[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
دانشکده::
معرفی افراد::
امورآموزش::
امور پژوهش::
فضاهای تحقیقاتی::
اخبار::
آیین نامه ها و فرمها::
تسهیلات پایگاه::
تور مجازی ::
::
مجله بین المللی مهندسی معماری

AWT IMAGE

..
انجمن علمی معماری و شهرسازی

AWT IMAGE

..
وب سایت قطب علمی
AWT IMAGE
..
آزمایشگاه تحقیقاتی متعامل

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت دانشکده معماری را چگونه ارزیابی می کنید:
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
:: دفاعیه دکترا ::

 
AWT IMAGEخانم مینو شفاهی در تاریخ 24/12/88 ازرساله دکترای خود تحت عنوان "اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان 3 تا 6 ساله با رویکرد ارتقای خلاقیت آنان در ایران" در دانشکده معماری و شهرسازی دفاع نمود. اساتید راهنمای این پروژه مهندس نقره کار و دکتر مظفر بودند.

  چکیده:

  در سال های اخیر، جمعیت قابل توجه کودکان در ایران، توجه ویژه ای را به مساله آموزش و پرورش کودکان موجب شده است.آموزش و پرورش گاهی به طور مستقیم و گاه به طور غیر مستقیم از طریق تاثیر محیط ساخته شده (فضای آموزشی) بر کودک صورت می گیرد. متاسفانه درایران، اکثر مدارس و مهد کودک ها در فضاهای فاقد طراحی مناسبند و یا در فضاهایی با کاربری غیر آموزشی مثل خانه تاسیس می گردند. تحقیق حاضر با تاکید بر بهره گیری از قابلیت های محیطی موثر بر ذهن و رفتار انسان، در صدد دستیابی به ایده های طراحی فضاهای ویژه کودکان(مانند مهد کودک ها) برای کودکان 3 تا 6 ساله ایرانی با رویکرد ارتقای خلاقیت آنان است. ادبیات موضوع نشان می دهد که خلاقیت با تنوع محیط نسبت مستقیم دارد.به عبارت دیگر، تنوع و گونه گونی محیط کالبدی بر فرایند خلاقیت تأثیر مثبت دارد، زیرا تنوع محیط ناظر بر تکامل تدریجی خلاقیت ذهنی است. بنابراین ، می توان اصول طراحی مهد کودک ها را بر اساس ایجاد تنوع به گونه ای وضع نمود که از طریق افزایش کنجکاوی ، تخیل و انگیزش کودک برای بازی منجر به ارتقای خلاقیت کودک گردد.

  در پژوهش حاضر، بر پایه تلفیق نظریات مرتبط با موضوع تحقیق، از روش تحقیق پیمایشی یا زمینه یابی و تحلیل داده ها بر اساس آمارتوصیفی - استنباطی استفاده شده است. این تحقیق شامل چند مرحله است. درمرحله اول، نگرش سنجی از مربیان مهدهای کودک به عمل آمد. نمونه گیری به صورت خوشه ای تصادفی و با 219 نفر انجام شد. متغیرهای تاثیرگذار با روش آمار توصیفی (تحلیل عاملی) استخراج شد و رابطه عوامل مذکور به صورت مدلی خطی طرح ریزی شد. مدل مذکور، ضمن بررسی رابطه و میزان تاثیر عوامل بر یکدیگر، با روش تحلیل مسیر اصلاح شد. بر اساس مدل حاصل، فرضیه های تحقیق مورد تحلیل قرار گرفت و درستی آن ها تایید شد. در مرحله بعدی، برای اطمینان از درستی مدل پیشنهادی و فرضیه های تحقیق، در مورد آن از صاحب نظران و متخصصان در دو رشته معماری و روانشناسی کودک، نگرش سنجی شد. در این مرحله، نمونه در دسترس( اتفاقی-تصادفی) با حجم 71 نفر، انتخاب شد. نتیجه نگرش سنجی متخصصان، مدل و فرضیه های تحقیق را مورد تایید قرار داد.در مرحله دیگر، نتایج سه مرحله اخیر به صورت شکل های ساده ای ترسیم شد و از کودکان 3 تا 6 ساله در مورد اشکال مذکور نظر خواهی شد.نمونه گیری در مرحله اخیر به روش خوشه ای تصادفی، با حجم 45 نفر انجام گردید. داده های مراحل مختلف تحقیق، با توجه به آزمون باز-پاسخ متخصصان و آزمون نظر سنجی کودکان، تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق، شامل اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان مانند مهد کودک ها و فضاهای کمک آموزشی آنان خواهد بود و می تواند به ارتقای انگیزش و ارتقای خلاقیت کودکان ایرانی منجر گردد. 

 

 

دفعات مشاهده: 4768 بار   |   دفعات چاپ: 1744 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 95 بار   |   0 نظر
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان