموزشی و پژوهشی پایان بخش این مراسم بود.

آلبوم تصاویر


Sapp.ir/iust_iran

دفعات مشاهده: 626 بار   |   دفعات چاپ: 16 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA code
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.31 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 3858