آقای مهندس امیراسماعیل فروهید دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی راه و ترابری، 9 آبان ماه سال 94 از رساله خود تحت عنوان «مدل پیش بینی صدای ناشی از تأثیر وسیله نقلیه تحت تأثیر کیفیت روسازی راه» در محل سالن کنفرانس شماره 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای دکتر علی منصورخاکی دفاع خواهد نمود.
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد: تراز سر و صدا به علت ترافیک جاده در داخل و اطراف بسیاری از مناطق شهری سراسر جهان، به حد غیر قابل تحمل رسیده است. به خاطر سلامتی انسانها این تراز سر و صدا باید کاهش یابد. با افزایش وسایل نقلیه سر و صدای ترافیک نیز افزایش مییابد، در این حالت یکی از منابع تولید کننده سر و صدا، تماس تایر وسایل نقلیه با روسازی است. بررسی و تحقیق در رابطه با آلودگی صوتی و راهکارهای کاهش آن، بسیار محدوده گستردهای است. بنابراین تنها در یک تحقیق نمیتوان کلیه پارامترها و موارد مؤثر را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این تحقیق بیشتر سعی بر آن شده است تا تأثیر روسازی راه و مشخصات تایر وسایل نقلیه را بر روی انتشار صوت در فضای اطراف مورد بررسی قرار داد. برای این منظور نیز مشکلات و محدودیتهایی وجود دارد. در این تحقیق با استفاده از تایرهای متفاوت و وسایل مورد نیاز برای اندازهگیری سر و صدا اقدام به تحلیل پارامترهای تاثیرگذار از تایر بر سر و صدا میگردد. همچنین با استفاده از دو نوع آسفالت متخلخل و آسفالت معمولی، تاثیر نوع دانهبندی را نیز مورد تحلیل قرار داده و تاثیر سر و صدا تایر و روسازی مورد تحلیل قرار میگیرد. تعامل بین لاستیک وسایل نقلیه و سطح جاده یکی از مهم ترین پارامترها در سر و صدای ترافیک است. در این تحقیق سعی بر آن شده است تا با ارائه مدل ریاضی برای انتشار آلودگی صوتی با استفاده از پارامترهای ترافیکی، روسازی و تایر وسیله نقلیه، میزان صدای معادل مورد نظر محاسبه شود. در این تحقیق مواردی بدست میآید، با استفاده از اندازهگیری و مدل سازی تاثیر اندازه مصالح سنگی تحت تاثیر میزان سرعت خودرو در تراز صدا افزایش مییابد. تأثیر حفرات باز موجود در لایه رویه در کاهش صدا مناسب است. کاهش صدا به شدت وابسته به سرعت است. به طور متوسط، میزان سروصدای ناشی از ترافیک پر حجم یا متراکم روی آسفالت متخلخل حدود سه دسیبل پایینتر از میزان سروصدای تولید شده در آسفالت سنتی است. از پارامترهای تایر نیز نتایجی برای کاهش صدا بدست میآید و میتوان با استفاده از تایرهای مناسب در کاهش صدا استفاده کرد.
رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: aesmael_forouhid [AT] iust.ac.ir