[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشگاه::
درباره روابط عمومی::
معرفی افراد::
اخبار دانشگاه::
افتخارات دانشگاه::
برقراری ارتباط::
سایت های مرتبط::
تسهیلات پایگاه::
::
آرشیو نشریه پیام

AWT IMAGE

AWT IMAGE

نشریه پیام شماره 86

نشریه پیام شماره 85
نشریه پیام شماره 84

نشریه پیام شماره 83

نشریه پیام شماره 82

نشریه پیام شماره 81

نشریه پیام شماره 80

آرشیو نشریه پیام

..
آرشیو خبرنامه الکترونیک

AWT IMAGE

خبرنامه شماره ۲۲۶

خبرنامه شماره ۲۲۵

خبرنامه شماره ۲۲۴

خبرنامه شماره ۲۲۳

خبرنامه شماره ۲۲۲

خبرنامه شماره ۲۲۱

خبرنامه شماره ۲۲۰

خبرنامه شماره ۲۱۹

خبرنامه شماره ۲۱۸

خبرنامه شماره ۲۱۷

آرشیو خبرنامه الکترونیک

..
حدیث هفته

  قال رسول الله  (ص)  : أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَهِ النُّبوَّهِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ.
رسول خدا (ص) فرمودند: نزدیک ترین مردم به مقام نبوّت، اهل جهاد و دانش اند.

«کنزالعمّال، ح ۱۰۶۴۷»

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: مشاور علمی رییس جمهور: باید به فکر مهندس دانشجو باشیم و نه دانشجوی مهندسی ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ | 
مشاور علمی رییس جمهور: باید به فکر مهندس دانشجو باشیم و نه دانشجوی مهندسی
 

 
معاونت آموزشی دانشگاه علم وصنعت ایران، همایش «آموزش، برنامه ریزی و ارزیابی» را با حضور مشاور علمی رییس جمهور، دوشنبه بیست و پنجم دیماه 1396 در آمفی تئاتر شهید بهرامی دانشگاه برگزار کرد.
در افتتاحیه این همایش ابتدا دکتر سیدین (معاون اداری ـ مالی و مدیریت منابع دانشگاه و قائم مقام رییس دانشگاه) ضمن تسلیت درگذشت جمعی از دریادلان کشور در سانحه نفتکش سانچی، به مدعوین و مهمانان همایش و اعضای هات علمی حاضر در جلسه، خیر مقدم گفت. وی سپس در خصوص برنامه راهبردی دانشگاه سخن گفت و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و توسعه فعالیت های بین المللی دانشگاه را از وجوه تمایز برنامه پنجساله چهارم دانشگاه با برنامه های قبلی ذکر کرد. دکتر سیدین در ادامه به تبیین ویژگیهای آموزشی دانشگاه کارآفرین پرداخت و از جمله سوق دادن فعالیت های آموزشی به سمت مساله محوری (به جای استاد محوری)؛ داشتن سطح بالای تعامل بین آموزش، پژوهش و فناوری؛ یادگیری اساتید؛ تعامل بسیار بازیگران اصلی حوزه کارآفرینی (استاد، دانشجو و صنعت)؛ ایجاد فرصت مطالعاتی صنعتی و انعکاس نتایج و نیازها در سرفصل دروس و تدارک مشوق های انگیزشی برای اساتید را نام برد. وی همچنین تاکید کرد در بخش ارتباطات بین المللی دانشگاه، برقراری ارتباط با دانشگاههای خارج از کشور شروع شده و همچنین قراردادی بین وزارت علوم و دانشگاه منعقد شده که طی آن وزارت علوم از دانشگاههای برتر کشور- که دانشگاه علم و صنعت ایران جزو آنهاست- حمایت می کند تا حداقل پنج دانشگاه کشور در زمره 200 دانشگاه برتر جهان قرار گیرند.
در ادامه همایش آموزش، برنامه ریزی و ارزیابی، دکتر کلانتر (معاون آموزشی دانشگاه)، سخنرانی کرد. وی تاکید کرد ما باید آموزش مسایل ایمنی را وظیفه خود بدانیم. وی سپس به برنامه راهبردی دانشگاه به عنوان یکی از برنامه های کلان دانشگاه اشاره کرد و افزود: برای تعیین اهداف کمی و کیفی آموزش در برنامه راهبردی دانشگاه، کارگروههای زیادی تشکیل دادیم و تصریح کرد: برای کمی و کیفی سازی برنامه های آموزش، باید تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه، سهیم باشند.
معاون آموزشی دانشگاه، با اشاره به سبقه خوب آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: در دهه های 60 و 70، معروف به دانشگاهی بودیم که دانشجوی آچار به دست تربیت می کند و فارغ التحصیلانش به خوبی جذب صنعت می شدند. در دهه های 80 و 90 با آمار عملکرد پژوهشی خود نشان دادیم توانستیم با تطبیق خوب، از دانشگاه نسل اول به نسل دوم تغییر یابیم. اکنون نیز در برنامه راهبردی خود دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین را در نظر داریم و شعارمان «سرآمد در علم و فناوری، پیشرو در کارآفرینی دانش بنیان» است که این هم محقق نمی شود مگر با در نظر گرفتن اهداف کمی و کیفی آموزش. وی ضمن اشاره به تهیه نسخه اولیه فرم امتیاز آموزشی در شورای مدیران دانشگاه، توضیح داد این فرم برای اعضای هیات علمی ایمیل می شود و با خرد جمعی و استفاده از نقطه نظرات اساتید، پس از تکمیل، در شورای آموزش و سپس هیات رییسه دانشگاه مطرح و پس از تصویب، ابلاغ خواهد شد.
دکتر کلانتر در بخش دیگر سخنانش گفت: اعتقاد داریم دانشگاه سبز هستیم و بر بستر بزرگ پتانسیل مجازی می توان خیلی کارها را انجام داد. وی افزود: در حوزه آموزش افتخار داریم که بدون استفاده از کاغذ، انجام وظیفه می کنیم که البته در برخی دانشکده ها نیز به همت اساتید این اتفاق افتاده است.
 

