باسمه تعالی آیین نامه اجرایی دوره دکتری دانشگاه علم وصنعت ایران بر اساس مصوبه 27/01/84 شورایعالی برنامهریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مقدمه به منظور تعیین ضوابط کلی دوره د کتری (Ph.D ) در نظام آموزش عالی کشور و با توجه به سیاست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تفویض اختیار دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی و پژوهشی، « آییننامه اجرایی دوره دکتری (Ph.D ) » دانشگاه علم و صنعت ایران طبق مواد ذیل تدوین میشود. تعریف دوره ماده 1: دوره دکتری دورهای تمام وقت و بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک تحصیلی میانجامد و رسالت آن تربیت افرادی است که با نوآوری در زمینههای مختلف علوم و فناوری در رفع نیازهای کشور و گسترش مرزهای دانش مؤثر باشند. ضوابط ورود ماده 2: شرایط ورود داوطلبان به دوره دکتری به شرح زیر است: - داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی - داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری حرفهای، که حسب مورد به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد. - احراز صلاحیت علمی برای ورود به رشته مورد نظر ( قبولی در آزمون کتبی و شفاهی) - احراز توانایی در زبان خارجی تبصر ه1 : ورود داوطلبان بدون آزمون کتبی با شرایط ویژه و مطابق دستورالعملهای مربوط صورت میگیرد. تبصره 2 : داوطلب پذیرفتهشده نهایی موظف است پیش از شرکت در امتحان جامع، در آزمون معتبر زبان انگلیسی شرکت نموده و نمره قبولی کسب نماید؛ در غیر اینصورت، چنانچه دو نوبت از زمان آزمون جامع گذشته باشد، از ادامه تحصیل محروم میشود. تبصره 3 : آزمونهای معتبر زبان انگلیسی و حد نصاب قبولی در آن توسط شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه تعیین و اعلام میگردد. مقررات اجرایی دوره ماده 3: آزمون کتبی ورودی دوره دکتری از سوی حوزه معاونت آموزشی دانشگاه به صورت مجتمع برای کلیه دانشکدههای واجد شرایط یکبار در سال برگزار میگردد. مواد آزمون و ضرایب آنها توسط شورای آموزشی و پژوهشی هر دانشکده تعیین میگردد. تبصره : در خصوص آزمون گرایشهای بین رشتهای، تعیین مواد آزمون و ضرایب آنها بر عهده شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه است. ماده 4 : پس از تعیین نمرات کتبی ، حداکثر تا 2 برابر ظرفیت قابل پذیرش از سوی دانشکده در آن سال تحصیلی (مطابق دستور العمل تعیین ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه) ، متقاضیانی که حد نصاب علمی (مطابق دستورالعمل مربوط) را کسب کرده باشند، جهت انجام مصاحبه شفاهی به دانشکده معرفی میشوند. ماد ه 5 : مصاحبه شفاهی با حضور کلیه اساتید واجد شرایط پذیرش دانشجویان دکتری ، به همراه مدیر ان گروه مربوطه به صورت جداگانه در دانشکده برگزار میگردد. ماده 6 : در بین افراد مصاحبه شونده، متقاضیانی پذیرفته میشوند که اساتید شرکتکننده در مصاحبه شفاهی با توجه به زمینه تخصصی حداقل یکی از اساتید دارای شرایط پذیرش دانشجوی دکتری ، تمایل خود را به راهنمایی دانشجوی تأییدشده اعلام نماید. تبصره : در صورت نیاز، دو استاد میتوانند به عنوان استاد راهنما هدایت دانشجو را به عهده بگیرند. ماده 7 : با توجه