برگزاری اجلاسیه نهایی طرح نامه «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی نیایشگاه های مطلوب»
اجلاسیه نهایی طرح نامه مهندس نقره کار با عنوان «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی نیایشگاه های مطلوب»، 15 شهریور در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می شود.
این اجلاسیه روز دوشنبه 15 شهریور ماه از ساعت 14 در سالن آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه برگزار خواهد شد.
مهندس نقرهکار (دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه و مبدع این نظریه بومی- اسلامی در حوزه معماری) در تشریح این طرح گفته است: رویکردهای معاصر غربی به عالم و آدم و فلسفه هنر و خلق آثار معماری مبتنی بر مکاتب بشری و بریده از وحی الهی، دچار بحران در معرفت شناسی و شکاکیت و نسبی گرایی در مجموع مباحث علوم انسانی و از جمله معیارهای حسن شناسی و زیبایی شناسی شده است. نتیجه چنین رویکرد هایی پوچ گرایی و هرج و مرج (نیهیلیسم و آنارشیسم) در حوزه خلق آثار هنری و معماری می باشد اما مکتب اسلام، مبتنی بر کلام الهی و سنت معصومین (س) به عنوان مکتبی جامع و مانع، خطا ناپذیر و تکاملی با دو بال حکمت نظری و حکمت عملی خود، هم اصول فرا زمانی و فرا مکانی (راهبردی- مفهومی) و هم راهکارهای عملی برای خلق آثاری شایسته انسان، ارائه نموده است.
وی می افزاید: در نظریه مذکور یک مصداق معمارانه که با الهام الهی توسط پیامبر او حضرت آدم(ع) ساخته شده است، مورد ارزیابی و تحلیل قرار می گیرد.
به اعتقاد مهندس نقره کار، همانطور که مفاهیم نظری اسلام (یعنی کلام الهی و سخنان معصومین(س))گزاره هایی حقیقی و جامع و مانع و خطاناپذیر تلقی می شوند، مصادیقی نیز که توسط معصومین (ع) ایجاد شده - نظیر خانه کعبه- علی رغم نسبی و اعتباری بودن کالبد آنها که در عالم طبیعت تجلی یافته است، از بعد عناصری نظیر ایده های هندسی – فضایی و نمایه ها – آرایه ها که نیمه مجرد هستند، می توانند برای همه زمان ها، الهام بخش باشند.
در این نظریه مصداق فوق در سه محور مورد ارزیابی قرار می گیرد: 1) مهمترین ویژگی های تاریخی و محتوایی، 2) مهمترین ویژگی هایکالبدی و بیرونی، 3) مهمترین ویژگی های فضایی- هندسی و درونی.
با توجه به مفهوم حقیقی عبادت و جهت و غایت تکاملی انسانها که از منظر اسلامی، امری فطری و غیر قابل تبدیل و تحویل است، در نتیجه گیری این نظریه و از منظر نگارنده، خانه کعبه سلول بنیادی تلقی شده که اولاً با الهام از راهبردها و راهکارهای آن، مساجد اصیل دوران اسلامی از بعد ایده های فضایی _ هندسی، آرایه ها و نمادها طراحی و ایجاد شده است. دوماً راهبردها و راهکارهای آن از ابعاد فوق معیارهایی برای ارزیابی مساجد شایسته و ناشایسته در اختیار ما می گذارد که مهمترین آنها سلسله مراتبی از بسترسازی در سیر از کثرت به وحدت، از صورت به معنا، درونگرایی، سکون آفرینی، تمرکز گرایی، جهت قبله و مناسب سازی فضا برای دو مؤلفه سخنرانی و نماز جماعت است.
اطلاعات بیشتر در این خصوص در آدرس اینترنتی yon.ir/q6bD قابل ملاحظه است.
لازم به ذکر است پیش اجلاسیه این نظریه آبان ماه سال گذشته در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شده بود.

|