 
دکتر کلانتر با انتقاد از کم توجهی دانشگاهها به حضور انجمهای تخصصی و با تاکید بر لزوم استفاده از این انجمنها در دانشگاه، ضمن تشکر از حضور رییس انجمن آموزش مهندسی ایران در این همایش، از همه اعضای هیات علمی دانشگاه دعوت کرد با عضویت در این انجمن، از کارگاهها و سخنرانیهای انجمن آموزش مهندسی ایران بهره مند شوند و برای برگزاری گردهمایی این انجمن در دانشگاه نیز، اعلام آمادگی و استقبال کرد. وی همچنین بر لزوم استفاده از تکنولوژی در آموزش تاکید کرد و با اشاره به برپایی غرفه سه استارت آپ آموزشی در جنب همایش، آرزو کرد این همایش برای شرکت کنندگان مفید فایده باشد.
معاون آموزشی دانشگاه در پایان از مدیران و همکاران حوزه آموزش دانشگاه و دانشجویان کادر اجرایی همایش تقدیر و تشکر کرد.
سخنران بعدی این همایش یک روزه، دکتر رضا فرجی دانا (مشاور علمی رییس جمهور و رییس انجمن آموزش مهندسی ایران) بود. مشاور علمی رییس جمهور، دوران حاضر را عصر غربت آموزش دانست و گفت: در حرکت تعالی بخش تبدیل دانشگاههای نسل اول به نسل دوم، آموزش فدا شد و بیم آن است در تبدیل به دانشگاه نسل سوم، آموزش و پژوهش، فدای کارآفرینی شود. وی باتاکید بر اینکه پژوهش خوب از دل آموزش خوب، بیرون می آید، از دانشگاه علم و صنعت ایران برای تدارک و برگزاری همایش آموزش، برنامه ریزی و ارزیابی تشکر کرد.
رییس انجمن آموزش مهندسی ایران با تاکید بر اهمیت آموزش مهندسی گفت: آموزش در هر رشته ای از مکانیزم ثابتی پیروی می کند ولی باید به آموزش مهندسی، توجه خاص نشان داد. مهندسی، فنون، دانش و توانمندیهایی است که ذاتا در طبیعت دستکاری می کند و تاثیرش بر جامعه بشری بسیار مهم است. در آموزش مهندسی، جنبه هایی مطرح است که در سایر رشته ها مطرح نیست و لذا در برنامه ریزی و ارزیابی باید این وجوه را مورد نظر قرار دهیم و از آنجا که مهندسی، تداخلی در نظم طبیعی جهان ایجاد می کند، باید مفهوم توسعه پایدار در فعالیت مهندسی، مورد توجه قرار گیرد.
دکتر فرجی دانا با طرح بحث اخلاق پایدارپذیری، گفت: همه ما تصدیق می کنیم که وقتی فعالیت ما، کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد- و مثلا همه ما مبتلابه آلودگی هوا هستیم- باید تحول دیدگاهی در فعالیت مهندسی ما صورت پذیرد و این تحول از آموزش مهندسی آغاز می شود. وی تاکیدکرد: باید به اخلاق حاکم بر فعالیت مهندسی، چشم داشت وگرنه نمی توان در آینده بهبودی در محیط زیست انتظار داشت. وی همچنین با اشاره به وجه اقتصادی فعالیت مهندسی گفت: از مهمترین بخش های اخلاق در وجه اقتصادی، ممیزی محیط زیست برای پروژه هاست که باید تاثیر پروژه بر محیط زیست، تا انتها دیده شود.
مشاور علمی رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش، دانشجوی آچار به دست را یک نقطه قوت دانست و گفت: باید به فکر مهندس دانشجو باشیم و نه دانشجوی مهندسی و آموزش مهارت های عمومی و تخصصی، از وظایف ماست که در تدوین برنامه باید به آن توجه کنیم. وی همچنین تصریح کرد: باید به استانداردسازی، یعنی آموزش استاندارد و استاندارد آموزش توجه کرد و حیف است به کیفیت افزایی آموزش عالی در آموزش مهندسی کم توجه باشیم.
دکتر فرجی دانا در خاتمه تاکید کرد: باید کیفیت نه در خانواده آموزش عالی، بلکه در بدنه مردم، تبدیل به یک خواست اجتماعی شود و اگر اخلاق، در علم و فناوری به عنوان اصل پذیرفته شده ما، مورد توجه قرار گیرد و به دانشجو یاد دهیم به جای درست کار کردن، به کار درست بپردازد، بسیاری از مشکلات فعلی ما رفع می شود.