به اینکه پذیرش دانشجو منوط به موافقت یکی از اساتید مبنی بر هدایت دانشجو میباشد، دانشجوی پذیرفتهشده از زمان ورود زیر نظر استاد مربوطه (به عنوان استاد راهنما ) فعالیت آموزشی و پژوهشی خود را آغاز نموده و ادامه میدهد . تبصره : چنانچه به دلایلی حداکثر تا دو نیمسال پس از شروع تحصیل دانشجو، استاد راهنما از هدایت دانشجو منصرف گردد، باید تقاضای کتبی خود را همراه با توضیحات لازم به گروه ارائه دهد تا موضوع در گروه و شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده بررسی و تصمیم گیری شود. ماده 8 : استاد راهنمای دوره دکتری با حداقل مرتبه استادیاری از اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشکده با حداقل دو سال سابقه تدریس موفق در کارشناسی ارشد و یا اتمام دو پروژه تحقیقاتی با صنعت (در حد پایان نامههای کارشناسی ارشد) و یا راهنمایی حداقل دو پایان نامه کارشناسی ارشد و با تأیید شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده انتخاب مییگردد. ماده 9 : استاد راهنما برای هدایت علمی دانشجویان تحت راهنمایی خود حداقل دو ساعت در هفته برای هر دانشجو در برنامه هفتگی خود زمان اعلام مینماید. ماده 10 : تدریس در دوره دکتری فقط توسط اعضاء هیأت علمی با حداقل مرتبه استادیاری انجام میشود. ماده 11 : دانشکدهها برنامههای آموزشی و ارائه دروس هر گرایش را باید به نحوی برنامهریزی نمایند که دانشجویان بتوا نند در طی دو نیمسال مرحله آموزشی را به پایان برسانند. ماده 12 : دانشکدهها موظفند برنامه ارائه دروس 3 و 4 واحدی را حداقل در 2 نوبت و در دو روز هفته تنظیم نمایند . ماده 13 : تاریخ برگزاری امتحانات (در محدوده زمانی تقویم آموزشی دانشگاه )، توسط دانشکدهها تعیین و به هنگام ثبتنام هر نیمسال تحصیلی به اطلاع دانشجویان رسانده میشود و به تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال میگردد؛ پس از آن، تقاضای تغییر در برنامه امتحانات صرفاً با تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه میسر میباشد. ماده 14: استاد هر درس موظف است حداکثر پانزده روز پس از برگزاری امتحان، نمره درس مربوط را اعلام نماید و دانشکده حداکثر ظرف بیست روز پس از آخرین امتحان، کلیه نمرات را به تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال مینماید. برای دروسی که دارای پروژه میباشند حداکثر تا دو ماه پس از پایان آخرین امتحان نیمسالی که درس در آن ارائه شده است، استاد موظف است نمره نهایی درس را اعلام نماید. تبصره : در شرایط خاص که انجام پروژههای درسی به زمان بیشتری نیاز دارد، استاد درس تقاضای خود را برای تمدید مهلت ارائه نمرات نهایی از طریق گروه مربوطه به شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده ارائه مینماید تا در صورت تصویب مطابق آن اجرا شود. مقررات مرحله آموزشی و پژوهشی دوره ماده 15 : دانشجو موظف است تا پایان نیمسال اول ورود به دوره موضوع رساله خود را (در چارچوب الگوی مصوب گروه) با هماهنگی استاد راهنما و تأیید گروه، تعیین و فعالیت پژوهشی خود را آغاز نماید. ماده 16 : دانشجو موظف است حداقل 14 و یا حداکثر 18 واحد درسی از دروس تحصیلات تکمیلی رشته مربوطه را با نظر استاد راهنما و تأیید گروه و