[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشگاه::
درباره روابط عمومی::
معرفی افراد::
اخبار دانشگاه::
افتخارات دانشگاه::
برقراری ارتباط::
سایت های مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
::
آرشیو نشریه پیام

AWT IMAGE

AWT IMAGE

نشریه پیام شماره 86

نشریه پیام شماره 85
نشریه پیام شماره 84

نشریه پیام شماره 83

نشریه پیام شماره 82

نشریه پیام شماره 81

نشریه پیام شماره 80

آرشیو نشریه پیام

..
آرشیو خبرنامه الکترونیک

AWT IMAGE

خبرنامه شماره ۲۲۷

خبرنامه شماره ۲۲۶

خبرنامه شماره ۲۲۵

خبرنامه شماره ۲۲۴

خبرنامه شماره ۲۲۳

خبرنامه شماره ۲۲۲

خبرنامه شماره ۲۲۱

خبرنامه شماره ۲۲۰

خبرنامه شماره ۲۱۹

خبرنامه شماره ۲۱۸

آرشیو خبرنامه الکترونیک

..

رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند :

    عدالت نیکو است اما از دولتمردان نیکوتر، سخاوت نیکو است اما از ثروتمندان نیکوتر  تقوا پسندیده است اما از علما پسندیده تر؛ صبر خوب است اما از فقرا خوبتر، توبه نیکو است اما از جوانان نیکوتر و حیا پسندیده است اما از زنان پسندیده تر.

جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دفاعیه دکتری در دانشکده معماری ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ | 
دفاعیه دکتری در دانشکده معماری

ساحل دژپسند، دانشجوی دوره دکتری دانشکده معماری و شهرسازی ، چهارشنبه شانزدهم اسفند ماه سال 96، از رساله خود با عنوان «آموزش طراحی معماری مبتنی بر تفاوتهای جنسیتی ؛ با رویکرد اسلامی» دفاع خواهد نمود.
چکیده این رساله که راهنمایی آن را مهندس عبدالحمید نقره کار و دکتر محسن فیضی بر عهده دارند به شرح زیر می باشد
گفتنی است این رساله در آمفی تئاتر دانشکده معماری و راس ساعت 13 برگزار خواهد شد.
چکیده فرایند خلق آثار معماری از مسائل مهم و پیچیده حوزه معماری است و علیرغم پژوهشهای متعددی که در دهه های اخیـر پیرامون آن صورت گرفته، هنوز برخی از ابعاد این فرایند ناشناخته باقی مانده است. این رساله با هدف ارتقاء کیفیت آمـوختن معماری در دختران و پسران با توجه به ویژگیهای متفاوت آنها و تبیین محتوای فرایند خلق آثـار معمـاری بـا توجـه بـه ایـن تفاوتها، تهیه و تنظیم شده است و نگاه به این هدف از دیدگاه اسلامی صورت گرفته است. به دلیل عدم برقراری ارتباط اصولی میان آموزش معماری با رشته هایی از قبیل علوم تربیتی، جایگاه تفاوتهای جنسیتی هنوز در این رشته واکاوی نشده است. لذا، مغفول ماندن بعد تفاوتهای جنسیتی به عنوان یکی از بیشمار تفاوتهای فردی در آموزش فرایند طراحی، از دغدغه هـای اصـلی این پژوهش بوده است. موضوعی که به لحاظ تأثیرگذاری در سبک های تفکر و سبک های یـادگیری، از نیازهـای مهـم در جهـت بهبود کیفیت آثار خلق شده محسوب می شود. پرسشهای اصلی پژوهش مربوط به نوع نگاه به تفاوتهای جنسیتی در آموزش معماری از دیدگاه اسـلامی و متعاقبـاً نحـوه فرایند خلق آثار معماری بر این اساس بوده است. فرضیه های تحقیق نیز بر مبنای این اصل که تفاوتهای جنسـیتی در کیفیـت آموختن معماری، مؤثر بوده و دختران و پسران دارای استعدادها، گرایشات و شیوه های متفاوت در فرایند خلـق آثـار معمـاری هستند، شکل گرفته است. برای انجام این تحقیق از راهبرد استدلال منطقی و آزمون تجربی (مبتنی بر عقل و نقل) و روشهای استدلال قیاسی و استقرائی به فراخور مراحل تحقیق استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ رویکرد اسلام به تعلیم و تربیت نیز همچون دیگر حوزه ها، رویکردی غایتنگر و مبتنی بـر فطرت انسان است . در حقیقت ٔ جوهره روح زن و مرد، تفاوتی وجود ندارد؛ ولی در عوارض وجودی آن ها تفاوت هایی هست . لذا، ٔ مقوله تربیت آن دو، در آن جا که معطوف به ٔ جوهره روح است، تفاوتی ندارد؛ ولی در شیوه ها و جزئیـات کـه بـه برخـی عوارض باز می گردد، تفاوت هایی قابل لحاظ هستند. از آنجا که خداوند انسان را در صفت خلاقیت به صورت خود آفریده، برای رسیدن به یک اثر کامل که واجد شرایط تمامی مظاهر الهی به طور نسبی باشد، نیاز به پرورش انسانهای کامل است. یک آموزش اثربخش، آموزش گیرندگان را با عرصه هـایی که به همه قوا و قابلیت های وی مرتبط باشد، آشنا م یکند. معرفت بشری، به ویژه در عرصه هایی چون هنر و معماری، هـم بـه دلالت منطقی تکیه دارد و هم به تأویل شهودی. از دیدگاه اسلامی نیز، گرایش متعادل در بسـتر وحـی در مقابـل گرایشـهای عقلگرا یا شهودگرا توصیه می گردد. از این حیث، میتوان ساحت فضای آموزشی را با رویکرد تناسب، تعادل و تکمیل نقشهای جنسیتی همراه کرد. لذا، در نهایت، دانشجویان منطقی و شهودی، با بهره گیری از تفاوتهای جنسیتی و به منظـور ایجـاد یـک رابطه صحیح استاد و شاگردی از هم تمیز داده شده و راهکارهای خاص هرکدام در راستای طراحی یک اثر کامل؛ و مهمتر از آن دستیابی به یک انسان کامل ارائه می گردد.
کلید واژه ها: تفاوتهای جنسیتی، آموزش طراحی معماری، رویکرد اسلامی

آدرس کانال تلگرام رسمی دانشگاه: https://telegram.me/IUST_Official
دفعات مشاهده: 629 بار   |   دفعات چاپ: 67 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA code
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 3789