 

 
آخرین سخنران همایش، دکتر حسین معماریان (رییس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی) بود. وی در خصوص ضرورت ارزیابی در برنامه ریزی سخنرانی کرد و گفت: در تمام دنیا، برنامه آموزشی را ارزیابی می کنند و بعد از یافتن کاستیهای آن، برای رفع نواقصش برنامه ریزی می کنند. بویژه در مدل جدید ارزشیابی و بعد از EC2000 (به عنوان الگوی قرن حاضر)، دیگر داشته های دانشگاه مهم نیستند، توانایی های خروجی و محصول دانشگاه برای برنامه ریزی در نظر گرفته می شود. اگر دانشگاهی برنامه آموزشی خود را ارزیابی درونی کند می فهمد فارغ التحصیل او به کدام تواناییها رسیده یا نرسیده است و بعد برنامه ریزی می کند تا در معیار جهانی، فارغ التحصیل تربیت کند.
دکتر معماریان با تصریح اینکه بخش دانشی آموزش ما قوی و توانایی مهارتی آن بسیار ضعیف است، تاکید کرد: اگر می خواهیم در تراز جهانی، مهندس تربیت کنیم باید به ارزیابی آموزش، توجه کنیم. وی همچنین گفت: در دانشگاههای ما، پژوهش بر آموزش سایه انداخته و علیرغم پیشرفتها و تغییرات شگرف در دنیا، در آموزش تغییرات زیادی نداشته ایم. این تغییرات، نگاه تازه ای به یادگیری و یاددهی می خواهد ولی توجه به پژوهش باعث شده تغییرات سطح دنیا را نادیده بگیریم.
رییس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی با تاکید بر اینکه باید فکری برای عسرت آموزش کرد، گفت: در آموزش یونسکو به فکر طرحی هستیم که برای کارهای آموزشی خوب، ارزش قایل شوند تا کم کم به آموزش بازگردیم. ما بهترین اساتید را استخدام کرده ایم ولی وظیفه دانشگاههاست تا با برگزاری دوره و کارگاهها بگویند چگونه با روشهای جدید و تکنولوژی مدرن، اساتید علم خود را منتقل کنند. ما حدود 1.4 میلیون دانشجوی مهندسی و حدود 14 هزار استاد داریم که اینها را تربیت می کنند ولی هیچ پژوهشی درباره اینکه اینها چه می کنند و چه مشکلاتی دارند، نداریم.
دکتر معماریان در پایان با تصریح بر ضرورت پرداختن بیش از پیش به آموزش، از طراحی دوره کارشناسی «آموزش مهندسی» و افزودن درسی با همین عنوان برای دانشجویان دوره دکتری دانشگاه تهران از نیمسال آینده خبر داد.
در آخرین بخش از مراسم افتتاحیه، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علم و صنعت ایران و کرسی یونسکو در آموزش مهندسی به امضای دکتر کلانتر به نمایندگی از دانشگاه و دکتر معماریان به نمایندگی از  کرسی یونسکو در آموزش مهندسی رسید. این تفاهم نامه شامل 12 بند است و تبادل اطلاعات در مورد تحولات جهانی در حوزه مهندسی، شناسایی چالشهای آموزش مهندسی، آمایش رشته ها و برنامه های آموزش مهندسی و ارایه راهکار برای ارتقای مستمر آموزش مهندسی از مفاد آن است.
برگزاری جلسه «هم اندیشی با اساتید در ارزیابی رویه های موجود در آموزش»، بخش دیگر این همایش یک روزه بود که به بعد از اقامه نماز و ناهار موکول شد تا در بخش دوم همایش، با حضور اعضای هیات علمی و پاسخگویی معاون و مدیران آموزش دانشگاه به نقد و بررسی گذاشته شود.
آدرس کانال تلگرام رسمی دانشگاه: https://telegram.me/IUST_Official
 
دفعات مشاهده: 1955 بار   |   دفعات چاپ: 142 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA code
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.26 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 3781