پاسخ به نامه مورخ ۱۶/۱۲/۹۰ تعدادی از دانشجویان دانشگاه

 AWT IMAGE

 پاسخ عضو هیئت علمی دانشکده معماری و مشاور فرهنگی دانشگاه به نامه مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۹۰ تعدادی از دانشجویان خطاب به ریاست محترم دانشگاه...

  بسمه تعالی

 

  فَبَشِّرْ عِبَادِیَ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ

  « قرآن مجید»

  دانشگاهیان عزیز:

  در تاریخ ۱۶/۱۲/۱۳۹۰ نامه‌ای با امضاء تعدادی از دانشجویان، خطاب به ریاست محترم دانشگاه به طور وسیع در دانشگاه پخش شد و متعاقب آن دانشجویان پاسخ آن را پیگیری می‏نمودند و برای جلب حمایت اساتید به رؤسای برخی از دانشکده ها از جمله بنده مراجعه نمودند و ضمن طرح تأیید و سئوالات جدید نظراتم را خواستار شدند، متن ذیل پاسخ اجمالی اینجانب به حدود بیست دانشجویی بود که در دانشکده معماری وشهرسازی با آنها میز‏گردی داشتیم و مذاکره دوستانه و محترمانه‏ای برگزار شد، که به صورت سئوال و پاسخ ، خلاصه آنرا مطرح می‏نمایم.

  به عنوان مقدمه عرض کردم بنده اطّلاع کاملی از برخی جزئیات خواسته‏های شما ندارم و مسئول پاسخ به همۀ آنها نیز نیستم و به سهم خود به مسئولین مربوطه جهت پاسخ مناسب، توصیه نموده‌ام، زیرا دفاع از حق را، از منظر اسلامی واجب و مقدّس می دانم. امّا به عنوان یک عضو هیأت علمی و مشاور فرهنگی به طرح چند پاسخ کلّی می‏پردازم ، امیدوارم ناصحـــی امین باشم.

 

  ۱- گفتند این نامه صرفاً صنفی و دانشجوئی است و سیاسی نیست:

  گفتم هر عمل فردی و جمعی را، باید در بستر مجموع عوامل تاریخی و اجتماعی آن ارزیابی و تحلیل نمود.

  - جامعۀ ما و دانشگاه ما در چند سال اخیر و به خصوص بعد از انتخابات سال ۸۸ در یک جنگ تمام عیــار با مجموع عوامل پیدا و پنهان استکبار جهانی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و اجرای جنگ نــَرم به سر می برد.

  - در این جنگی که توسط سازمانهای جاسوسی اسرائیل، آمریکا، انگلیس و مجموع جنایتکاران جهانی، با هزینه‏های هِنگفــت طراحی و در برخی از کشورها اجراء شده، دانشگاه‏ها و جوانان بزرگترین میدان تاخت و تاز آنها بوده و هست.

  - نخست وزیر جنایتکار اسرائیل می‏گوید : جوانان ایرانی که با نظام جمهوری اسلامی مقابله می کنند، سربازان صف مقدم ما هستند و از طرف ما می‏جنگند.

  - یکی از بزرگترین صحنه‏های مقابله نظام اسلامی با استکبار جهانی، روزهای تاریــخ ساز و شگفت‌انگیز هشتم دیماه و حوادث بعد از آن بود که مردم و جوانان آگاه و شهید پرور ما به صحنه آمدند و نقشه های شوم جنایتکاران مستکبـــر را در دانشگاه‏ها و در شهرها خنثی نمودند و فریب خوردگان را از کار خود پشیمان کردند.

  - حال در نامه کزایی این روز ملی، انقلابی و پرافتخار ایران اسلامی را ( فاجعــه) خوانده‏اید، اما می‏گوئید این نامه (سیاسی ) نیست ؟! آیا عوامل نفوذی بیگانه متن این نام را به شما تحمیل نکرده‌اند؟!

 

  ۲- دانشجوئی که ابتدا این نامه را به بنده داد گفت، من با همۀ مطالب آن موافق نیستم ولی چون با برخی از آنها موافقم ، آنرا امضاء نموده‌ام.