حداکثر در مدت مجاز مرحله آموزشی با موفقیت بگذراند. تبصره 1 : واحدهای درسی به منظور تسلط بر مفاهیم نوین هر رشته و تقویت توان علمی دانشجو برای انجام تحقیق در موضوع رساله خود براساس برنامه درسی مصوب هر رشته انتخاب میشود. تبصره 2 : انتخاب دروس از سایر رشتهها با نظر استاد راهنما، با تائید گروه و مصوب شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده امکانپذیر میباشد. ماده 17: دانشجو مجاز است در هر نیمسال تحصیلی بین6 تا 9 واحد درسی را با تأیید استاد راهنما انتخاب کند. تبصره 1 : نامنویسی دانشجو در کمتر از 6 واحد درسی در نیمسالی که کمتر از 6 واحد برای وی باقی مانده است بلامانع میباشد؛ در این صورت، آن نیمسال نیز یک نیمسال تحصیلی محسوب میشود. تبصره 2 : دروسی را که دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد گذراندهاند ، نمیتوانند مجدداً در دوره دکتری بگذرانند. این دانشجویان باید با اخذ دروس دیگر جمع واحدهای درسی خود را به حد نصاب مندرج در ماده 16 برسانند . تبصره 3 : در شرایط خاص و در صورت نیاز (بسنده کردن به حداقل ممکن)، به پیشنهاد استاد راهنما و تأیید گروه ذیربط، دانشجو موظف است تعدادی از درسهای دوره کارشناسی ارشد را به عنوان دروس جبرانی با توجه به مصوبه دفتر برنامهریزی درسی بگذراند. گذراندن این درسها اجباری است اما نمره آنها در تعیین میانگین کل محاسبه نمیشود. به ازاء هر 8 واحد یک نیمسال به سقف سنوات اضافه خواهد شد. ماده 18: د انشجو میتواند در هر نیمسال تحصیلی در شرایط خاص و اضطراری حداکثر یک درس را با نظر استاد راهنما و تأیید گروه مربوطه در موعد مقرر حذف نماید؛ در هر صورت، واحدهای باقیمانده یک نیمسال تحصیلی محسوب میشود. ماده 19 : حداقل نمره قبولی در هر درس ، 14 از 20 و میانگین قابل قبول از نمرههای دانشجو در همه درسها 16 از 20 است. این میانگین براساس نمرههای درسهای گذراندهشده محاسبه و در صورتی که مقدار آن کمتر از 16 باشد، دانشجو مجاز است با نظر استاد راهنما حداکثر در یک نیمسال تحصیلی درسهایی را علاوه بر سقف واحدهای درسی برای جبران میانگین کل بگذراند؛ در غیراینصورت، از ادامه تحصیل محروم خواهد شد. ماده 20 : دانشجو موظف است در کلیه نیمسالهای تحصیلی (آموزشی و پژوهشی) در موعد مقرر ثبت نام نماید. چنانچه دانشجویی در موعد مقرر ثبت نام ننماید به منزله عدم مراجعه دانشجو تلقی شده و از ادامه تحصیل محروم میگردد. تبصره : در موارد استثنائی که دانشجو به دلایل خارج از اراده خویش ثبت نام ننموده است، موضوع پس از تأیید استاد راهنما و گروه مربوطه جهت تصمیمگیری به شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده ارجاع میگردد. ماده 21 : چنانچه دانشجو نتواند در مدت مجاز (حداکثر 5/1 سال)، مرحله آموزشی شامل دروس و امتحان جامع را با موفقیت به پایان برساند، از ادامه تحصیل محروم میشود. تبصره : در صورتی که دانشجو بنا به عللی خارج از اراده خود، در مدت مجاز موفق به اتمام دوره آموزشی نشود، به پیشنهاد استاد راهنمای دانشجو، شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده با حضور استاد راهنما، وضعیت دانشجو را بررسی و در مورد مدت (حداکثر تا یک نیمسال دیگر) و نحوه ادامه تحصیل یا اخراج او تصمیمگیری خواهد نمود. ماده 22 : دانشجویانی که کلیه دروس مرحله آموزشی خود را با موفقیت گذارنده باشند و میانگین کل نمرات آنها از 16 کمتر نباشد، با داشتن حداقل نمره قبولی زبان توسط دانشکده به تحصیلات تکمیلی دانشگاه معرفی میگردند و پس از کسب مجوز از تحصیلات تکمیلی دانشگاه باید در اولین آزمون جامع که برگزار می شود، شرکت نمایند. ماده 23 : آزمون جامع دو بار در سال با تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده برگزار میگردد؛ به ترتیبی که دانشجویان بتوانند در نیمسال سوم و یا با توجه به شرایط تبصره ماده 21 در نیمسال چهارم ورود به دوره در آن شرکت نمایند . ماده 24 : هدف از برگزاری آزمون جامع ، عبارت است از : - کسب اطمینان از قابلیتهای علمی دانشجو - آگاهی از میزان توانایی دانشجو در برخورد اصولی با مسائل علمی و داشتن روحیه علمی - شناسایی میزان برخورداری دانشجو از قوه ابتکار و قابلیتهای پژوهشی ماده 25 : آزمون جامع کتبی از محتوای دروس در سطح تحصیلات تکمیلی و حداقل در 4 درس به پیشنهاد استاد راهنما و تأیید گروه مربوط، حداکثر در 3 روز متوالی انجام میشود . ماده 26 : آزمون جامع شفاهی (در مهلت زمانی برگزاری آزمون جامع مطابق ماده 23)، توسط هیأتی مرکب از حداقل 4 نفر به شرح زیر برگزار میشود: - استاد راهنما - حداقل سه نفر عضو هیأت علمی که دارای حداقل مرتبه استادیاری و فعال در تحصیلات تکمیلی بوده و تخصص مربوط را نیز داشته باشند . تبصره : ترکیب هیأت برگزارکننده آزمون جامع شفاهی به پیشنهاد ا ستاد راهنما و تصویب گروه تعیین میشود . ماده 27 : دانشجویانی که میانگین کل دروس آنها 17 و بالاتر باشد، این میانگین در صورت تأیید شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده میتواند به منزله نمره آزمون جامع کتبی محسوب گردد. ماده 28 : ارزش آزمونهای کتبی و شفاهی به ترتیب 70 و 30 درصد از نمره نهایی است و میانگین کل نمرات دانشجو در آزمون جامع نباید کمتر از 61 باشد. ماده 29 : در صورت عدم موفقیت دانشجو در اولین آزمون جامع، در صورت تصویب شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده آزمون مجدد تنها برای یکبار دیگر و در اولین زمان آزمون بعدی انجام میپذیرد. در هر حالت دانشجو حداکثر تا پایان نیمسال چهارم باید آزمون جامع را با موفقیت گذرانده باشد و در غیر اینصورت، از ادامه تحصیل محروم میشود. تبصره: دانشجو در صورت عدم موفقیت درآزمون جامع میتواند با گذراندن 4 واحد درسی روش تحقیق، مدرک دانشوری دریافت نماید. ماده 30 : این مرحله از پژوهش با احراز شرایط لازم در امتحان جامع شروع و با کسب موفقیت در دفاع از رساله پایان میپذیرد و حداکثر مدت آن 5/2 سال است. تبصره: در صورت ضرورت، به پیشنهاد استاد راهنما و تأیید گروه ذیربط و شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده حداکثر تا دو نیمسال تحصیلی به این مدت افزوده میشود، مشروط بر اینکه سنوات تحصیلی دانشجو در مرحله آموزشی و پژوهشی بیش از 5 سال نشود؛ در غیر اینصورت، دانشجو از ادامه تحصیل محروم میشود. ماده 31 : پس از تعیین موضوع رساله مطابق ماده 15، گروه موظف است کمیته هادی را (مطابق ماده 32) تعیین نماید و جلسه بررسی موضوع پیشنهادی را تشکیل و موضوع رساله را تصویب یا نظرات اصلاحی خود را ارائه دهد و دانشجو نسبت به اعمال نظرات مزبور اقدام و پیشنهاد را تکمیل کند. تبصره1: چنانچه ارزیابی موضوع پیشنهادی رساله دکتری دانشجو پس از دوبار فرصت، مورد موافقت کمیته هادی قرار نگیرد، دانشجو از ادامه تحصیل محروم خواهد شد. تبصره2: کلیه مراحل ماده 32 و تبصره 1 باید تا پایان نیمسال چهارم تحصیلی انجام گیرد؛ در غیر اینصورت، دانشجو از ادامه تحصیل محروم خواهد شد. ماده 32 : گروه برای تصویب رساله دانشجو و نظارت بر پیشرفت آن و عضویت در هیأت داوران رساله کمیته هادی تعیین می نماید. کمیته هادی از اسا تید راهنما، اساتید مشاور (در صورت وجود) و سه نفر از اعضاء هیأت علمی دانشکده با مرتبه علمی استادیار و بالاتر و فعال در دوره تحصیلات تکمیلی، به پیشنهاد اساتید راهنما و تصویب گروه تشکیل میشود که ریاست کمیته هادی با یکی از اساتید راهنما میباشد. تبصره : در صورت لزوم به جای یکی از سه نفر اعضای هیأت علمی دانشکده، یک نفر به عنوان استاد خارج از دانشگاه به پیشنهاد استاد راهنما و تصویب گروه مربوطه میتواند تعیین گردد. ماده 33 : دانشجو موظف است در هر مرحله از تحقیق، گزارش مکتوب از پیشرفت کار خود را به اساتید راهنما و اعضاء کمیته هادی تحویل دهد (حداقل یک گزارش در پایان هر سال تحصیلی ). تأیید گزارش از سوی کمیته هادی شرط ثبت نام نیمسال بعدی دانشجوست. تبصره : گزارش پیشرفت فوق مطابق الگوی مصوب شورای آموزشی پژوهشی دانشکده به اعضاء کمیته هادی منعکس میگردد. ماده 34 : تعداد واحدهای رساله در مرحله پژوهشی، 18 الی 22 واحد است (مجموع واحدهای آموزشی و پژوهشی دانشجو در دوره دکتری باید 36 واحد باشد). ماده 35 : با توجه به تعریف دوره که دورهای تمام وقت میباشد، حضور تمام وقت دانشجو در طو ل دوره تحصیل الزامی است و چنانچه بنا به گزارش کتبی استاد راهنما ، دانشجویی در طول دوره تحصیل حضور تمام وقت نداشته باشد، این امر به منزله عدم مراجعه دانشجو تلقی میگردد و مشمول ماده 20 خواهد بود. ماده 36 : هیأت داوران رساله به ریاست معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده و یا نماینده وی و با حضور کلیه اعضاء کمیته هادی و دو عضو هیأت علمی از خارج دانشگاه که یکی حداقل استادیار و دیگری حداقل دانشیار باشد، تشکیل میگردد. این افراد نیز به پیشنهاد استاد راهنما و تصویب گروه مربوطه و شورای دانشکده تعیین میشوند. ماده 37 : استاد راهنما موظف است در زمانی که آمادگی دانشجو برای ارائه نتایج کامل پروژه حاصل شده و پیشنویس رساله وی قابل تحویل باشد، با ارسال پیشنویس رساله از اعضاء کمیته هادی برای حضور در جلسه پیش دفاعیه دعوت نماید. اعضاء حاضر در جلسه مذکور، با استماع گزارش دانشجو درباره موضوع تحقیق و نتایج حاصل از آن در خصوص موارد ذیل تصمیمگیری و طی صورتجلسهای به گروه اعلام می نماید: الف – تطبیق و تأیید کار دانشجو در مقایسه با پیشنهاد پروژه مصوب ب – تعیین میزان فعالیت باقیمانده از پروژه ج – تعیین حداقل زمان لازم برای تکمیل پروژه و انجام دفاعیه تبصره 1 : اعضاء هیأت علمی خارج دانشگاه در هیأت داوران نیز میتوانند در جلسه پیشدفاعیه حضور داشته باشند و در صورت عدم حضور، دریافت اظهار نظر کتبی آنان در خصوص موارد الف تا ج فوقالاشاره و طرح آن در جلسه برای تصمیمگیری نهایی اخذ شود. تبصره 2 : چنانچه ارزیابی پیشدفاعیه رساله دکتری دانشجو مورد تأیید قرار نگیرد، دانشجو میتواند در سقف زمانی مجاز مجدداً در جلسه دیگر پیشدفاعیه شرکت نماید؛ در غیر اینصورت، از ادامه تحصیل محروم میشود. ماده 38 : دانشجو موظف است تصمیمات جلسه پیشدفاعیه را در تکمیل پروژه قبل از اتمام سنوات تحصیلی لحاظ و رساله آماده شده خود را (که می بایست مطابق الگوی مربوط تهیه شده باشد) در مهلت مقرر به استاد راهنما تحویل نماید. تأیید کتبی مبنی بر اعلام رعایت تصمیمات جلسه پیش دفاعیه از سوی استاد راهنما به معاونت آموزشی دانشکده برای تشکیل جلسه دفاعیه کفایت میکند. ماده 39 : هر دانشجو موظف است حداقل 20 روز قبل از تاریخ دفاعیه به تحصیلات تکمیلی دانشکده و دانشگاه مراجعه نماید و فرمهای مربوط به انجام مراحل اداری دفاعیه را تحویل نماید. ماده 40: پس از کسب مجوز دفاعیه از تحصیلات تکمیلی دانشگاه، آگهی برگزاری دفاعیه باید از سوی دانشکده حداقل 10 روز در معرض دید عموم در داخل دانشگاه و سایر دانشگاهها قرار بگیرد. ماده 41: دانشجو موظف است ارائه شفاهی دفاعیه و پایان نامه دکترای خود را صرفاً به زبان فارسی انجام دهد. تبصره : دانشجویان غیرایرانی و دانشجویانی که در جلسه دفاعیه آنان استاد راهنما و یا ممتحن حاضر غیرایرانی باشند، میتوانند ارائه شفاهی دفاعیه رساله خود را با نظر استاد راهنما به زبان دیگری انجام دهند. ماده 42 : دفاع از رساله در یک جلسه عمومی و در حضور هیأت داوران و سایر اساتید و دانشجویان علاقهمند برای اجرای وظایف ذیل صورت میگیرد: الف – ارزیابی محتوای پایاننامه در مقایسه با پیشنهاد پروژه تصویبشده ب – ارزیابی متن پایاننامه در مقایسه با الگوی نگارش ج – ارزیابی کیفیت انجام تحقیقات گزارششده در پایاننامه د – ارزیابی کیفیت و هم راستا بودن مقالات منتشرشده ار نتایج تحقیقات با موضوع پایاننامه ماده 43: ارزیابی رساله براساس کیفیت علمی پژوهش انجامشده، میزان نوآوری، چگونگی دفاع از یافتههای پژوهشی و نحوه نگارش مطابق ماده 42 رساله انجام میشود و نتیجه آن به یکی از دو صورت زیر تعیین میشود : الف) قبول (با درجه عالی، بسیار خوب ، خوب) ب) غیر قابل قبول تبصره : چنانچه رساله دانشجو «غیر قابل قبول» ارزیابی شود، بنا به تشخیص هیأت داوران، دانشجو مجاز است طی حداکثر شش ماه، به شرط اینکه از حداکثر مدت مجاز تحصیل (5 سال) بیشتر نشود، اصلاحات لازم را در رساله به عمل آورد و صرفاً برای یکبار دیگر از آن دفاع نماید. ماده 44: دانشجو موظف است ویرایش نهایی پایان نامه خود را (که قبلا تهیه و ارائه شده است) با رعایت تصحیحات مورد نظر هیأت داوران به ترتیبی به استاد راهنما تحویل نماید که صورتجلسه دفاعیه وی حداکثر تا 3 ماه پس از برگزاری جلسه دفاعیه به حوزه تحصیلات تکمیلی دانشگاه تسلیم گردد. ماده 45: د ر صورتی که پایاننامه دانشجو در مهلت مقرر مرحله پژوهشی دوره دکتری (موضوع ماده 30) و یا موضوع ماده 44 به پایان نرسیده باشد، درجه امتیاز رساله وی مطابق با دستورالعمل ”نحوه تأثیر تأخیر در درجه امتیاز رساله دانشجویان“ تعیین خواهد شد. ماده 46 : ارائه پذیرش نهایی حداقل دو مقاله در مجلات علمی _ پژوهشی معتبر برای اخذ مجوز دفاعیه و ارائه مقالات منتشر شده برای دریافت گواهی فارغ التحصیلی الزامی است. اعتبار علمی مجلات و در راستا بودن مقالات با پایاننامه باید به تأیید شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده برسد. تبصره : دانشکدهها می توانند علاوه بر ارائه پذیرش نهایی حداقل دو مقاله فوق موارد دیگری نیز اضافه کنند. ماده 47 : دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی و کسب درجه «قبول» از رساله خود، دانشآموخته دوره دکتری شناخته میشود و به دریافت درجه دکتری نائل میگردد. ماد ه 48 : در صورتی که دانشجو بنا به عللی خارج از اراده خود و یا بروز مشکلات غیرقابل پیشبینی، در مدت مجاز (4 سال و با توجه به افزایش دو نیمسال تحصیلی مجموعاً 5 سال) موفق به اتمام تحصیل نشود، به پیشنهاد استاد راهنمای دانشجو و تأیید شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ، کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه با حضور استاد راهنما، وضعیت تحصیلی دانشجو را بررسی و متناسب با کمیت و کیفیت فعالیتهای علمی دانشجو، در مورد مدت و نحوه ادامه تحصیل یا اخراج او تصمیمگیری قطعی خواهد کرد. ماده 49 : گروههای مجری دوره دکتری در راستای تحقق اهداف ذیل موظفند حداقل هر چهار سال یکبار برنامه درسی دوره و محتوای دروس را مطابق مقررات مربوط بازنگری و به معاونت آموزشی دانشگاه اعلام نمایند. الف – به روز شدن محتوای علمی دروس در راستای تحولات علوم و فناوری ب – تطبیق برنامه درسی دوره با نیازهای علمی و فنی کشور ج- استفاده از منابع علمی و نرم افزارهای تخصصی جدید در برنامه دوره د – به کارگیری شیوههای نوین تدریس ماده 50 : به منظور ارزیابی کیفیت هدایت پایاننامههای تحصیلات تکمیلی از طریق نظرسنجی از هیأت داوران هر پایاننامه، معاونت آموزشی دانشگاه دستورالعمل مربوط را تهیه و اجرا مینماید. ماده51 : در راستای ارتقاء کیفیت پایاننامهها و انتشار نتایج حاصل از آنها، دانشگاه در برنامه سالیانه خود تمهیدات لازم را (در صورت اعتبار بودجه) برای پشتیبانی از شرکت دانشجویان دکتری در همایشهای علمی معتبر داخلی و خارجی با تأیید اساتید راهنما پیشبینی نموده و مطابق دستورالعمل اجرایی مربوط در اختیار متقاضیان قرار میدهد. ماده 52 : در راستای ارتقاء کیفیت پایاننامهها و آشنایی دانشجویان با روشهای تحقیق و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور، دانشگاه تمهیدات لازم را برای پشتیبانی از شرکت دانشجویان دوره دکتری در دورههای فرصت مطالعاتی کوتاه مدت از طریق بهرهگیری از تفاهمنامههای منعقده، استفاده از بورسهای خارج از کشور و جلب همکاری ایرانیان مقیم خارج پیشبینی خواهد نمود. ماده 53: در دانشکدههایی که گروه تخصصی تحصیلات تکمیلی وجود ندارد، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده و شورای آموزشی و پژوهشی دانشکده مربوطه به ترتیب وظایف تعیینشده در این آییننامه را برای مدیر گروه و گروه را انجام خواهند داد. ماده 54: این آیین نامه در 54 ماده و 26 تبصره در 160 جلسه مورخ 19/04/85 به تصویب شورای دانشگاه رسیده است و برای دانشجویانی که از سال تحصیلی 85-1384 و پس از آن در دوره دکتری پذیرفته میشوند، لازم الاجراست. (فایل PDF) |