گشایش چهارمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن 
دکتر ذاکری، رئیس چهارمین کنفرانس بین المللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن در ابتدای سخنان خود به اساتید، صاحب نظران، مدیران و کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی خیر مقدم گفت و در ادامه افزود: بیش از 400 چکیده مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شد که پس از ارزیابی هیات داوران، از بین 300 مقاله کامل دریافتی، 140 مقاله پذیرفته شد که قرار است حدود 60 مقاله برگزیده به صورت سخنرانی و 80 مقاله به صورت پوستر در آن ارائه گردد . دکتر ذاکری، رییس دانشکده مهندسی راه آهن به حضور صاحبنظران صنعت راه آهن از 21 کشور جهان در چهارمین کنفرانس بین المللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن اشاره کرد و گفت: این صاحبنظران از دانشگاه های کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، سوییس، سوئد، نروژ، کانادا، استرالیا، فرانسه، اتریش، یونان و ترکیه هستند و در حاشیه این همایش حدود 27 نشست علمی با حضور این صاحبنظران که از کشورهای دارای صنعت راه آهن پیشرفته دنیا هستند؛ برگزار خواهد شد. دکتر جبار علی ذاکری افزود: چهارمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن ICARE2015 به همت دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران تدارک یافته و به مدت دو روز در محل نمایشگاه های بین المللی تهران ادامه خواهد داشت. ذاکری، برپایی سومین نمایشگاه بین المللی صنعت ریلی و صنایع وابسته و بازدیدهای صنعتی را از دیگر برنامه های این کنفرانس بین المللی برشمرد. وی ابراز امیدواری کرد با توجه به نقش ویژه حمل و نقل ایمن در جوامع بشری، اهمیت علوم و فناوری های ریلی در جهان و بخصوص در ایران روز به روز نمایان تر شده و لزوم یافتن راهکارهای جدید و بهسازی روش ها را برای بهبود شرایط آشکار تر شود. رییس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت برگزاری این کنفرانس را فرصتی ارزشمند برای ارائه آخرین دستاوردها و تبادل نتایج جدیدترین تحقیقات و نوآوری ها در حوزه های گوناگون صنعت ریلی توصیف کرد. دکتر ذاکری گفت: دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایران با 18 سال سابقه آموزشی در سه رشته و 6 گرایش تا مقطع دکترا فعال می باشد. وی افزود: این دانشکده در حال حاضر نزدیک 25 عضو هیات علمی و18 آزمایشگاه تخصصی دارد. سخنران دیگر چهارمین همایش بین المللی پیشرفت های اخیر در مهندسی راه آهن مهندس محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که گفت:از آنجا که ما با ورود واگن های دست دوم به کشور مخالف هستیم از شرکت های ایرانی می خواهیم عمده نیاز خود را از شرکت های داخلی تامین کنند. وی بر ضرورت تولید تجهیزات مورد نیاز صنعتی در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی تاکید کرد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ریزی کرده تا هرگونه تجهیزاتی که از خارج از کشور وارد می شود توسط شرکت های داخلی تولید شود. وی با تاکید بر ضرورت افزایش نقدینگی و سرمایه گذاری در حوزه صنعت ریلی کشور، افزود: ما به دنبال این هستیم که با همکاری وزارت راه و شهرسازی شرکت های ایرانی بتوانند از محل صندوق توسعه ملی و منابع بانک ها نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند. وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید سالانه یک هزار واگن برون و درون شهری را داریم، افزود: شرکت های ایرانی می توانند تمام تقاضاهای مورد نیاز را در حوزه واگن باری تامین کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه ساخت لکوموتیو نیز در کشور ظرفیت های مناسبی وجود دارد، هرچند که ظرفیت ما سالانه تولید 80 دستگاه لکوموتیو است اما حداقل می توانیم 50 لکوموتیو در سال تولید کنیم. دولت یازدهم راهبرد استفاده از تولیدات داخلی در بخش های مختلف بویژه صنعتی و برنامه ریزی برای ساخت قطعات مورد نیاز در داخل با استفاده از توان بومی را به عنوان یکی از راههای اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار داده است. قطع دسترسی های رانت خواران به منابع مالی و ارزی، شفاف سازی روند فروش نفت و از بین بردن واسطه ها، همکاری مستمر با قوه قضاییه و مقننه برای مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی، پیگیری برای بازگشت مطالبات معوق بانک ها، تسهیل سرمایه گذاری، ایجاد رونق صنعتی و خروج اقتصاد کشور از رکود از جمله گام های دولت یازدهم در طول حدود دوسال مسئولیت بوده است. سخنران دیگر این همایش دکتر عباس آخوندی، وزیر راه و شهر سازی بود که در سخنانی گفت:تا افق 1400 باید تمام سیستم های کنترل قطارهای کشور به تجهیزات اتوماتیک و هوشمند مجهز شوند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که بسیاری از مبادی ورودی کلانشهرها بخصوص تهران باید چهار خطه شود و دیگر خطوط شبکه ریلی کشور تا زمان یادشده دو خطه شوند. وی تصریح کرد: صنعت حمل و نقل کشور سالانه به سه تا سه ونیم میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و شرکت های داخلی و خارجی نیز باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند. وزیرراهوشهرسازیبا اشاره به سومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، یادآور شد: خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایشگاه بعمل آمده به طوری که امسال 150 شرکت داخلی و بیست شرکت خارجی در این نمایشگاه شرکت کرده اند. وی اظهار داشت: همزمان با این نمایشگاه، اجلاس راه آهن های کشورهای عضو اکو به منظور ایجاد هماهنگی در بین کشورهای عضو برگزار می شود، هرچند سمینار جلب سرمایه گذاری در این حوزه می تواند تحولات زیادی را در این بخش بوجود آورد. مهندس آخوندیدر پایان صحبت های خود از برگزار کنندگان چهارمین کنفرانس بین المللی پیشرفت های اخبر در مهندسی راه آهن تشکر کرد. لازم به یاد آوری می باشد، دکتر لوبینو رییس اتحادیه بین المللی راه آهن نیز در مراسم افتتاحییه این همایش سخنرانی نمود.  |