دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران

 | تاریخ ارسال: 1392/11/5 | 

  
 دفاعیه دکتری مهندسی عمران

AWT IMAGE

سیدمجتبی شفیعی(دانشجوی دوره دکتری عمران گرایش راه و ترابری)، پنجم بهمن 1392 از رساله دکتری خود با عنوان «تدوین استراتژی تخصیص منابع در سیستم چند وجهی حمل و نقل همگانی شهری» دفاع می کند .

چکیده این رساله که راهنمایی آن را دکتر علی منصور خاکی بر عهده دارند، به شرح زیر است.

 
چکیده

امروزه جمعیت‌های بزرگ انسانی که در قالب شهرها و کشورهای مختلف گرد هم آمده‌اند، باهم افزایی سرمایه‌ها، منابع عظیمی برای کاربرد در نیازهای مشترک به دست آمده و لزوم برنامه‌ریزی دقیق و بهینه جهت استفاده از این منابع در قالب موضوع تخصیص منابع اهمیت ویژه‌ای یافته است. چگونگی تخصیص بهینه منابع مالی محدود جهت حصول حداکثر منافع در نیازهای مختلف و رقیب بشر دغدغه‌ای مهم در دهه‌های اخیر بوده است. علیرغم تمامی تلاش‌های محققین و پژوهشگران در سال‌های اخیر، در حال حاضر می‌توان گفت هیچ روش قطعی یا استاندارد مورد توافقی برای توزیع بهینه منابع مالی در یک سیستم چندوجهی حمل‌ونقل همگانی در دنیا ارائه نگردیده که بتواند نیازها و منافع کلی جامعه را در بالاترین سطح ممکن به طور قطعی تأمین نماید.

 
این پژوهش با بهره‌گیری از مناسب‌ترین روش‌های قابل کاربرد و پذیرفته‌شده روز دنیا در حوزه تصمیم‌گیری، فرآیندی را برای دستیابی به بهترین توزیع بودجه جهت توسعه سامانه حمل‌ونقل همگانی شهری در راستای دستیابی به بالاترین منافع کلی برای شهر و شهروندان ارائه می‌نماید. بدین منظور با استفاده از الگوریتم سه مرحله‌ای در فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP)، و به‌کارگیری گروه جامعی از معیارهای ارزیابی تأثیرات یک تصمیم حمل‌ونقلی در موضوعات مختلف اقتصادی، ترافیکی، ایمنی، اجتماعی و ... فرآیندی بهینه، شفاف و کاربردی برای حل این مسئله ارائه گردید.
نتایج به‌کارگیری این فرآیند پیشنهادی در یک مطالعه موردی واقعی(شهر مقدس مشهد) در این تحقیق نشان می‌دهد که به‌کارگیری این فرآیند برای بودجه‌ریزی در حمل‌ونقل همگانی شهری به تنهایی می‌تواند تا 72% منافع کلی حاصل از اجرای طرح‌های توسعه‌ای را در شرایط برابر بهبود دهد. این افزایش که بدون صرف هیچ هزینه یا بودجه اضافی می‌تواند ایجاد شود، تنها ناشی از نحوه توزیع بودجه بین طرح‌های مختلف توسعه‌ای در سامانه‌های حمل‌ونقل همگانی بوده و به این دلیل به طور قابل‌توجهی در راستای ارتقای منافع کلی و کاهش هزینه‌های وارده بر شهر و شهروندان، می‌تواند مفید و مؤثر بوده و در نیازهای واقعی بودجه‌ریزی به‌کارگرفته شود.
ایمیل این دانشجو: Shafie@iust.ac.ir


کلیدواژه ها: بودجه‌ريزی | تصميم‌گيری چندمعياره | فرآيند تحليل شبکه‌ای | توسعه حمل‌ونقل همگانی | ارزيابی حمل‌ونقل |

دفعات مشاهده: 5639 بار   |   دفعات چاپ: 1675 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 51 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.