  - باید به ایشان گفت، آیا تو غذائــــی را که ۹۰% آن سالم و ۱۰% آن زهر کشنده است ، میل می‏کنی ؟ چند گــرم زهر کشنده در چند کیلوگرم غذای سالم باعث مرگ صدها نفر می‏شود ، چطور نامه‏ای را که برخی از مطالب آنرا قبول نداری ، امضاء می‏کنی و با دست خود در همه دانشگاه و بعد هم از طریق رسانه‏های عمومی در کل کشور و جهان پخش می‏نمائی و به این ترتیب باعث گمراهی تعداد زیادی از افراد نا آگاه و کم تجربه می‏شوی ؟!

  ۳- گفتند این نامه صرفاً یک حرکت دانشجوئی است :

  عرض کردم، حقایق روشن را که نمی‏توان پنهان نمود ، سناریوی صهیونیستی جنگ نرم، یک برنامه‌ای برای شروع مقابله دارد و برنامه ای هم در صورت شکست برای بعد از مقابله.

  شروع جنگ نرم با سیاه نمائی، تبلیغات وسیع رسانه ای، جذب عوامل نفوذی، شبکه ساز‌ی‌های پنهان و پیدا، از جوانان احساساتی و فریب خورده تبدیل مخالفین برخی از مسئولین به مخالفین نظام و تمرین و تجربه اعتراضات اجتماعی و ... و نهایتاً سوء استفاده از شرایط رقابتی انتخابات و ادّعــای دروغ تقلـّـب در انتخابات، اعلام متقلبانه پیروزی، بدون هیچگونه مدرک، کشاندن فریب خوردگان به تظاهرات خیابانی و ایجاد اغتشاش، نا امنــی، شهید سازی تا حمله به مراکز و نهادهای انقلاب، که خوشبختانه به لطف الهـ ٰ ــی و بصیرت امّت بسیجی و شهید پرور، نقشه های آنها به تدریج همه تا امروز نقش بر آب شده است.

  امّا شیطان بزرگ در طرح خود برای هر مرحله از شکست ترفند جدیدی را برنامه ریزی نموده است، اکنون که اکثر فریب خوردگان آگاه شده اند و مهره های نفوذی آنها اغلب شکست خورده و برای مردم و نهادهای امنیتی شناخته شده هستند ، برنامه جدیدی را از دانشگاه‏ها آغاز نموده است.

  ایجاد شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی از جوانهای احساساتی و پرشور، امــّا ناآگاه و بی خبر از جریانهای گذشته، تحریک آنها با سیاه نمائی‏های غیر منصفانه و یأس آور، می خواهد آنها را سپر بلای خود و مزدوران و عوامل نفوذی پشت پرده خود بنماید، توصیه آنها به اعلام عمومی مواضع ظاهراً صنفی و باطناً سیاسی – فرهنگی در خدمت براندازی ، شکستن حریم امن و آرام دانشگاه و به تدریج صحنه را برای هرج و مرج و آشوب و انتخابات بعدی و براندازی جدید آماده کردن ، حال خود شما قضاوت کنید ، شما بازی خورده این سناریو نیستید ، دانشجوی ورودی جدید نامه‏ای را امضاء می‏کند که اصولاً در آن موقع در دانشگاه نبوده است و از ماجراهای پشت پرده و پنهان آنها هیچگونه اطّلاعی ندارد. آیا شما را سپر بلای خود قرار نداده اند؟

  آیا مضمون و نحوه ارائــه این نامه نشان نمی دهد که بعد از شرکت ۶۵ درصدی مردم در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، که تمام طرفندهای قبلی استکبار را با شکست مواجه نموده است، مارهای نفوذی و گرسنه او در دانشگاهها با سوء استفاده از گذشت و رحمت نظام اسلامی، مجدداً با سوء استفاده از احساسات دانشجویان جدید، می‏خواهند جنگ نرم جدیدی را علیه نظام به دستور اَربابان مستکبر با فریب دانشجویان جدید خود آغاز نمایند.

 

  ۴- در مورد منشور اخلاقی دانشگاه و اجرای آن:

  منشور اخلاقی دانشگاه را در نامه اول ( بازی کودکانه ) تعبیر نموده اید و دلیل نفی آنرا اظهارات رسانه‌های بیگانه و اسرائیلی – امریکایی و برخی از نشریات داخلی دانسته‌اید و نتیجه آنرا، از بین بردن کامل، ( امنیت روانی ) قاطبه دانشجویان.

  این مسئله را از ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار داد. از بعد اهمیت و ضرورت آن باید گفت در هر جامعه ای افراد موظف به رعایت قوانین و ارزشهای آن جامعه می‌باشند، مهمترین رسالت همه پیامبران الهی و به طور خاص اسلام، رعایت ارزشهای اخلاقی و حفظ حیاء و عفت عمومی در فضاهای اجتماعی است، رعایت حجاب از اصول بدیهی و مسلم احکام اسلامی است.

  باعث کمال تعجب و تأسف است، که افرادی آگاهانه یا نا آگاهانه، برای فریب جوانان، رعایت شئــون اخلاقی را در فضای مختلط دانشگاهی ( بازی کودکانه و موجب از بین بردن امنیت روانی قاطبه دانشجویان ) بدانند و پیرو رسانه‌های اسلام ستیز و در راستای اهداف جنگ نرم و مقابله با نظام اسلامی، جوانان را به براندازی حیاء و عفت عمومی تشویق و ترغیب نمایند.

  از بعد روش تحقق منشور و رعایت آن در فضای دانشگاه، و در مقابله با قانون ستیزان، مانند هر قانون اجتماعی دیگر، جامعه دانشگاهی نیز، احتیاج به ناظران و حافظان ارزشها و قوانین خود را دارد.

  بنده نیز با استخدام چند نفر، برای تذکر به دیگران به خصوص در حوزه مسائل فرهنگی موافق نیستم، اما در تحلیل نهایی مقصر را ریاست دانشگاه نمی‌دانم زیرا، اولین مقصر کسانی هستند که در این نظام الهی و تاریخ ساز و در فضای علمی و فرهنگی و مقدس دانشگاه، ارزشهای اسلامی را که خونبهای هزاران شهید، جانباز و ایثارگر است پاس نمی‌دارند، دومین مقصر از نظر بنده، همه دانشگاهیان اعم از دانشجویان، کارکنان، اساتید و مدیران هستند که به وظیفه محرز اسلامی خود یعنی امر به معروف و نهی از منکر عمل نمی‌کنند.

  ریاست دانشگاه موظف به حفظ شئون اسلامی در فضای دانشگاه می‌باشد و خود به تنهایی قادر به این کار نیست، اگر همه دانشگاهیان مسئولیت و رسالت اجتماعی خود، که همان نظارت و کنترل عمومی و امر به معروف و نهی از منکر است را عمل ننمایند، چاره‌ای جز کمک گرفتن از دیگران نیست. و از این نظر نمی‌توان ایشان را ملامت نمود.

 

  ۵- در مورد انتصابی بودن ریاست دانشگاه:

  در تمام کشورها دو نهاد ملی و دولتی وجود دارد. در نهادهای ملی انتخاب اعضاء هیأت مدیره و مدیران عامل و سایر مسئولیتها بر حسب اساسنامه ها و آئین نامه های آنها و مبتنی بر سرمایه گذاری و منافع هر یک و یا سایر شروط پیش بینی شده با رأی گیری از اعضاء و شرکاء سرمایه گذار صورت می‌گیرد.

  اما در نهادهای دولتی و جمهوری، مجموع مردم کشور، ابتدا نمایندگان مجلس، ریاست جمهوری را، انتخاب و سپس با پیشنهاد ریاست جمهور، وزراء به مجلس معرفی و توسط نمایندگان مجلس وزراء مورد تأئید قرار می‌گیرند. رؤسای دانشگاهها به پیشنهاد وزیر مربوطه و با تأئید شورایعالی انقلاب فرهنگی انتخاب و معرفی می‌گردند. یعنی منتخب مردم کل کشور هستند، نه منتصب تعدادی محدود.

  زیرا اولاً دانشگاههای دولتی نهادی دولتی هستند نه شرکت خصوصی، که مسئولین آنها مبتنی بر منافع شخصی یا جمعی و باندی اعضاء شرکت انتخاب شوند، دوماً هزینه دانشگاههای دولتی از بودجه کل کشور پرداخت می‌شود و تمام مردم ایران در آن سهیم می‌باشند. مدیران دانشگاههای دولتی و برنامه‌ها و فرایندهای آنها باید در خدمت نیازهای کل کشور باشد، نه اینکه، تعداد محدودی از دولت حقوق بگیرند ولی در عمل منافع شخصی و جناحی خود را در انتخاب مدیران پیگیری نمایند. بنابراین بسیار ساده لوحانه است، که دانشگاهیان از دولت حقوق بگیرند و نظیر شرکتهای خصوصی خودشان تصمیم گیر و برنامه ریز منافع شخصی خودشان باشند.

