.jpg)
دانشجو آویده کامرانی در تاریخ 5 دی 95ساعت 8:30از پایان نامه خود تحت عنوان "تبیـیـن عوامل موثر بر انـتـقـال پـیــــــام در مـکـانبـا بـهـره گـیـری از رویـکـرد نـشـانـه شـنـاسـی" در آمفی تئاتر دانشکده معماری دفاع خواهند نمود.اطلاعیه دفاع
چکیده
مکان، در کنار بسیاری نقشها، حامل و منتقلکننده پیام است و از این رو نقش رسانهای دارد. مهمترین دسته از پیامهایی که به واسطهی مکان منتقل میشوند، آن پیامهایی هستند که از سوی متخصصین و طراحان، برای مخاطبین و مردم در مکان به ودیعه گذاشته شدهاند. در واقع طراحان با ایجاد مکان در پی انتقال اندیشه و پیام خود به مخاطبین هستند.
این پژوهش برای پاسخ به این پرسش که چگونه و با رعایت چه عواملی طراح میتواند با طراحی مکان پیام خود را به مخاطبان انتقال دهد شکل گرفته است. به منظور یافتن پاسخ این پرسش و شناخت عوامل موثر در انتقال پیام در مکان، از رویکرد نشانهشناسی بهره گرفته شدهاست. نشانهشناسی به عنوان یکی از رویکردهای معناشناختی نشان میدهد که در زبان و در دیگر رسانهها چگونه پیام مولف به مفسر انتقال پیدا میکند.
مطالعه اسناد و متون دست اولی و بنیادی در نشانهشناسی زبان و تحلیل آنها به روش تحلیل محتوا پژوهشگر را به 22 عامل موثر در انتقال پیام در نظام نشانهای زبان رسانده است. به منظور موثر دانستن یا ندانستن همین عوامل در مکان، از روش اجماع خبرگان و نظرسنجی از متخصصان و اساتید رشتههای مرتبط با مکان، معماری و شهرسازی بهره برده شدهاست.
نتایج بدست آمده از نظرسنجی از متخصصان و اساتید نشان میدهد که همان عواملی که در انتقال پیام در زبان موثرند در انتقال پیام در مکان هم به گونهای مشابه تاثیر گذارند. از این میان بیست و دو عامل اصلی که شامل: اختیاری بودن، بی انگیزگی، ارزش، دلالت صریح و ضمنی، ساختار، متن، جانشینی، هم نشینی، نشانه نمادین، شمایلی، نمایهای، دیجیتال، آنالوگ، اشتراک زبانی، هم عصر بودن، وجود نظام باورهای مشترک، هم فرهنگ بودن، مرجع ثابت و مفهومی، رمزگان محدود و گسترده هستند، همه به میزانی در انتقال پیام در مکان موثر دانسته شدهاند.
بنابراین در نتیجهی مطالعات این پژوهش، نشانهشناسی به عنوان یکی از رویکردهای معناشناسی، برای انتقال پیام به کاربران مکان، عواملی را در اختیار متخصصان شهرسازی قرار می دهد که رعایت آنها میتواند منجر به انتقال بهتر پیام مولف مکان به مخاطبینش باشد.
کلمات کلیدی: مکان، نشانهشناسی، مولف، مفسر، پیام. |