 

  ۶- در مورد تک جنسیتی شدن دانشگاه:

  مسئله اختلاط دانشجویان دختر و پسر از چند بعد باید مورد توجه قرار گیرد.

  ۱-۶- اولاً هیچ منبع و مرجع معتبر اسلامی از ابتدا تا امروز، در بعد علمی و معنوی، تفکیکی بین مذکر و مؤنث قائل نشده است. بلکه بالعکس علم آموزی و تکامل معنوی را بر هر زن و مرد مسلمان از گهواره تا گور واجب دانسته‌اند و از ضروریات و اهداف اولیه مکتب اسلام است.

  ۲-۶- در دانشگاههای دولتی، ظرفیت و پذیرش دانشجو در هر رشته باید، بر حسب نیازهای کشور و امکانات موجود، بررسی، برنامه‌ریزی و تعیین ‌شود، بدیهی است که، برخی از رشته‌ها برای خانمها مناسبتر و مطلوبتر است و بالعکس برخی از رشته‌های دیگر برای آقایان و برخی از رشته ها نیز با توجه به مصلحت‌های موضوعی و موضعی کشور، با درصدهای مختلف می‌شود نوع پذیرش را تنظیم نمود. که البته این کاری علمی است و نیاز به بررسی های دقیق دارد. ( البته دانشجویان دختر یا پسر در هر رشته‌ای که مایل باشند، می‌توانند در دانشگاههای آزاد و غیرانتفاعی تحصیل نمایند).

  ۳-۶- اختلاط غیر ضروری خانمها و آقایان به خصوص جوانان به عنوان یک حکم اولیه و یک واقعیت مسلم از منظر اسلام نفی شده است و در صورت ضرورت، باید حداقل لازم باشد و حفظ ارزشهای اخلاقی در این نوع فضاها، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار می‌باشد، همه افراد و از جمله مسئولین موظف به نظارت و کنترل می‌باشند.

  ۴-۶- در پاسخ به این سؤال که، دانشگاههای مستقل و جداگانه برای خانمها و آقایان بهتر است یا دانشگاههای مختلط، اولاً از نظر اسلامی اصل محدود نمودن اختلاط حکمی اولیه است، دوماً در تجربه موجود در مقایسه حوزه‌های علمیه با دانشگاهها، اطلاعات کلی نشان می‌دهد که در حوزه‌های علمیه که اختلاط ها کمتر است، علاوه بر رشد مناسب علمی، تعداد ازدواج ها بیشتر وپایدارتر بوده و تعداد طلاق ها بسیار کمتر است. و در دانشگاهها، تعداد ازدواج کمتر و ناپایدارتر است و ناهنجاریهای اخلاقی بیشتر. در هر حال سیاستگزاری کلان در این مقوله نیاز به بررسی های دقیق‌تر و جامع‌تر از بعد ملی دارد و این موضوع در اختیار مدیریت یک دانشگاه نیست.

 

  ۷- موضوع آتش زدن خوابگاه و مسئولیت آن:

  واقعاً جای تأسف دارد که برخی از دانشجویان تا این درجه غیر منطقی و بازی خورده عوامل تحریک کننده باشند. آنچه مسلم است در شرایط جنگ نرم و علاقه عوامل نفوذی در ایجاد اغتشاش و آشوب در دانشگاه، به طور قطع و یقین، آتش زدن خوابگاه خانمها، برای تحریک دانشجویان و آتش تهیه هرج و مرج و تظاهرات توسط مخالفین نظام و عوامل نفوذی خارجی و گروهکهای وابسته بوده است.

  در این ماجرا به شهادت همه دانشگاهیان، مدیریت دانشگاه با فداکاری و ایثار شبانه روزی آثار این خیانت بارز را مرتفع و شرایط عادی را در خوابگاه ایجاد نمودند، اکنون کسانیکه خود دست به این جنایت بی شرمانه زده‌اند، از زبان چنددانشجوی بی خبر و فریب خورده مدعی پیدا کردن عاملین اصلی شده‌اند. باید به آنها گفت در آئینه نگاه کنید عامل را خواهید یافت.

 

  ۸- در مورد گزینش اساتید:

  گزینش اساتید ذیصلاح و اصلح، برای دانشگاهها یکی از مهمترین وظایف نظام و مدیران آن است و مهمترین ویژگیهای یک استاد مطلوب از منظر اسلامی دارا بودن دو بعد ( تخصص و تعهد ) می باشد. اکنون در گزینش اعضاء هیأت علمی جدید این دو بعد با نظارت نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دو مصاحبه حضوری توسط خبره گان دانشگاه صورت می پذیرد. در بعد علمی و تخصصی ضمن بررسی سوابق تحصیلی، پژوهشی، تدریسی و اجرایی و ... مصاحبه حضوری توسط ریاست و چند نفر از نخبگان دانشکده مربوطه صورت می‌گیرد. و مصاحبه فرهنگی نیز توسط اساتید منتخب و برجسته فرهنگی، زیر نظر نماینده محترم دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه انجام می شود. یکی از دورانهای پر افتخار دانشگاه در جذب اعضاء هیأت علمی جوان، متعهد و متخصص سالهای اخیر است و از این نظر باید شکرگزار بود.

 

  ۹- در مورد سایر مسائل:

  در مورد تعطیلی انجمن اسلامی قبلی ( و دو شاخه شدن آن ) و شورای صنفی ( خود تعطیل کرده ) و مسائل کانونهای هنری و تعطیلی برخی از نشریات مطالب ریز و درشتی هست که از حوصله این متن خارج و نیاز به توضیحات بیشتر توسط مسئولین مربوطه دارد.

  آنچه حق مسلم همه اقشار دانشگاهی است، پاسخگو بودن مسئولین و رفع ابهامات و انتقاداتی است که در فضای احترام متقابل و رعایت اخلاق اسلامی در ( امر به معروف ونهی از منکر‌) مطرح می‌شود. مهمترین رسالت امروز دانشگاهها، تحقق توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری در ایجاد کرسیهای آزاد اندیشی و هم اندیشی برای اقشار مختلف دانشگاهی در فضایی علمی، جدی و محترمانه، در حضور خبرگان هر حوزه تخصصی است. در این نیاز اساسی دانشگاه ها، هنوز اقدامی جدی و فراگیر صورت نگرفته است.

  امیدواریم با همفکری و تعامل سازنده همه اقشار دانشگاهی، جلسات آزاد اندیشی و هم اندیشی گسترش روز افزون و پربار داشته باشد.

  ۱۰- آخرین کلام:

  ۱-۱۰- دوستان عزیز دانشجو، حدیث شریفی می‌گوید ( العلم امام العمل ) علم پیشوای عمل است، تا نسبت به هر موضوعی بینش، بصیرت و اشراف کافی پیدا نکرده‌اید وارد عمل نشوید به خصوص جریانات سیاسی و اجتماعی.

  ۲-۱۰- حضرت علی (ع) می‌فرمایند، اگر حق و باطل کاملاً از هم جدا بودند، هیچکس باطل را انتخاب نمی‌کرد. اما معمولاً اهل باطل حق‌های جزئی را سپر بلای باطل‌های بزرگ خود می‌نمایند و افراد کم تجربه را می‌فریبند. هر ظاهر حقی یا حقوق کوچکی شما را از حق بزرگتر غافل نکند.

  ۳-۱۰- حضرت امام (ره ) فرمودند، حفظ نظام از اوجب واجبات است، دقت فرمائید هر اندیشه و عملی که به نحـوی در مقـابل کلیت نظام ( قانون اساسی و ولایت فقیه ) موضع مقابله دارد، قطعاً جریانی شیطانی و استکباری است.

  ۴-۱۰- حضرت امام (ره) فرمودند، اگر دانشگاهها ساخته شود، کشور ساخته می شود، استکبارجهانی با ایجاد یأس، آشوب و تنازع بین اقشار دانشگاهی، نمی‌خواهد دانشگاههای ما ساخته شوند، باید همه ما هوشیار باشیم، با تعامل، تفاهم و وحدت اسلامی، مسئولیت و رسالت خود را در ساختن انسانهایی ( متعهد و متخصص ) به انجام رسانیم تا کشوری آزاد، مستقل، پیشرفته و کمال یافته برای خود و نسل آینده بسازیم.

  با سلام و درود بر امام راحل، شهیدان و ایثارگران انقلاب اسلامی و با آرزوی توفیق و تأئید الهی برای همه دانشگاهیان عزیز.

  

  

  و من ا ... التوفیق

  عبدالحمید نقره کار

  عضو هیأت علمی ومشاور فرهنگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


دفعات مشاهده: 3762 بار   |   دفعات چاپ: 892 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 53 بار   |   0 نظر

خبرهای اخیر